Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Sleepsense er en metode for å få barnet til å sovne av seg selv, svært ofte medfører det at barnet må skrike seg i søvn. Noen sier det kan brukes på alle barn (unntatt nyfødte) og noen sier at barnet bør være over seks mnd. Det jeg har erfart den ene gangen jeg lot barnet mitt skrike seg i søvn var for det første at hun skrek til hun spydde, og for det andre at hun fortsatte å våkne natten igjennom og skrek like mye hver gang. Så for meg var det en helt uaktuell måte å gjøre det på, men det funker veldig greit for noen. Barn er jo forskjellige. Noen hyler i flere timer, andre bare noen minutter. Det diskuteres forøvrig en del om hvorvidt det kan være skadelig for barn å skrike seg i søvn, men det er det vel bare ekspertene som kan svare på. Ikke alle det virker på heller, men veldig mange lovpriser denne boken.

For å få barnet til å sove hele natten igjennom vil jeg heller anbefale "Barneboka" av Anna Wahlgren.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5752601-sleep-sense/#findComment-5755499
Del på andre sider

Jeg har akkurat lagt min lille engel på nesten 4 mnd for andre kveld etter sleepsenseprinsippet. Hun gråt til jeg hadde gått ut og så var det stille. I går gråt hun et kvarter, men hadde en gang i natt hvor hun gråt i 50 min. tilsammen gråt hun fire ganger i går. Bare den ene gangen fikk hun mat.

Før i går måtte jeg vugge og synge og det var krise hvis smokken falt ut. I tillegg våknet hun mange ganger og ville ha mat opp 3-5 ganger i løpet av natta. Nå har hun ikke smokken engang.

Jeg har tenkt mye frem og tilbake før jeg prøvde. Er det bra eller skadelig for henne? Men har kommet frem til at er til det beste for henne og hjelpe henne til å finne gode søvnvaner selv. Alle barn prøver seg, små og store. Det er viktig som voksen å ta kontroll og gjøre det som er best for barnet, selv om det gjør vondt for meg å høre at hun gråter. I natt måtte jeg legge meg sammenkrøpet med henda for ørene for ikke å løpe inn. Men jeg er veldig glad for det nå. Hvis dette går så greit som det ser ut som, gråt hun jo minst like mye før når hun var overtrøtt hele tiden og helt avhengig av meg til å få sove.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5752601-sleep-sense/#findComment-5764669
Del på andre sider

Jo, det handler om mer enn å la barnet gråte seg i søvn. Det handler om å lage gode rutiner for barnet og å lære barnet å finne søvnen selv. Hvis man må rugge, synge, stryke barnet i søvn er det helt avhengig av deg til å få sove. Tenk så frustrerende det ville være å være avhengig av et annet menneske for å få sove. Derfor må vi som foreldre lære de hvordan de skal få det til. Det gjøres ved å lage ritualer slik at barnet vet når det er tid for å legge seg, og så la barnet få tid til å finne ut av hvordan i stedet for å styrte bort. Babyen gråter nemlig ikke fordi den er lei seg, men fordi det er den eneste måten den kan si fra at den ikke er fornøyd på.

Det var kortversjonen av boka. Sleepsense er sikkert ikke den eneste løsningen. Men for meg fikk jeg plassert ting litt ved å lese den. Siden dette er mitt første barn er jeg som mange andre litt tussete og syns det var helt forferdelig å tenke på at hun skulle gråte et sekund. Men det er faktisk ikke farlig å la det skje.

Og hvis jeg aldri skal la henne gråte, skal jeg la henne få vilja si bestandig da? Alle barn tester grenser, og hvis man ikke viser seg som en god voksen da og sier hva som er en ok oppførsel, skaper man et monster. Det er nok lettere hvis man har gjort det fra begynnelsen enn hvis man plutselig skal begynne når de er 2 eller 4 år. Tror nå jeg...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5752601-sleep-sense/#findComment-5775180
Del på andre sider

Annonse

Det høres jo fornuftig ut. Jeg har hatt faste leggerutiner i over to mnd nå, bad grøt, pupp, tannpuss, en sang, og så senga. Han er veldig blid og fornøyd selv når han blir lagt ned i senga, men protesterer så fort jeg beveger meg mot døra. Har latt ham gråte (kanskje ikke lenge nok?) før jeg har gått inn og sagt hei og så gått ut igjen. Han slutter å gråte idet han ser meg, kan tom smile da, og til slutt ender det med at han sovner brått en av gangene jeg kommer inn hos ham. Tror ikke dette har noen hensikt lenger, for jeg ser ingen bedring overhodet fra jeg begynte med dette. Hylingen er intens fra jeg går ut av rommet, og det virker iallefall som han aldri kommer til å slutte før jeg kommer tilbake. Hvor lenge kan han ligge og gråte før det er "dårlig gjort" av meg? Han har vel kanskje skjønt at han har taket på meg? De siste dagene har jeg ikke vært konsekvent med dette, og heller holdt meg inne på rommet til han har sovnet. Hyggeligere, men tidkrevende er det. Har ikke helt forstått på hvilken måte sleep sense er annerledes enn det jeg har drevet med? Er det noe annerledes? Vil heller bruke mer tid inne hos ham enn at han skal fortsette å gråte hver kveld. Synes det er litt trist på den måten, vil gjerne at han skal være glad i senga si, og veldig gjerne uten konstant selskap av meg da. Og at han skal sove lengre økter, til nå er rekorden fem timer, syns ikke det er noe å skryte av..

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5752601-sleep-sense/#findComment-5783389
Del på andre sider

Høres ut som om du har veldig god leggerutine :-) Mulig han våkner så ofte fordi han er vant til det. Sovner han av seg selv hvis du bare er i rommet? Du kan jo brette klær eller lese en bok eller strikke litt mens du bare er der i så fall. Hvis det tar kortest tid for ham å sovne slik, mener jeg. Tror det er best for barn å sovne uten skriking.

Jeg er kanskje ikke den rette til å svare, venter på bok i posten som heter "the no-cry sleep solution", for jeg må trille barnet mitt i søvn... Angrer litt på at jeg kjøpte kurvseng med hjul... Det var så lett å bare bruke den trillingen fra begynnelsen av, men så blir barnet avhengig av den for å sovne... Hun sover heldigvis natta igjennom, da.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5752601-sleep-sense/#findComment-5785302
Del på andre sider

Du har fått mange gode svar fra fornuftige mødre! Ville egentlig bare si at jeg er på 8 dagen med sleepsense og den lille jenta mi på 5 snart 6 mnd som før måtte trilles i søvn hver gang hun skulle sove på dagen og puppes i søvn på kvelden og hver eneste gagn hun våknet om natta( det kunne være opp til hver time...) hun legges nå i senga si våken på dagtid og sovner av seg selv med bare noen sekunders sutring eller ingenting, og hun sovner av seg selv på kvelden, skriker av og til 10 min, 5 min og slikt men det har vært ingen skrik også. Hvis hun våkner i løpet av kvelden/natta og skriker faller hun fort til ro og sovner av seg selv uten at jeg trenger gå opp til henne. Hun sovner ca kl 20. Sist natt våkna hun for mat kl 01, spiste ca 30 min, la henne i senga igjen og hun sovna med en gang, våkna neste gang 4.30, spiste i ca 30 min denne gangen og og sovna med en gang. Kl 6.30 våkna hun for dagen og lå¨og småpludra fornøyd i senga si, og det var et stort smil jeg fikk da jeg gikk og henta henne fra senga. Og hun som for en uke siden MÅTTE puppes og trilles i søvn. Nå har jeg kveldene frie, senga vår fri for baby og en baby som er smørblid!!!!

Det var skriking i 35 min den første kvelden, og de første dagene var det en del skriking på dagtid når hun skulle legge seg i senga, men det er så ABSOLUTT verdt det!!

Anbefales på det varmeste.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5752601-sleep-sense/#findComment-5786391
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode svar!! Er godt bare å se at jeg ikke er den eneste som må kjempe litt for å få til dette. Etter så mange lovord om sleepsense vil jeg jo prøve det ut, hvis jeg finner ut hva det går ut på utenom det jeg har gjort til nå da.. Kjøper man metoden på nettet eller? Ser også fram til å høre om hvordan non cry sleep solution er, arcanuel. Fra nettet den også? Selvfølgelig mest fristende å slippe å la ham gråte seg i søvn.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5752601-sleep-sense/#findComment-5790896
Del på andre sider

Jeg skjønner at man blir desperat, og vil prøve det meste. Men jeg mener det er å gå for langt, å si at en baby på 4-5 mndr "prøver" seg. Jeg mener at dette funker nok der og da, men det er fordi barnet gir opp. Man "bryter" på en måte (mener det ikke så strengt, men i mangel på et bedre ord...) ned barnet slik at det gir opp og sovner. Jeg kjenner flere som har prøvd flere lignende metoder, og det som skjer er at det funker der og da, babyen sover. Men, når barnet blir 1-2 år så får de problemer med at barnet ikke vil legge seg, og gråter og gråter, fordi det har så dårlig forhold til å legge seg.

Jeg sliter selv i perioder og har ingen fantastisk oppskrift, men jeg vil lytte til og være der for barnet mitt når hun gråter. Hun skal ikke alltid få viljen sin, men jeg skal være der og høre henne og ta hensyn til hennes følelser. Jeg vil oppdra ei jente som er vant til å bli hørt, og at hennes følelser blir tatt på alvor. Vi vet ikke hva det lille barnet tenker når det ligge i sengen og gråter, og det vil jeg ha respekt for. En ting er sikkert, og det er at det ligger ikke å gråter fordi det ikke har noe bedre å gjøre...

Jeg skriver ikke dette for å være anklagende eller dømmende, men for å gi et annet perspektiv.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5752601-sleep-sense/#findComment-5844756
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Min er nå snart 3 mnd, og sovner (de aller fleste gangene) av seg selv. Jeg har en leke (ring)som han ser på..før han sovner (den bruker han også å leke med om dagen). Gråter litt noen ganger, idet jeg går ut, men jeg koser med han og gjentar ordet "sove"..mange ganger..før jeg går ifra han..har bamsen hans, det samme lyset er på hver gang..slik at han sovner etter 15 min:)...la oss håpe at det varer:)en stund

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5752601-sleep-sense/#findComment-6032197
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...