Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg må få ut litt frustrasjon og her er plassen har jeg skjønt.

Jeg er en mann som har en samboer med bolle i ovnen. Vi gleder oss til babyen kommer i oktober, og jeg ser frem til å få tilbringe tid sammen med den. Jeg trodde jeg skulle få seks uker permisjon, men det har jeg ikke rett på. Problemet er at mor har gått på skole og ikke jobbet mer enn 25%. Derfor har ikke jeg rett på noe permisjon i det hele tatt. Ikke uten lønn engang. Selv om jeg jobber full tid og betaler en haug i skatt vært år har jeg ikke krav på permisjon. Dette er altså likestilling i Norge! Jeg vil også ha tid sammen med ungen min, og vi hadde i utgangspunktet tenkt å fordele permisjonen slik at jeg får litt mer enn de seks ukene. Nå får jeg altså ikke en dritt! :o(

Kjipt å være mann av og til. Likestilling er kun for damer!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5733457-s%C3%A5-j%C3%A6velig-urettferdig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Dette høyres ikkje bra ut. Eg forstår godt at du er frustrert. Ein kammerat av meg hadde og ei dame som tok utdanning og vart gravid. Men ho fortsette utdanninga og han fekk permisjonen. Kanskje dette hadde vore ei løysing for dykk og. Han nytta tidskonto og var på jobb ein dag i veka. Dersom sambuaren din i utgangspunktet er ferdig med studiane, kunne ho ikkje berre melde seg opp i nokon fag slik at ho framleis var registrert som student??

Likestilling når det gjeld svangerskap og born har vi vil ikkje oppnådd enda. Stå på :-)

Hentet fra Barne- og liksestillingsdept.:

Selvstendig opptjeningsrett for fedre

Far har også rett til fødselspenger ut fra egen opptjening selv om mor ikke har opptjent rett. Forutsetningen er at mor ikke samtidig er hjemme og tar seg av barnet. Vilkåret for fars rett er at mor etter fødselen enten går ut i arbeid, tar offentlig godkjent utdanning på heltid eller kombinerer arbeid og godkjent utdanning som i sum gir heltid. Far får også rett til fødselspenger dersom mor på grunn av sykdom eller skade eller innleggelse i helseinstitusjon ikke kan ta seg av barnet.

Tror det holder at hun er i jobb når du tar permisjon men vet ikke helt hvordan det fungerer.

Få dere en time på trygdekontoret (eller hva det no heter for tiden). Der kan dere få skikkelig beskjed om hva dere har rett på. Om dere ikke er fornøyd med svarene så går det ann å klage. Ganske mange tilpassninger man kan gjøre for å få permisjonstiden til å bli slik man ønsker.

Lykke til.

Annonse

Vi ringte trygdekontoret og fikk til svar at ingen kunne svare på spørsmålet og de slang på røret..

Vi møtte opp på trygdekontoret og fikk et telefonnummer å ringe for hun som satt der kunne tydeligvis ikke svare. Så dro vi til et annet trygdekontor der de var litt hyggeligere, og ble fortalt at det ikke blir noe permisjon på far overhode pga. at mor ikke hadde jobbet mer. Skolegang telles ikke, det er inntekten til mor dem gikk etter ble vi fortalt. Jeg spurte også om det er mulig å få permisjon uten lønn, men fikk nei til svar.

Urimelig at permisjonen til far blir beregnet ut fra inntekten til mor. Mor er ferdig med utdannelsen og trenger ikke gå mer skole, så det er ikke mange alternativer igjen da.

Er det mulig? Trodde virkelig vi hadde kommet litt lenger. Selv er jeg arbeidsledig uten rett til dagpenger (har vært student og får ikke fast jobb). Tar oppdrag gjennom vikarbyrå, men jeg vet ikke om jeg klarer å skrape sammen nok til at det blir over 50%. Men vikarbyrå teller kanskje ikke uansett? Ettersom man ikke er fast ansatt? Så tullete at dette skal gå utover far og barn når jeg er aktiv arbeidssøkende og tar alle jobboppdrag jeg kan få.

Hvis hun er heltidsstudent, kan du ta ut permisjonen, og mer til. Det vi gjorde sist var at jeg var student, og tok kun tre uker før fødsel og 6 uker etter (klarte å holde meg litt ajour med studier), mens han tok resten av permisjonen. Så han var hjemme, og jeg var mye hjemme pga. kunne ta meg litt fri fra studier.. Det er ikke for sent å søke restplass dersom hun ikke har studieplass til høsten!

Likestilling meg i R***, tenkte selv at faren til barnet skulle ta de 6 ukene med permisjon --for at de skulle få tid sammen-- når jeg begynner på skole igjen neste høst, men neida, så fikk jeg høre at det var jeg som måtte ha jobbet for at far skal få rett til permisjonen.. Hvis de er så utrolig opptatt av likestilling her i landet så skulle det heller vært sånn at far selv skal få opparbeidet seg til den permisjonen selv..

Dette ble sikkert litt rotete men..

:o)

vi er i samme situasjon her og, jeg klarer ikke jobbe lenge nok til at jeg får rett på svangerskapspenger siden jeg gikk på skole da jeg ble gravid, og selv om forloveden min jobber 100% og vel så det får han ikke de seks ukene, forbanna dritt system.. skal liksom bli straffet for at man blir gravid under eller rett etter utdanning..

Vil bare presisere det flere skriver her!

Du har rett på permisjon dersom hun fortsetter i fulltidsstudier! Det eneste kravet er at hun må ha de tre ukene før fødselen og de 6 første ukene etter fødselen. Deretter kan hun gå tilbake til studiene (helst velge ut enkle fag det semesteret dersom det lar seg gjøre), og da får du rett til permisjon m/lønn så sant du oppfyller kravet til permisjon som bl.a går ut på at må ha jobbet minst 6 av de 10 siste månedene før stønadsperioden. Men vær da obs på at hennes lån ikke blir gjort om til stipend for den perioden du har permisjon!

Bare en kommentar til din siste replikk: Likestilling er kun for damer! - eh, fjåsete sagt, selv om du er frustrert. Vi har faktisk ikke full likestilling i Norge, og dette gjelder i hovedsak damer. Vi er heldigere stilt enn mange andre land, men det er ikke dermed sagt at likestilling er nådd.

Ser du har fått svar lenger nede, på dine rettigheter til å bli hjemme, hvis mor er student, student og i deltidsjobb, eller bare i jobb etter fødsel.

Lykke til!

Annonse

Det er ikke helt til å bli klok av dette, men jeg skjønner ikke helt -får du ikke noen av de seks ukene av pappa-kvoten heller?

Jeg er arbeidsledig med rett til fødselspenger, mannen er i 100% stilling. Vi har hatt noen runder med trygdekontoret fordi vi håpet at han kunne være mer hjemme sammen med babyen mens jeg er arbeidssøker, men neida, det går jo ikke -for da er jo mor likevel hjemme! Jeg skjelte ut trygdekontordama, av den grunn at jeg ikke synes systemet er laget for far, kun for mot -så er helt enig!

Men -jeg spurte om ikke far kunne ta pappa-kvoten heller siden jeg er arbeidsledig, men joda, den kunne ingen røre fikk jeg til svar...

• 2 uker senere...

samboeren min er i samme situasjon. jeg er student, og jobber litt ved siden av mens han jobber fulltid. synes det er skikkelig urettferdig ovenfor fedrene. men må si at vi er litt heldige for samboer har snakket med sjefen sin og har da blitt lovt 6 uker permisjon med lønn. ble kjempeglad når han kom hjem og sa det. for det er jo like viktig for pappan å ha tid sammen med ungen.

• 3 uker senere...

Damer er mer likestilte enn menn i dette landet! Sånn er det bare. Kvotering for å få kremjobber etc. men det var ikke det som var poenget med innlegget var det vel...

Som jeg skrev i begynnelsen er mor FERDIG med utdannelsen og skal i jobb etter permisjonen. Det betyr ikke mer skole. Vi hadde tenkt å dele permisjonstiden, ikke at jeg skal få mor sin ved at hun går i jobb med en gang! Begge har lyst til å ha tid med den lille, og dette burde være en rett begge skulle hatt uansett!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...