Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Har et spørsmål ang fødselspenger og hva en har krav på mens en er gravid og arbeidsledig, men det er litt mer komplisert enn som så.

Historien er som følger: Jeg begynnte i jobb i begynnelsen i januar i år hos et privat firma. Dette var en jobb som jeg fikk via en avtale mellom aetat og et privat firma. Det ble avtalt at Aetat skulle betale 50% som yrkerettet attføring og at arbeidgiver skulle betale 50%. De 50% fra arbeidsgiver vil da gjelde som grunnlag for fødselspenger. Det har vært delvis 80 og 100% stilling for meg i perioden. Har en samboer med 100% fast stiling.

Nå har situasjonen blitt slik at jeg er gravid og at jobben har sagt meg opp. Grunnen var økonomiske problemer fra deres side, og de hadde likevel ikke råd til å ansette meg som var tidligere avtalt. Jeg hadde da kontrakt til 1 juni og så var det slutt etter det. Dette førte til at perioden for fødselspenger ikke ble lang nok men arbeidsgiver så en løsning på dette og vi ble enige om at jeg ikke ble offisielt sagt opp før perioden for fødselpenger var opparbeidet. I mellomtiden fram til dette ville jeg få sykepenger, da jeg likevel i perioder ikke var i stand til å arbeide pga smerter. Dette var jo god plan tenkte vi begge.

I dag fikk jeg et brev fra trygdeetaten om at sykepenger vil bli stoppet etter 8 uker om ikke en eller annen aktivitetsplan er utført av arbeidsgiveren for å få meg tilbake til jobb fullt eller delvis.

Nå står jeg altså der. Har enda ikke kontaktet arbeidsgiver ang dette, men vil nok få til svar at dette kunne de ikke forutse og ikke deres problem. De har jo på en måte sagt meg opp og har ikke krav på noe heller.

Hva vil det bli ut av dette nå. Hvor pirkete er trygdeetaten ang grunnlaget for utbetaling av fødselspenger? Hvis jeg føder på termin, dvs rundt 20 desember, så vil det være ca 6 mnd (minus 4-5 dager) hvor jeg har vært i inntektsgivende arbeid og sykemeldt i de siste 10 mnd før fødsel. Før og i den perioden jeg begynte i den jobben var jeg på yrkesrettet attføring og den ble avsluttet 30 juni.

Det kan altså hende at jeg likevel ikke får fødselpenger og må nøye meg med engangstønad, iallefall hvis det går et stykke over termin. Hva slags støtte vil jeg få i slutten av graviditeten nå. Må jeg henvende meg hos Aetat for å få dagpenger eller får jeg arbeidsledighetstrygd? Er litt grønn på dette :/

Håper noen kan hjelpe.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5743281-f%C3%B8dselpenger-litt-komplisert/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Så vidt meg bekjent må du ha hatt inntekt i 6 av de siste 10 månedene før permisjonstiden trår til. Permisjonstiden begynner 3 uker før termin og det er til denne datoen som gjelder tror jeg.

Hvis jeg tar feil, råder jeg deg til å ta kontakt med et vikarbyrå for å få et eller annen oppdrag i noen uker, for å ha opptjent nok (du kan jo sykemelde deg dersom du ikke klarer å jobbe)

Lykke til!

Tror det smarteste du kan gjøre er å gå ut i permisjon tidligere enn du hadde tenkt. Hvis du tar permisjon fra ca 1/11 har du vel 6 mnd med jobb i løpet av de siste 10 mnd før permisjonen starter?. Det er tidspunktet for permisjonens start som har betydning, og den kan du velge delevis selv.

Anbefaler deg apselut å ta en prat med trygdekontoret om hvilke rettigheter du (dere) har. Ta imot alle forslagene de kommer med og sjekk grundig i ettertid om de tar feil hvis de sier noe du ikke liker. Det er relativt mange som får medhold i klager på saker til trygdekontoret. Lykke til.

Hvis du har rett på dagpenger, gjelder disse som inntekt på lik linje med lønn når fødselspenger skal beregnes. Ta kontakt med Trygdekontoret for å få dette bekreftet, og med Aetat for å søke om dagpenger.

Jeg hadde inntekt fra arbeidsgiver (etterlønn) 5-6 av de 10 siste månedene før jeg gikk ut i permisjon sist og dagpenger resten av tiden, og da ble fødeslspengegrunnlaget mitt beregnet ut fra de 6 beste av de 10 siste månedene før fødsel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...