Anonym bruker Skrevet 27. juli 2006 #1 Skrevet 27. juli 2006 fikk det i mai. fødte en gutt nå i juli. jeg er jo kjempe bekymret. hv skal jeg gjøre nå da?? fikk beskjed i mai at det var vanlig at kvinner hadde dette i skjeden å at det ikke var noe å bekymre seg for. men nå blir jeg så bekymret siden det er så mye skriverier om denne bakterien og barn har dødd... hilsen bekymret nybakt mor..
kosemoms♥med ny spire Skrevet 27. juli 2006 #2 Skrevet 27. juli 2006 Det er ikke noe nytt denne bakterien egentlig! Veldig mange kvinner som har det, men kun et fåtall barn kan bli smittet av det ved fødselen. Men det er ikke noe nytt at dette kan skje! Kun media som ikke har noe annet å skrive om dagen (agurktid vet du) Så man skal ikke bli for nervøs eller bekymret av hva man leser i avisene! Stol på legen din du:-)
Mmaja Skrevet 27. juli 2006 #3 Skrevet 27. juli 2006 Nei vet du hva? Hvis du har så lite greie på denne saken, så bør du ikke svare på innlegg angående dette kosemoms. Det er sant at denne bakterien ikke er ny, men at den plutselig er blitt så aggresiv at helsemyndighetene slår alarm har ingenting med agurktider å gjøre. Så lenge gutten virker frisk og rask så skal det ikke være noe problem, men hvis de først blir syke så kan det desverre gå veldig fort. Jeg vil tro at han ble testet etter fødselen, men det kan du sjekke opp, og hvis det ikke er gjort så kan du be legen deres ta en prøve av ham. Det er ikke noe rart etter hysterisk i det hele tatt, og er fort gjort. Lykke til. )
-Mamma til 3- Skrevet 27. juli 2006 #4 Skrevet 27. juli 2006 Jeg fikk påvist bakterien i går og startet opp med pencillinbehandling samme dag, for å være sikker. De sier jo at 30 % av alle kvinner har denne bakterien naturlig i seg, og sjangsenen for å smitte babyen er ca 1- 1000, men så lenge sjangsen er der vil jeg ha pencillin. Ba om det selv, for legen mente det holdt med intravenøst under fødselen, men nå er jeg sikker. Ang du som har født så er nok babyen din frisk og rask siden den ikke er blitt syk enda- men er du bekymret, ring fastlegen din så tar de en enkel blodprøve for å sjekke dette.
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2006 #5 Skrevet 27. juli 2006 Det er riktig at dødeligheten av GBS har vært påfallende høy i år, men det anbefales ikke rutinetesting for det. Dersom vi behandler 1/3 av alle babyene som fødes med penicillin på bakgrunn av positivemødre, vil det gi større skader på de små enn de få som får sykdommen. Dette er et vanskelig tema uten fasitsvar. Forslag: ikke stress hverandre opp. Se forøvrig tråd om GBS-oppklaring. Og om ikke det er agurknytt, så er det i hvert fall dårlig helsejournalistikk å skremme opp et par tusen gravide kvinner uten at vi har noen tiltak eller løsninger. Det er som om de skulle slått opp: "VI SKAL ALLE DØ!". Sant selvsagt, men kanskje ikke noe vi trenger å tenke på hver dag, siden vi tross alt ikke kan gjøre noe med det...? Det som er helt sikkert, er at ingen lege jeg vet om vil "ta en prøve" av den nyfødte gutten i hovedinnleggers tilfelle så lenge han er frisk. Ikke vet jeg hva du [Mmaja] mener de skal ta prøve av heller. Blodkultur? Urinrør?? Ingen av delene er spesielt greit å få til hos en nyfødt liten gutt, og det er absolutt ikke nødvendig heller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå