Gå til innhold

Trenger hjelpen deres nå damer! Noen som kan litt rettigheter?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvis du ikke har opptjent permisjonspenger får du ikke penger, kun engangsbeløpet. Men er du under studier m studielån, tror jeg ganske sikkert at du kan få noe som kanskje heter fødselsstipend av Lånekassen? På på lånekassens hjemmesider- der har de info.

Hei!

Jeg er student i permisjon fra studier, så dette kan jeg litt om.

Du studerer fulltid og har ikke deltidsjobb eller noe sånt ved siden av? Da søker du om og får engangsstønad fra trygdekontoret. Dette er kr 33 500,-.

Når det gjelder studiene kan du velge om du søker permisjon i 43 uker, eller om du vil fortsette å studere med liten baby. Uansett (tror jeg) du vil ha fri i 3 uker før og 6 uker etter fødsel, men sjekk litt med skolen din. Jeg er selv i permisjon fra studiene, og anbefaler det. En liten tass tar mye tid og krefter i begynnelsen! Men er du oppsatt på å ikke ta permisjon og å klare studier og baby så går nok dette også fint :o)

Dersom du ikke tar permisjon fra studiene og går tilbake til skolen etter de 6 ukene etter fødsel, så kan pappaen søke om utvidet permisjon for seg - altså være hjemme med barnet mens du starter studiene igjen. Snakk med trygdekontoret om dette. Tror det er 29 uker med 100% lønn eller 39 uker med 80% lønn.

Uansett om du velger å ta permisjon eller ikke fra studiene dine vil du kunne få fødselsstipend fra lånekassa. Dette er like mye penger som du får i løpet av et skoleår vanligvis (altså 80 000,-). Hele beløpet gis som stipend i 42 uker (10 mnd), du får alt, ingenting betales tilbake. Søknadsskjema finner du på www.lanekassen.no, men du kan ikke søke før etter at barnet er født. Dette fordi du skal legge ved fødselsattest. Når det gjelder utbetalinger så varierer det litt hvordan det gjøres. Noen får alle 80 000,- i en smell, andre får 8000,- hver mnd i 10 mnd, og andre får 16 000,- to ganger og 6000,- åtte ganger i løpet av de 10 mnd. Hvis noen av de 10 mnd etter fødsel havner i sommermnd juni og juli, vil du få utbetalinger da også (til forskjell fra vanlige studenter som ikke får penger i sommermnd).

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...