Gå til innhold

Gratis svangerskapskontroll

Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen her som kan svare på mitt spørsmål. Første gang jeg var på svangerskapskontroll hos legen hadde jeg med meg en urinprøve. Legen mistenkte at jeg hadde urinveisinfeksjon og siden urinprøven ikke kunne gi han et klart svar, fikk jeg beskjed om å komme med ny prøve dagen etter. Den var heldigvis negativ, men etter noen dager fikk jeg en faktura i posten på 80 kroner for urinprøven. Spørsmålet mitt er: har legen min rett til å kreve penger for dette da legebesøket var i forbindelse med graviditeten??

• 5 uker senere...

Fortsetter under...

Alle slike prøver,legebesøk og jordmor besøk er gratis i norge.

Jeg er veldig plaget med urinveisinfeksjon og har litt nyre problemer, så jeg tar en slik test ca hver 5uke. Har aldri betalt for det.

Gå tilbake å si det som det er og få de til å registrere det under svangerskap.

• 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
  • 4 måneder senere...

Alle svangerskapsrelaterte timer, tester og prøver (kort og godt; ALT) er gratis i Norge, såfremt man går til det offentlige. Det eneste man skal betale for, er om man på eget initiativ går til ekstra oppfølging som feks privat ul og sånn. Så dere skal IKKE betale for NOE av dette når dere går til fastlege/jordmor eller sykehus som dere er sendt til av disse.

Min fastlege satte feks opp en ekstra gyntime for meg hos henne, siden det var lenge siden siste celleprøve. I og med at hun ville ha denne på grunn av min graviditet, betalte jeg ikke noe for denne timen heller. I tillegg har hun satt opp timer utenom kontrollene for fornying av sykemeldinger, som jeg heller ikke betaler for. Har også vært inn med urinprøver og glukosebelastning på laben deres, gratis.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...