Gå til innhold

slutte å natt amme..

Anbefalte innlegg

Skrevet

har planer om å slutte å amme på natten i løpet av et par mnd, siden jeg skal begynne å jobbe. Poden er 5 mnd nå. Noen med tips for hvordan jeg bør gjøre det? Mottas med stor takk:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er en trenetters-kur:

Knepet her er å ha barnet sovende i vognen sin om natten (inne, altså!) hvis du ikke har hjul på sengen. (Ikke tradisjonell vugge)

Begynn dagen på vanlig tidspunkt, og ha som mål at barnet skal legges for natten tolv timer senere. Du må sørge for at all maten han vanligvis inntar på ett døgnblir spist i løpet av dagens tolv timer. Det innebærer at du kanskje må gi mer mat ved noen måltider eller gi mat oftere. Sørg også for at han får masse stimuli og de vanlige lurene gjennom dagen, slik at han er trøtt til kvelden. Han bør ha en (gjerne to)av lurene ute i frisk luft. Du legger ham på vanlig måte, tolv timer etter at han stod opp. Alt er som vanlig bortsett fra at han sover i vognen (eller seng med hjul).

Når han våkner for å få mat, begynner du å trille vognen bestemt frem og tilbake. Du skal trille ganske hardt og fort, i hele armens lengde, og med et rykk for hver gang du drar og dytter vognen. Ikke se på ham, ikke snakk til ham, og ikke ta ham opp. Hold lysene slukket, vis med al mulig grad av tydelighet at det er natt, og at om natten sover man. Hvis han begynner å gråte, kan du si godnatt-reglen du vanligvis bruker, synge for ham eller gi ham smokk hvis han bruker det, men ikke ta på ham. Trill bestemt frem og tilbake til han begynner å svinne hen. Like før han sovner senker du gradvis farten på vognen/sengen, slik at den står stille idet han sovner. Hvis han kvikner til igjen idet vognen stopper, begynner du å trille fort igjen med en gang, før han begynner å gråte, samme prosedyre om igjen til han sovner. Vær vennlig men bestemt, som om du setter punktum. Kan hende du blir stående slik i tjue minutter før han endelig sovner sikkelig. Bare hold ut, for han kommer til å sovne. Så legger du deg og sover frem til neste gang han våkner, og da er det på`n igjen. Hold ut, det blir ofte verst mot morgenkvisten, men da er det ikke lenge til du kan ta ham opp (og bli kvitt melkesprengen...!) Følg med klokken, og vekk ham hvis han ikke er våken tolv timer atter at du la ham. Da skal du være blid og overstrømmende : God morgen, lille venn! Trekk fra gardinene og vis at nå er det dag, nå skal dere være våkne.

Dette er ikke vanskelig, det bare krever tålmodighet. Du føler deg kanskje hjerterå som nekter barnet ditt å spise gjennom natten, men ved fem mnd trenger strengt tatt ike barnet mat om natten. Legg merke til hvor utrolig blid han er når du tar ham opp om morgenen etter bare første natt! Deilig med tolv timers mer eller mindre sammenhengende søvn! Dette gjøres tre netter på rad. Første natt er den vanskeligste, pass på at du får deg litt søvn i løpet av dagen, slik at du orker neste natt også. Det kan bli mye våkentid for de voksne disse tre nettene. (Vi gjorde det slik at min mann sov på sofaen disse tre nettene, siden han skulle på jobb, og så laget han deilig middag og gjorde husarbeid når han kom hjem siden "stakkars" jeg hadde vært våken hele natten ;-D ) Dette erfarte jeg som en mild måte å gjøre det på, lillejenten gråt ikke når hun fikk vugging istedet for mat, hun bare kikket litt forundret på meg, men begynte fort å glippe med øynene da jeg bare trillet sengen frem og tilbake uten å møte blikket hennes.

Les mer i "Barneboka" av Anna Wahlgren.

Skrevet

Hm, dette så interessant ut. Andre som har prøvd dette?

Skrevet

Men den 4. natta - da var alt bra da heller?

Skrevet

Må bare få skyte inn en liten ting her...sønnen min er 8 mnd gammel og spiser fortsatt både 1, 2 og 3 ganger om natten....Jeg tror man skal være veldig forsiktig med å si at barn trenger ikke det ene eller det andre da barn er VELDIG forskjellige og har forskjellige behov...Jeg er helt sikker på og har merket at han ønsker pupp oftere dersom vi har opplevd mye nytt om dagen og selfølgelig dersom det er varmt sånn som det er nå! Jeg mener at dersom barnet ditt våkner om natta og ikke roer seg ved byssing ol, så er det enten tørst, sultent eller trenger kos med mammapuppen. Og vi også ville vel hatt sånne behov dekket.......

Gjest colorina
Skrevet

Jeg synes 12-timers natt høres lenge ut til et så lite barn. I hvertfall hvis barnet fremdeles spiser 2-3 ganger i løpet av natten kan dette bli en vel brå overgang. Jeg vil anbefale å ta utgangspunkt i hvor mange timers natt barnet i utgangspunktet har og ta det derfra. Hvis barnet f.eks vanligvis sover fra kl 21-07 og spiser et par ganger i løpet av natten blir denne sovekuren en smule ekstrem. Man kan jo ikke plutselig legge barnet 2 timer tidligere og la være å mate det på 12 timer, men regner med at de fleste tilpasser denne kuren sine egne barns vaner og rutiner...

Er enig med deg som sier at alle barn er forskjellige, slik at man ikke bør prøve å gjennomføre diverse sovekurer på alle og forvente et bra resultat. For å slutte med nattamming bør man i hvertfall ha startet med fast føde, i en såpass stor mengde at det kan vare natten igjennom. Mange 5 mnd gamle babyer får fremdeles kun pupp og da mener ihvertfall jeg at de har behov for nattmåltid.

Skrevet

Denne sovekuren jeg beskrev skal selvfølgelig ikke være en brå overgang, da vil den jo ikke fungere... Glemte å fokusere på det, siden min lille bare hadde ett nattmåltid. Kuren brukes først til å hoppe over ett av nattmåltidene, slik at det du først hopper over er nærmest kvelds eller frokost. Når du har klart å begrense matinntaket om natten til bare ett måltid, da kan du gjennomføre tolvtimers natt. Eller ti, hvis barnet ditt sover tilstrekkelig på dagtid. Denne metoden kan tilpasses enhver, det er bare holdningen, vognen og vuggingen som er prinsippiell.

For oss tok det fire netter før hun sov igjennom uten å våkne, men da må det også sies at vi innførte grøtmåltid samtidig som vi begynte denne kuren. Tror ikke hun synes det er for lang natt uten mat, hun er smørblid når hun våkner, og sovner lettere av seg selv både om dagen og kvelden. Men barn er forskjellige, ja! Det er helt sant.

Skrevet

Må bare få takke for nyttige og fine svar:) Tusen takk! Skal prøve denne metoden, arcanuel - starter med å hoppe over ett måltid først, som du skriver. Men først må poden spise litt mer fast føde, nå spiser hun bare et par skjeer hver kveld:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...