Anonym bruker Skrevet 28. juli 2006 #1 Del Skrevet 28. juli 2006 Hei! Har akkurat kjøpt en elektrisk pumpe og tenkte å pumpe litt til å fryse ned. Problemet er bare at jeg er usikker på hvor lang tid det tar før brystet er "fullt" igjen...? Jeg vet at man har mest melk om morgenen, og i dag stod jeg opp klokka 06:00 og pumpet 100 ml ut fra høyre brystet. Så våknet babyen og forsynte seg med venstre. Hvis hun nå skal ha mer mat, vet jeg ikke helt hva jeg gjør (pleier heldigvis alltid å kun gi ett bryst og det er alltid nok, men akkurat nå har jeg ikke en gang MULIGHETEN til å gi to)... Noen som vet hvor lang tid det tar før jeg igjen kan tilby et "fullt" bryst? Nå er jo begge tomme samtidig... Tenkte egentlig å sove litt og så pumpe det ene brystet igjen kl.10:00, slik at jeg kan fryse ned en full flaske (ca. 200 ml). Vet at man egentlig skal fryse ned melk MED ÉN GANG den er pumpet ut, men som sagt så trenger jeg et par timer på meg til å fylle en hel flaske siden jeg ammer ved siden av. Går det greit å fryse den ned kl.10:00? Da har første "runde" stått ca. 3 timer i kjøleskapet før jeg fryser den ned... Har vasket og kokt pumpedelene i mellomtiden, da. Trenger råd ang.melkeproduksjon, ammehyppighet og nedfrysning... Takk:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5745477-amming-hyppighet-og-melkeproduksjon-noen-som-vet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
It's all about me Skrevet 28. juli 2006 #2 Del Skrevet 28. juli 2006 Vet ikke om det har noe å si at du venter noen timer med å fryse ned, tror det går bra. Men en annen ting er at du kan helle nypumpet melk på et beger med allerede frossen melk. Det eneste du må tenke på da er at den delen som er frossen må være større enn den delen du heller på. Men det jeg vet er at du klarer aldri å pumpe deg helt tom. Babyen har en mye bedre teknikk enn pumpa og selv om det ikke virker som det er det alltid litt igjen som bare babyen klarer å få ut. Disse siste dråpene er også den aller tykkeste og mest mettende delen av melken så de trenger ikke mye for å bli mett. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5745477-amming-hyppighet-og-melkeproduksjon-noen-som-vet/#findComment-5746391 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rut Bram Skrevet 28. juli 2006 #3 Del Skrevet 28. juli 2006 Da jeg ammet sist pleide jeg som regel å pumpe rett etter at jeg hadde ammet jenta, pumpet da begge brystene så mye som jeg klarte. da visste jeg at det uansett var noen timer til neste gang jenta skulle ha mat, og at det da ville være "ny" melk i puppene til henne... Etter en tid med regelmessig pumping går produksjonen din sannsynligvis opp, og det er ikke noe problem å ha nok til både babyen og til ekstra pumping. Jeg pleide også å fryse ned med en gang, og så fylle på ny melk oppå den fryste. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5745477-amming-hyppighet-og-melkeproduksjon-noen-som-vet/#findComment-5747834 Del på andre sider Flere delingsvalg…
(-;) Skrevet 28. juli 2006 #4 Del Skrevet 28. juli 2006 Hvis jeg husker riktig, så fylles brystet sånn etter amming: 1. time: 45% 2. time: 30% (75% til sammen) 3. time: 15 % (90% til sammen) 4. time: 10% (100% til sammen) Det er noenlunde riktig - kanskje jeg har bommet på 5% her og der, men poenget er at det fyller seg fort opp igjen rett etter amming, men mindre etter hvert. Det fyller seg altså fortest opp jo tommere brystene er. Og de blir aldri helt tomme. Det er altså ikke noe farlig å tømme kort tid før amming. Hvis barnet ikke blir mett, vil det kreve mat igjen etter kort tid (men når det er lite melk i brystene, er det stort sett "fløte", og det metter mer). Men du kan jo få et irritert barn, da - hvis du "bommer" på pumping i forhold til amming. Ellers fyller det seg fortere når du hviler - bl.a. derfor er det mest om morgenen. Morgenen er generelt en god til å pumpe på for å ha nok til både amming og pumping. Ellers er det ikke dumt å pumpe bryst nr. 2 hvis barnet bare tar ett ved amming - da vil du antagelig øke produksjonen litt, siden brystene får beskjed om å fylle seg begge to - mot før ett. Eller du kan pumpe midt mellom to amminger. Det kan også lett føre til at du øker produksjonen. Men hovedpoenget mitt er egentlig at brystene leverer det de får beskjed om. Ikke få panikk hvis du må tilby et halvtomt bryst - det vil regulere seg sjøl i løpet av kort tid hvis du gir når barnet vil ha. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5745477-amming-hyppighet-og-melkeproduksjon-noen-som-vet/#findComment-5750121 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå