Gå til innhold

4 uker og sover ikke om dagen..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår er firte uker nå og vil plutselig ikke sove om dagen. Hun sover en dupp på formiddagen ( ca 2 timer,) men etter det sover hun bare 15-30 min i gangen! Hun styrer mye før hun sovner, vil helst sovne ved puppen eller bysses i søvn. Med en gang vi legger henne ned, våkner hun. Det samme hvis vi triller. Sover så lenge vi triller, men våkner når vogna står i ro. Jeg synes jeg holder på med henne hele dagen jeg. Ammer, skifter og prøver å få henne til å sove. Heldigvis sover hun godt om natten. Fra ca 23.00 til ca 03.00, får mat og så sover til 06.30-07.00 ( dette varierer en del altså, men sånn cirka da.)

Men hvordan skal vi få henne til å sove mer på dagen? Hun virker både trøtt og utilpas, smen får liksom ikke roet seg ned. dette har pågått fem dager nå. Før den tid har hun sovet rundt tre timer i strekk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du eliminert sult og magesmerter?

Kan det være noe du spiser? Kan det være økedager?

Vår var også slik en periode, sov godt om natten med bare ett måltid, sov også godt tidlig på dagen, men var våken fra fire til halv tolv om ettermiddagen/kvelden. Da spiste hun i ett sett! Ble aldri fornøyd. Men jeg bare gav henne og gav henne, og etter vel en uke med konstant amming på ettermiddagen, begynte hun å sove hele natten. (Fra elleve til halv åtte)

Det er jo slik at søvnen er delt inn i ulike faser, og en gang i halvtimen er babyen inne i en lett søvnperiode, da beveger hun seg, lager lyd og holder på å våkne. Men hvis du står klar til å vugge vognen akkurat da, sover hun gjennom den lette søvnen. Ellers kan du prøve å kartlegge hvor hun sover når hun sover godt, hvor lenge det er siden hun har spist når hun sover godt, osv. Gjenskap den situasjonen når du vil ha henne til å sove. Gå totimers tur med vognen på det tidspunkt hun vanligvis bare ville sovet 15-30 min, vugg evt vognen før hun våkner, slik at hun ikke "kommer opp til overflaten" mellom de lette søvnperiodene.

Tre timer i strekk er MYE og to timer er en fullgod blund, det synes jeg du skal være fornøyd med.

En fire uker gammel baby trenger 16-18 timers søvn i døgnet, sies det, men vi fikk aldri vår til å sove så mye.

Skrevet

Er du sikker på at hun trenger å sove da? Ikke alle babyer sover så mye... kanskje dere bare skal kose dere med henne og ikke styre med å få henne til å sove? Sønnen min har aldri sovet noe særlig på dagen han.

Skrevet

Slik var min jente. Hun har sovet lite hele veien- er 11mnd nå. Etter hvert sov hun i vognen selv om den stod i ro. Etter hvert sov hun mer og mer- men aldri like mye som andre! Må bare innse at hun sover mindre!

Det ordner seg, miss jones! Bare nyt de 15-30min som hun sover. Ikke stress med å få henne til å sove (lettere sagt enn gjort, vet det...). Og gi barnet til pappa (bestemor?) på ettermiddagen slik at du kan få hvile deg litt. (En ting til: Den dagen jeg sluttet å tenke på alt jeg skulle gjøre/ikke gjøre mens hun sov så følte jeg meg bedre!)

Vet ikke om dette hjalp- lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...