Gå til innhold

Noen som har blitt avvist ved henvendelse om GBS test?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjorde dere da i så fall? Spesielt interessert i å høre hva gravide har opplevd de siste to dagene hvis de har vært i kontakt med helsevesenet ang GBS testing.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ingen kan vel strengt tatt nekte deg testen? jeg har fått time hos jm for å ta den, og hadde ikke tatt avvisning som et alternativ. hvis det er tilfelle for noen så håper jeg de står på sitt, eller ringer privat lege.

Skrevet

Ingen har rett til å avvise det! DU bestemmer, jeg skulle forresten like å se den JM eller lege som torde å avvise det i disse tider! Men det er slettes ikke sikkert de tilbyr deg det så du får spørre selv. Stå på ditt du...

Skrevet

Det vil vel kanskje ikke være så mange som avviser å teste. Problemet blir jo bare om sykehuset vil medisinere under fødsel... Det er jo ikke noen vits i å teste, hvis man deretter blir nektet behandling... Så jeg tror jeg ville tatt en telefon til føden også, for å finne ut hvordan prosedyre de har ved GBS infeksjon. Kanskje det er like greit å ikke vite at man har bakterien, hvis man allikevel ikke får gjort noe med det? Jeg synes dette er hele problemet med denne saken, og jeg forstår ikke hvorfor folkehelseinstituttet gikk så voldsomt ut med denne saken når de ikke har tenkt til å gjøre noe med det...

Skrevet

Hei,

du høres ut som en VG-journalist:) Les "Oppklarende om GBS", så skjønner du hvorfor det ikke er noe vits i å teste.

Skrevet

om det er noen vits i å teste eller ikke er vel heller uoppklart!!! du er neppe lege du, ellers hadde du nok gitt beksjed om det.

det er jo vitsen i å teste eller ikke som er det store samtaleemnet nå, og FAGfolkene er veldig uenige der!!

Skrevet

Det er jo ikke noe problem å teste, men som noen påpeker ovenfor; hvorfor gjøre det hvis ikke man vet om behandling er noe vits i?

Penicillin blir jo gitt ved risikofødsler uansett.

Skrevet

at det er mening med behandling er jo ganske klart.. det er jo om det er flere baksider enn fordeler med liberal ab-politikk som er poenget! resistensutvikling, allergiske reaksjoner på ab, ikke full compliance osv.

Skrevet

Ja, det var liksom det jeg tenkte på da. Når man er klar over disse tingene, synes jeg det er riktig å ikke anbefale rutinescreening med påfølgende behandling før vi vet mer.

Skrevet

svigermor er sykepleier og hun sa at hvis du har kort tid igjen til fødselen så rekker de ikke å få svar på prøvene for det tar noen dager og behandlingen tar non dager så man kan kanskje bli avvist hvis det er veldig nærme termin?!!

Skrevet

er både enig og ikke enig. skjønner uroen og inimellom panikken hos kvinner som lurer på dette. skjønner også den andre siden av saken. fornuft og følelser er veldig blandet... jeg er sykepleier og vet jo litt om dette, langtifrå alt, men likevel.. jeg har bestemt meg for å teste denne gangen siden jeg hadde bakterien sist sv skap. fikk ikke behandling under fødsel, men rett før. vet ikke om jeg skal be om det under fødsel denne gangen...så egentlig vet jeg ikke om det er noen mening i å teste i det hele tatt.. fagfolk vet rett og slett for lite om dette.

Skrevet

Hei.

Jeg er allmennlege og høygravid (permisjon nå) men har ikke testet meg selv. Selv tester jeg pasientene mine kun ved tegn på infeksjon og ved fare for prematur fødsel. Jeg mener at vi ikke kan behandle 1/3 av fødende med antibiotika. Konsekvensen vil bli resistensutvikling og flere som dør av infeksjonssykdommer som følge av dette. Men ved enkelte tilfeller bør man behandle.

Mari

Skrevet

vet ikke, men har fortsatt et par uker igjen da.. men det er klart, behandlingen er 10 dager og prøvesvarene får du ikke før 2-3 dager etter tatt prøve..

Skrevet

Ja, det siste er jeg helt enig i:)

Dersom du blir behandlet i forkant kan bakterien komme tilbake forbausende fort pga reservoir i tarmen. Så hvis du skal ha behandling, bør du ha benzylpenicillin (penicillin G) i.v. under fødselen. Risikovurderingen ved de to alternativene behandling/ikke behandling er helt umulig.

Jeg synes i hvert fall det er trist at mediene lager skremselspropaganda ut av slike saker i stedet for å presentere vanskelige dilemmaene som gjør at det er såpass mye uenighet.

Skrevet

ja, er enig i retorikken din, men samtidig ikke.. mener også det bør forskes mer på dette.. men forstår VELDIG godt dem som sitter igjen med et barn mindre, som vet/håper/tror at behandling i tide hadde reddet barnet deres.

det er liksom ingen KLARE svar å få på alt det som blir spurt om. ingen som får oppklart om behandling før og etter fødsel virkelig er veien og gå. er det det som skjedd i usa med færre dødsfall et utfall av testing og behandling, eller statistiske ujevnheter?

utrolig vanskelig tema dette.

Skrevet

Mener det er den gjengse mening blant fødselsleger ved større sykehus i Norge i dag. Jeg er 100% enig ut ifra dagens kunnskap.

Gravid turnuslege

Skrevet

Behandlingen er ikke 10 dager - i hvert fall ikke ved mitt sykehus... Her behandler de ikke GBS før fødsel, med mindre man har premature rier, uvi osv. Har selv GBS og har hatt premature rier og uvi pga dette. De som har hatt komplikasjoner pga GBS får intravenøs antibiotika under fødsel, ikke noe i forkant, bakterien kommer tilbake igjen uansett...

Skrevet

"Alle" nye behandlingsmetoder innen medisin har nok helt sikkert møtt motstand, tenker jeg. Tenk på den Føllings-testen som blir tatt av barna kort tid etter fødsel. Tenker det var mye diskusjon rundt temaet om å innføre full testing av alle. Samme med innføring av nye vaksiner av babiene ( eks Meningokokk-vaksinen...) Mye diskusjon. Temaet til myndighetene er uten tvil om KOSTNADER og om vi skaper et samfunn der vi hele tiden skal tenke "for sikkerhetsskyld" og forebygge. Frykt avler frykt, slik vi ser i USA og deres aggressive bruk av antibiotika og ja, forsikringer mot det meste av søksmål som måtte eller kunne ramme dem av en eller annen de ikke har møtt enda...

Jeg mener det er kjempeviktig at det diskuteres og at vi som blivende mødre får god og riktig informasjon. Selv ønsker jeg at min urin-prøve blir dyrket slik at jeg kan ta standpunkt til hva jeg ønsker for mitt barn. Jeg, på lik linje med mange andre er i full stand til å tenke " for og i mot " og derfra ta en rasjonell avgjørelse uten å bli stemplet som "hysterisk".

Skrevet

fikk to antibiotika behandlinger før fødsel sist svangerskap, begge to var på 10 dager hver. det vil jeg også få denne gangen.

Skrevet

Har ringt både fastlegen og legekontoret og de vil ikke teste noen i Vest-Agder. Huff, rart at noen gjør det og andre ikke. Skummelt!

Skrevet

Jeg har fått ett nei når jeg spurte.

Og med en svært god forklaring.

Om man behandler så mange over så lang tid vil det kunne føre til resistensutvikling som vil kunne føre til mange flere dødsfall, ikke bare hos barna, men også hos mødrene.

Infeksjoner hos nyfødte tas uansett svært alvorlig, også infeksjoner hos kvinner som skal føde skal sjekkes...

Og det finnes mange langt skummlere bakterier i kvinners underliv enn denne, men de er bare ikke i fokus akkurat nå....

Skrevet

Var i alle fall på kontroll på sykehuset i dag, og da var det ikke noe problem å få tatt en slik GBS-test. Fikk bare beskjed om at for en 1/3 av kvinnene så er det vanlig å ha denne bakterien i skjeden, og de ville ikke behandle med mindre det var noen risikofaktorer. Men hvis ved å ta testen ville gjøre meg tryggere og roligere, så var det riktig å ta den. Jeg sa at da visste jeg i alle fall at jeg hadde gjort mitt for å beskytte barnet, så er resten opp til fagfolkene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...