Cat&Gullungene Skrevet 26. juli 2006 #1 Del Skrevet 26. juli 2006 Klarer ikke å dy meg, i tillegg er jeg ganske forbanna over å få enda en ting å bekymre meg over nå like før fødsel:-(((( Leser overalt at man bare følger opp og behandler kvinner som er i RISIKOGRUPPEN. Men hvordan i helsike kan de vite hvem som er i risikogruppen når streptokokk B er en naturlig del av enkelte kvinners bakterieflora i skjeden eller endetarmen, og dette som oftes er UTEN SYMTOMER??? Skjønner at dette er blitt blåst veldig opp nå de siste dagene, og at faren sansynligvis er veldig liten, men hvorfor ikke vœre føre var?? Man kan da ikke drive og prøve seg fram på denne måten når det gjelder liv og død? Jeg er litt ekstra sint fordi jeg dro hjem fra Italia i uke 27, like før jeg ville tatt en obligatorisk streptokokk B prøve (taes av alle gravide kvinner der). Legen min noterte det, samt andre prøver jeg skulle ta til neste kontroll, slik at jeg kunne vise det til min nye, norske lege. Men min nye, norske lege bare humret litt over de hysteriske italienere, og sa at slikt foretaes ikke i Norge, siden det ikke hadde noe for seg???!???? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
to tette og ei badehette:o) Skrevet 26. juli 2006 #2 Del Skrevet 26. juli 2006 Synes dette er helt sykt. Jeg hadde selv GBS da jeg gikk gravid i fjor. Heldigvis gikk alt bra den gangen. Nå er jeg gravid igjen og nevnte dette med GBS til min nye fastlege, men hun bare fnøs av meg. Mente det at man trenger ikke noen prøve på dette igjen. Jeg er i uke 21, og har ennå ikke fått noen gynokologisk undersøkelse. Dette enda jeg har spurt på det, Hun synes det er unødvendig. Blir så j....vlig frustrert av sånne folk. Det er som du sier at man går og er bekymra for alt det går an å bekymre seg for, også får man plutselig enda en ting å uroe seg for. Nei, jeg skal ivertfall ringe legen i morgen den dag og kreve å få tatt en full GU pluss GBS prøve. Man må visst stå på krava så det holder. Lykke til videre i svangerskapet:o) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nyttårsbarnet_78 Skrevet 26. juli 2006 #3 Del Skrevet 26. juli 2006 Hei! Skjønner dette har blitt veldig mye snakk om i det siste... Jeg fikk gutten min 8 uker før termin, og like etter han ble født (morgenen etter) fikk jeg selv vite at jeg hadde disse streptokokkene og at babyen var satt på antibiotika. Men først i disse dager - over 4 uker etterpå forstår jeg hvor alvorlig ting kunne ha blitt... Aner ikke om sykehuset ville sjekket for dette hvis det ikke var prematur fødsel... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sigbeth Skrevet 26. juli 2006 #4 Del Skrevet 26. juli 2006 Enig, liker ikke alt dette styret på TV'n nå! Man blir jo bekymret! For oss to cat og mini, er det uansett for sent å ta slik prøve, da det tar så lang tid å få svar på prøvene at det vil vi ikke få før etter fødselen hvis vi hadde tatt en time til dette i morgen! Vi må prøve å tenke at det faktisk er veldig liten risiko for dette (og faktisk ER det nok flere tilfeller i Italia og USA siden disse prøvene er obligatoriske der). Men kommer nok til å være ekstra oppmerksom på sykdomstegn hos babyen etter fødselen pga dette.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 26. juli 2006 #5 Del Skrevet 26. juli 2006 det tar bare et par dager å få svar på denne prøven, dere! så det er ikke for sent. jeg skal til jm neste fredag og da skal hun ta den samtidig som vanlig kontroll. regner med at jeg har svaret rett over helgen den uken, og starter på AB med en gang. jeg hadde disse bakteriene sist sv skap. og hvis legen nekter ta prøven, si da til han at det har han IKKE noe rett å gjøre, og krev den! eller gå en annen plass å få tatt den! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2006 #6 Del Skrevet 26. juli 2006 Kommer vel til å være våken i 3-4 døgn etter fødselen æ! Må jo følge m :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sigbeth Skrevet 26. juli 2006 #7 Del Skrevet 26. juli 2006 Javel, ok. Regnet med at det tok like lang tid som de fleste andre prøver som må sendes til lab. Men skal til legen i morgen, så skal spørre hvor lang tid det tar og hva hun mener om dette generelt. Vet ikke helt hva jeg vil, bare at jeg ikke liker å bekymre meg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2006 #8 Del Skrevet 26. juli 2006 Jeg anbefaler dere i allefall å spørre legen deres om å få ta prøven. Har dere problemer med å få gehør hos egen lege,bestill time hos en privat. Jeg er selv lege og har hele tiden (før mediaomtale) planlagt å ta denne screeningprøven.Kun spm om tid før det blir rutine her i landet også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stormfront Skrevet 26. juli 2006 #9 Del Skrevet 26. juli 2006 Først og fremst tror jeg at dette kommer litt ut av proposisjoner...ting pleier å gjøre det når det havner på forsiden i VG. Statistisk sett er det en hel masse greier som er farligere enn disse streptokokkene hva gjelder grunner til abort m.m. Men dette havner ikke på forsiden av VG eller i nyhetsbildet generellt. Forskjellen er jo at problemet med streptokokker kan løses og det på en tilsynelatende enkel måte. Men det er viktig å angripe dette med fornuft og ikke med hysteri. Man skal faktisk ikke leke med pencillin og antibiotika. Vil også si at det er helt forferdelig for de dette rammer og jeg føler med dem. Samboeren min kjenner paret som prydet førstesiden av VG i dag og det er forferdelig trist det som har skjedd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
detvarengutt! Skrevet 26. juli 2006 #10 Del Skrevet 26. juli 2006 kan man ta denne testen hos jordmor? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå