Gå til innhold

Hvorfor vaske babytøyet?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hører om at "alle" vasker babytøyet de kjøper eller får opp til flere ganger før det skal brukes - hvorfor det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

sikkert av litt ulike grunner.

1. du vet jo ikke hvor tøyet har vært.. mange mennesker har tatt på det i butikken og d kan være fult av skumle bakterier som ikke er bra for barnet. Noen kan ha lånt tøyet med hjem å man skal ikke stole på alle her i værden...

2. Nytt tøy kan ha farlige kjemikalier i seg

3. Det kan være støv i tøyet etter å ha hunget i butikken noe som sikkert ikke er bra for barnet

 

og sikkert mange flere grunner til å vaske tøyet, men kommer ikke på flere akkurat nå;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil vel ikke akkurat kalle d små hysterisk... er vel mer snakk om hyigene... men er jo ikke alle som vasker seg på hendene etter de har vært på do heller, så det er jo helt opp til hver enkelt hvordan de velger å gjøre ting;)

 

Personlig så kommer jeg til å vaske alle klærne, men d holder jo med en gang;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjemikaler i nytt tøy kan gi hudirritasjoner på babyen. har opplevd det selv med nytt tøy, og unner ingen den kløen og svien som har fulgt med det!! så selv kommer jeg absolutt til å vaske tøyet til babyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vasker alt pga fargestoffene. Tok på henne en uvasket body en gang, og stakkars liten fikk helt sår og rød hud...

 

Viktigste er å vaske det som skal på huden da, trenger nødvendigvis ikke å vaske ytterklær...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og d er jo bedre å være på den "sikre" siden når d gjelder det lille nurket vårt;)

Ville nok ikke tatt sjansen på at h*n ikke ble syk for man vet jo aldri... som 83mod sier så kan de få hudutslett pga kjemikalier.

Det er heller ingen hemlighet at nyfødte er mer utsatt for påvirkning utenfra enn oss voksne. de KAN utvikle asma pga støv, alergi pga ulike stoff i klærne, de kan bli syke av bakterier som andre shoppere kan ha overført til klærne før du kjøpte de... er litt for mange usikre faktorer til at jeg ikke vasker de iallefall;)

Men selvfølgelig så kan d jo gå bra og... men er jo ikke så mye styr å sette på en maskin med babyklær, d skal jeg nok få tid til når fødselen nærmer seg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det da også slik at man egentlig bør vaske egne nye klær, sengetøy og slikt også før første gangs bruk, grunnet kjemikalierester fra produksjonen. Jeg reagerer i alle fall på en del slikt, men det er mange som ikke gjør det. Husk at babyer har veldig sensitiv hud, og det skader i alle fall ikke å vaske det før? Heller en gang for mye enn en gang for lite...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller litt småhysterisk enn gjerrig og lat!

Vasker selv alle truser før jeg bruker de......kunne ikke tenke meg å bruke de uten å vaske de først.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi ble helt dekt av eksem etter å ha hatt på seg en uvasket body! Det er stygge kjemikalier i klærne, og overskuddsfarge. Vil ikke kalle det hysteri å beskytte ungen fra dette!! Kreftfremkallende er det også.

Nei, vettu meg hva..Vil du virkelig ta sjansen på dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vask tøyet! Barnet ditt kan være allergisk mot kjemikaliene tøyet er satt inn med og disse kjemikaliene går bort i vask. Er selv allergisk mot det, så det er etter mitt skjønn ingen vits i å utsette et spebarn for den kløen! Jeg er forøvrig ikke allergisk mot noe annet altså, så det ble ikke skrevet for å bekymre :o)

Også hygienemessig er det å anbefale synes nå jeg, men å vaske det flere ganger før bruk? Nei, det holder med en spør du meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant som mange nevner her at det finnes kjemikalier og støv i stoffet som bør vaskes bort før du tar det på barnet. MEN!!

 

Et godt tips er:

 

Vask kun ett par sett med klær, slik at du har til den første evnt andre dagen. Annet du har kjøpt eller fått, beholder du med lappen på frem til barnet er født. En vet aldri om barnet passer inn i det en har kjøpt og da erjkipt åsitte med masse for lite tøy. Du rekker fint å kaste ting i vask, eller få samboeren/slekt til å vaske litt for deg før du kommer hjem evnt. Legg klærne i str hauger, og så ber du den/de om å ta akkurat den og den haugen og hive på vask for deg :-)

 

Et lurt tips bare :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, reagerer når noen kaller det å være hysterisk:(

Som noen riktignok skriver her så er tøyet fullt av overskuddsfarge, og kjemikalier. I tillegg har klærne blitt produsert i f.eks asia og har følgelig reist langt. I mellomtiden har maaaaange mennesker tatt på klærne, i tillegg til kanskje masse støv osv.

Dessuten er det normalt god hygiene å vaske nytt tøy før man bruker det. Du vasker vel alltid ditt nye sengetøy før bruk, og de fleste ville ikke drømme om å ta på seg nye truser uten å ha skyllet igjennom først.......

 

Må dessuten legge til at på sengtøy til baby står det at man skal vaske det to ganger først - det samme gjelder selvsagt med klær !!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å vaske klær og sengetøy.. Da får jeg heller være litt hysterisk..=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ikke bli mor? He he he, hysterisk morsomt! Hva du egentlig mente med, det tror jeg bare du forstår..! Men takk for at du ga meg en latter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke jeg! Bare en anonym som har skrevet det her... Litt nysgjerrig jeg å på akuratt det, men svaret gir seg vel i grunn selv? :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer til å vaske alt tøyet.

Men å vaske det opp til flere ganger, kan jeg si meg enig med deg i at det høres litt merkelig ut.

Det kan jo hende at de som gjør det synes det er koselig å stryke og legge sammen tøyet etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heftig diskusjon her. Jeg kommer til å vaske alt tøy, både det under og utenpå. Og sengetøy. Det er vel av samme grunn man vasker seg godt på hendene før man tar i en nyfødt, ikke skal besøke barsel når man er forkjølet, koker alle flasker og smokker. Babyer er rett og slett mer følsomme for bakterier, støv, kjemikalier, fargestoff osv.

Synes det blir passe usaklig å si at noen ikke bør bli mor fordi de vil ha på babyen sin rent tøy!!!

Men selvsagt en anonym som kommer med den uttalelsen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hihi... må bare sitte å humre litt her...hehe...

Dere er så utrolig søte :-)

*ler igjen*

Så godt at man kan la seg engasjere av annet en Libanon & Co :-)

Gleder meg til å vaske igjen, jeg....

Har akkurta lånt bort masse nyfødttøy, og vasket og støk det mensjeg mimret fra når mine barn hadde hatt nettopp det og det plagget :-)

ikke rart jeg ble beibisjuk ..hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket NICK er HVA ER I MAGEN???

er du stokk dum, det er en blivende BABY gjøkhue!!! du bør HVERTFALL ikke bli nå mor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...