Gå til innhold

hvor går grensen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For hva man ikke skal tolerere.

Jeg kastet en flaske vann i gulvet etter en krangel med samboer igår.

Han kom etter meg holdt meg fast i begge armer og sier at du kaster ikke noe etter meg.

Det tok ca et halvt minutt før han slapp meg.

Jeg mener dette er vold.

Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel... Det spørs vel litt hvor hysterisk sint du var kanskje?

Og, kastet flasken i gulvet, rett ved siden av ham? Prøvde du å treffe ham men traff gulvet istedet? Eller bare hev du den i gulvet langt unna samboeren din?

Jeg syns nemlig at det har litt å si hva du gjlrde før han grep hendene dine... Å bare hold dem fast vil ikke jeg beskrive som vold. Hadde noen kastet en flaske vann etter meg, så hadde nok jeg reagert på samme måten. Men så er jeg av den typen som syns at om et kvinnfolk fiker til mannen sin, så har han full rett til å fike tilbake. Altfor mange kvinner benytter seg av ikke-slå-kvinner-regelen.... Samme hva de finner på så skal de ikke få igjen for det. Og det er tull syns nå jeg :)

Men nå tyter jeg bare.

Hvordan hev du denne berømte flasken?

Skrevet

helt enig med ugle!!

Skrevet

Jeg mener for det første at holding ikke kan karakteriseres som vold. Hvorvidt det er å gå over streken for å vise hvor bestemt man er, kan diskuteres. For det andre virker det som du selv har gått over streken allerede og at du synes det er helt greit..! Du fremprovoserer jo en reaksjon ved å kaste ting etter folk. Og om du ikke kastet den direkte etter han, er det tydeligvis slik det ble oppfattet.

Hadde han lappa til deg, er jeg enig i at det er vold, men det gjorde han altså ikke.

Jeg har selv i et tidligere forhold blitt mishandlet i 5 år, og synes man skal være forsiktig med å kalle all form for tøff berøring og tale for vold. Om det virkelig skulle ramme deg, er du ikke i tvil!

Skrevet

mmm, akkurat det om man ikke er i tvil om vold er vold hvis man utsettes for det må jeg faktisk være litt uenig i... Ikke i overnevnte eksempel... Holding av hender i et minutt for å roe ned eller for å vise et poeng er ikke vold i min bok... Men:

Har en bekjent som lever i et forhold som ikke er bra for henne... Han har tatt kvelertak på henne, hevet henne i vegger/bakken, urinert i sengen hennes og forlangt at hun skulle legge seg i sengen etterpå, nektet henne å gå på do i mange timer etc.... Dette har pågått i mange år, og jeg har prøvd mitt beste for å vekke henne opp fra dvalen sin ( forsvaret til psyken hennes er at hun glemmer hva han har gjort mot henne, når jeg nevner eksepler for henne, så husker hun det ikke og mener at det ikke kan ha skjedd , hun hadde jo husket det om så var) ....Men hun mener jo da bestemt at det ikke er vold hun utsettes for, for som hun sier : "Han har jo aldri slått henne" ...

Skjønner du poenget mitt? Man innser ikke alltid hva man blir utsatt for , for man kan kanskje ikke tro det.

Måtte bare kverulere litt :) Er helt enig med at håndholding i dette tilfellet ikke ser ut som vold...Får se om hun gir litt mer opplysninger :)

Skrevet

Flasken ble kastet på gulvet i et hjørne .Ikke på ham.Men heller ikke langt fra ham.

Vi hadde hatt en diskusjon i forkant og han var umulig å få i tale.

Enig med Ugle 16/09 om at ørefik fortjener ørefik.

MEn det at jeg ble holdt så fast gjorde at jeg ble redd- og jeg mener at den parten som er fysisk sterkere ikke har rett til å bruke fysikken som maktmiddel. Jeg kaster ballen over til forumet igjen.

Skrevet

Er enig med at en overveldende fysikk er feil å bruke. Og det at det skremt deg er ikke noe bra heller. Vold vil jeg ikke kalle det fortsatt, men fortell ham hvordan det fikk deg til å føle deg. Ble du rimelig skremt, så kan jo det gjøre noe med dine følelser for ham,- at du kanskje ikke stoler på ham lengre. Gjerne opplys ham om det så han får tenke igjennom det. Samt gi beskjed om ay flasken ikke var myntet på ham.

Tror det er viktig at dere griper om situasjonen med en gang slik at den ikke eskalerer eller gjentar seg...

Lykke til...

Skrevet

Hei Ugle,

Jeg har gjort akkurat det, og sagt unnskyld for det jeg gjorde, men også presisert at jeg ikke tolererer den type respons.

Men det var uansett fint å få gjort en reality-check i forumet her.

Skrevet

Høres ut som venninnen din er fullstendig ødelagt av både psykisk og fysisk mishandling. Helt forferdelig. Det jeg mener er at hun forsvarer fyren ovenfor venner og folk som bryr seg, men det er ikke dermed sagt at hun ikke vet at det han gjør er galt. Det er noe helt annet å innrømme for omverdenen at man faktisk har store problemer.

Vil vel egentlig se på det som motsatt situasjon av den til HI. Altså HI her er ute etter å få folk med seg mot fyren, få noe på han, kan det virke som, mens din venninne forsvarer sin fyr.

Skrevet

Må skrive litt til, for i mitt tilfelle var det mange som skjønte hva som foregikk, de så jo alle blåveisene, men jeg trakk meg vekk fra folk som brydde seg og trodde jeg kunne ordne opp selv, trodde han kunne forandre seg osv. Ga han sjanse på sjanse.

Men klart jeg visste som foregikk, og jeg mistenker de aller fleste som virkelig blir mishandlet for å være bevisst sin situasjon. Men derfra til å komme ut av det, er et stort skritt. Man bruker mye krefter til å bygge opp sin barriere til neste overfall.

Selvrespekten daler og man føler seg ofte dum i andres øyne.

Skrevet

Håper denne kvinnen du vet om, "Ugle", ikke har barn med han......Eller?Han er psykopat, uten tvil!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...