Gå til innhold

Anbefalte innlegg

fikk i dag vite kaffør mi lille pia hele tia har vært så tett i nesa å såve dåli å vært i dåli form :( ho e allergisk mot støv og midd da .....

får før mæ nuh at det e litt mi feil ...hadde bare æ vert flinkare å vaska å støvsuga så hadde ikkje ho vært så syk :( åhhhhhhhhh

snufs ..det va dagens syteinnlegg fra mæ jah ;(

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5738646-dagens-syteinnlegg-fra-m%C3%A6/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hvordan skal du kunne vite at ungen er allergisk? Helt vanlig husvask er neppe allergifremkallende, og de fleste tåler helt fint både støv og midd.

Se heller på det positive - dere har funnet ut hva som feiler henne, og nå kan dere gi henne en mye bedre tilværelse med relativt enkle grep :)

Skjønner utrolig godt hva du mener... lillejenta mi fikk utslett på deler av kroppen da hun var ca ett år. Jeg skjønte ingenting, brukte jo ikke såpe eller noe på henne... hun sov også dårlig og var urolig om natta. Vi fikk time på hudavdelingen på sykehuset og fikk beskjed om at "herregud så tørr hun er" - det viste seg at hun har atopisk hud som krever konstant tilskudd på fuktighet... jeg følte meg som verdens dårligste mor!!! Hvordan kunne jeg la mitt eget barn bli syk?!?!?!? Huff... den følelsen var den jævligste jeg har hatt i hele mitt liv tror jeg....

Men som sykepleieren sa: hvordan i all verden kunne jeg vite at hun var atopisk? Hadde hun vært en helt vanlig unge så hadde mitt daglige stell av huden hennes vært mer enn godt nok...

Etter å ha prøvd ut diverse kremer fant vi fram til en som hun tålte, og som fungerte kjempegodt. vi fikk også en del andre tips, og etter en måneds tid var utslettene vekke og huden helt nyyydelig myk og god, og hun sov plutselig hele natta gjennom uten å kaste seg rundt som før... :) Idag er hun 2 år og 3mnd og en helt normal unge. Hun virker å ha vokst av seg en del av problemet, og så lenge vi vedlikeholder huden med krem annehverdag, samt bruker god olje i badet, solkrem, bomullsklær og passer på at hun ikke blir for varm, så merker verken vi eller hun noe til atopisk hud eller eksem :)

Dette ble litt langt, men det var bare for å fortelle min historie, og for å si at jeg kjenner nøyaktig igjen den følelsen du sitter med nå. Men etterhvert som dere greier å holde allergien i sjakk kommer den vonde følelsen til å bli snudd til glede over at du VET hva som feiler barnet ditt, og at du faktisk er i stand til å hjelpe henne til å bli bedre :)

Hei ijenn ;) jah vi har å atopisk eksem her ;) kordan krem e det dåkker bruke ? vi har en fuktihets krem og i tilegg må vi bruke kortison i blant før ho bli så fuill av sår å greier ...:( så syns egentli vi hadde nok med det ...:(vi har prøvd nuh i et helt år å skal få kom oss tell hudspesialist men dem mene at så lenge ho bli bra av å bruke den kortison i blant så treng go ikkje hudlege ...men æ mein ho kainn få kom før kanskje kainn dem se at ho treng no ainna ....så vi fortsette nuh å kjemp før å kom oss tell spesialist ...men hadde vært arti å kanskje få hør kalags krem du bruke og om vi kanskje kainn prøv at dte bli bedre ...vi har prøvd utallig mange :S:S å kanskje del litt erfaringe ;)

har du hørt om en krem som hete ..jah selvfølgeli huske æ ikje det ..men i alle fall den kjøpes på helsekost å det sto om den i hjemmet .......

Vi prøvde som sagt en del forskjellige før vi fant fram til denne. Den heter Exomega fra A-Derma (A-Derma Exomega Cream), og inneholder blant annet havremelk. Den er relativt dyr (ca 200kr tuben) men det er den eneste som hjalp jenta vår, så da så :) Viktig å ikke bruke for mye kortison forresten, det er ikke bra for huden i lengden. Vi brukte kortison for å få bukt med utslettene, og så Exomega-kremen for å vedlikeholde. NB! det er snakk om CREAM, ikke MILK eller LOTION!!! den blir for tynn. Vi bruker også NAAF sin badeolje, den trekker bedre inn i huden enn de andre merkene vi prøvde. Og den er skikkelig drøy!

her er en link til en oversiktsside over produktene fra A-Derma.

http://www.dermoapo.no/aderma_usdr/pro_gr_aderma.html

ps: når exomega-tuben blir tom, kan du klippe den i to. Det du får ut med fingern samler du i en liten plastpose - og vips har du nok til minst 3-4 ekstra runder med smøring av en liten barnekropp :)

Annonse

Den kremen har vi brukt og den hjalp ikke oss :( den eneste som hjalp oss sånn egentli det va apo base ..den e ikkje dyr ..men trur nok at æ kiann finn en aiina en som e bedre ..har bare ikkje fuinn dne enda :( vell håpe håpe en dag e den vell her ...

men skal undersøk den olja du skrev opp her ...før vi har ikkje fuinn det enda ..;)

nei vi bruke ikkje ofte kortison lengre ...æ like det ikke ....

så om der e utslett bruke vi først å fremst fuktighets krem før enkelte ganga går det over selv med det ..men ikkje bestandi ...einaste iv ikkje klar å få bukt med det e to fingra på kver hand ....dme e sjikkeli ødelagt ...ser ut som en gammel mainn sine fingra ....å ho sprekk fort ...ikkje kortiaon å ikkje krem hjelp.....så derfor prøve vi førtvilt å få kom tell spesialist ...men det e en evig kamp det .:(

ho e bedre nuh på sommarn egentli einn ho e om vintern ...e di det ??

Det er litt hipp som happ egentlig... hu er litt bedre på sommeren pga lufta er generelt fuktigere, og hun kan gå uten klær. Ulempen på vinteren er at hun ikke tåler ull, og får utslett hvis det blir for tett med klær...og så er lufta tørrere... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...