kirsty*2barnsmamma Skrevet 26. juli 2006 #1 Del Skrevet 26. juli 2006 Ser de fleste her inne har en slags behandling de følger, enten pergo kur eller prøverør, eller som har fått en slags diagnose. Lurer bare på om her er flere som meg som er uforklarlig slitere? Legen min sier alt er helt normalt med oss.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5732394-flere-som-er-uforklarlig-barnl%C3%B8s/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twinny Skrevet 26. juli 2006 #2 Del Skrevet 26. juli 2006 Jeg har også fått beskjed om at alt er bra med oss begge. Jeg er glad jeg ikke har måttet gjennom MA eller SA, men det er helt sykt at iløpet av snart to år har ingen ting festet seg. Har en muskelknute i livmoren, men den skal ikke ha noe å si, har to gynekologer fortalt meg, men jeg lurer nå jeg.... Jeg fikk pergo bare som et ekstra dytt. Må prøve til desember før vi søker prøverør (da har vi vært sambo i to år). Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5732394-flere-som-er-uforklarlig-barnl%C3%B8s/#findComment-5732621 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnen Collargol Skrevet 26. juli 2006 #3 Del Skrevet 26. juli 2006 Vi er også uforklarlig barnløse. Ja jeg har fått en diagnose, men det går på hvorfor jeg mister. Sambo har ikke all verdens beste kvalitet på sæden, men det skal være mulig å befrukte meg. Pergo har jeg også fått for en ekstra dytt og prøverør er fordi vi ikke har blitt gravide enda. Klæm Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5732394-flere-som-er-uforklarlig-barnl%C3%B8s/#findComment-5732896 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kirsty*2barnsmamma Skrevet 26. juli 2006 Forfatter #4 Del Skrevet 26. juli 2006 Hei dere! Vi skulle til videre utredning nå men vil ta pause. Fpr jeg vet liksom inni meg at får jeg tilslutt en lap så er den sikkert normnal oxo...føler meg ikke klar for videre utredning, og ikke klar for ivf enda... har jo ikke prøvd så lenge. Men kommer der ikkeen spire iløpet av de neste syklusene så kommer jeg til å kreve ivf tilslutt... men synes ikke 16pp er nok for å la meg gjennomgå det... det er bra å ikke ha noe som er i veien, men samtidig frustrerende å ikke vite hvorfor... men dette vet dere alt om! Glad jeg har funnet flere som oss her inne. Håper vi får spirer snart!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5732394-flere-som-er-uforklarlig-barnl%C3%B8s/#findComment-5733106 Del på andre sider Flere delingsvalg…
*sommer* Skrevet 26. juli 2006 #5 Del Skrevet 26. juli 2006 Hei Sambo har testet seg og det ser bra ut (skåret 95% av 100 på ett eller annet) men det skulle ikke ha noen betydning sa legen. Jeg har vært til utredning hos lege og til lapraskopi og alt ser bra ut. Har prøvd i 11/2 år uten at det har ført til noe resultat :-( Hvis det ikke skjer noe innen september vil legen sende oss videre til prøverør, men jeg håper håper håper vi klarer det i løpet av sommeren :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5732394-flere-som-er-uforklarlig-barnl%C3%B8s/#findComment-5734359 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kirsty*2barnsmamma Skrevet 26. juli 2006 Forfatter #6 Del Skrevet 26. juli 2006 Ønsker deg lykke til da, håper inderlig du får en spire isommer!!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5732394-flere-som-er-uforklarlig-barnl%C3%B8s/#findComment-5734754 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lita78ღ Skrevet 26. juli 2006 #7 Del Skrevet 26. juli 2006 jeg er også på en måte uforklarlig barnløs selv om en eggleder er tett. Gyn mener vi har alle muligheter til å klare det selv, men det ser nå ikke slik ut... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5732394-flere-som-er-uforklarlig-barnl%C3%B8s/#findComment-5735164 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mariza Skrevet 27. juli 2006 #8 Del Skrevet 27. juli 2006 Hei Får også høre at alt er normalt. Har ett barn, men får ikke nr 2. Har 7 MA bak meg uten at de finner noen årsak til hvorfor det går galt. Har tatt prøver og tester på det meste visstnok. Går lang tid mellom hver gang jeg blir gravid også. Har forsøkt Pergo og et IVF forsøk uten at jeg ble gravid av den grunn. Begynner vel så smått å innse at jeg ikke blir å få flere barn. Er iallefall dønn lei og sliten etter mange års prøving. Men, til alle dere som forsøker - ikke gi opp. For meg har det ikke gått bra -men som jeg sa til legen min på sykhuset.. jeg er nok bare helt unik på den fronten.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5732394-flere-som-er-uforklarlig-barnl%C3%B8s/#findComment-5741560 Del på andre sider Flere delingsvalg…
LivLaga Skrevet 27. juli 2006 #9 Del Skrevet 27. juli 2006 Hei dere:-) Vi sitter i samme båt. Meg og sambo er på PP16, med en SA i 5te uke.(PP7) Nå har både meg og samboer tatt div. tester, og alle verdier er normale, som føles bra...og ikke fullt så bra. Jeg mener, hva kan man ta fatt i om det ikke er noe som kan gjøres? Man vil jo gjerne hjelpe litt til på prosessen selv. Å BARE vente er et ikke-tema for meg. Vil helst finne ut av alt nå, i stedet for å høre av en eller annen lege 3 år: "Åja, men du mangler tiltrekkelig av ett-eller-annet hormon, så om du hadde kommet til oss for et par år siden, hadde vi fikset det på null-komma-niks" Jeg hadde nemlig veldig lenge en teori om at jeg manglet progesteron, som ville forklare min SA i januar og en positiv graviditetstest i juni (så lenge det bare har gått 4 uker, telles den ikke som en graviditet, sa gynekologen. Og her hadde jeg grått i en halv uke bare for å oppdage at min sorg var mer eller mindre ugyldig...) Progesteronmangel ble avvist på mine utredningstester. UTREDNING Jeg er usikker på om vi har gjort det som skal gjøres når det kommer til testing/utredning. Lege og gynekolog ser ut til å ha all verdens med tid, og hva eksakt forteller de normale verdiene meg? I sannhet et mylder av ting som skal utelates og bekreftes. Man kan bli tussete av mindre. HER ER VI NÅ: Nå sitter jeg på et par prosjekt i sjangeren "finn 5 fertilitets-feil leken": I følge vestlig medisin er jeg visst normal og frisk, men min akupunktør mener at mine nyrer ikke fungerer optimalt. I følge østlig medisin (muligens også vestlig, men de forholder seg oftest til tabeller og medisiner og "ting tar tid") er nyrene forbundet til livmor, selve forplantningen og styrken kroppen har til å "holde på barnet". Så jeg får nåler til å forbedre mitt potensiale, for å si det slik. Første gang jeg møtte opp pekte min akupunktør på babybildene på veggen og sa: Han har jeg laget, han har jeg laget, han har jeg laget... (Hun lager visst bare gutter?) Jeg leste i et intervju med Vibeke Fjeld, en annen akupunktør, som sa at det oftest tok 4 måneder å "justere på ting". Jeg har gått til min aku. i to stk PP nå, og jeg prøver å være tålmodig, men det er jaggu ikke enkelt. Jeg blir stadig like overrasket hver gang jeg får mensen... For ikke å snakke om bunnløst skuffet...(Jeg mener, jeg hadde jo allerede planlagt vogn og seng og fordeling av permisjon og ferie i Italia) Det er litt pussig hvor "determined" man blir, og jeg innrømmer gjerne at jeg også er fryktelig selvopptatt om dagen. Det jeg undrer meg mest over er hvor lett jeg tar meg nær av kommentarer fra venner og familie. Jeg har alltid stått for en støyt og ler av det meste, men nå? Vel, jeg er blitt ugjenkjennelig for meg selv, alt på grunn av en biologisk klokke som ringer helt uten snooze-knapp. I sommer myldrer det av gravide i Oslo, så jeg føler meg fryktelig alene om å være ufrivillig barnløs, men prøver å si til meg selv at av alle gravide jeg ser, har flesteparten prøvet i to-tre år før de endelig lykkes. Da føles det litt bedre, og jeg kan tenke at "snart er jeg der også". På spermprøven fra Doktor Purvis fikk sambo veldig gode verdier på alt, men han fant en ting som ikke var som det skulle være: "Ejakulatet inneholder unormal høy mengde leukocytter (betennelsesceller), som kan indikere en aktiv infeksjon i underlivet" Verdien var på 4.4 millioner/ml. Normal verdi er 0-1 mill/ml. Så nå har sambo fått en tre ukers antibiotika-kur og beskjed om å komme tilbake en-to uker etter den er gjennomført og ta en ny sæd-prøve. Men det jeg ikke skjønner ang. disse betennelsescellene er; om noen vet?: - Vil dette si at også jeg burde ta en antibiotika-kur? Smittsomt? - Vil leukocyttene være selve årsaken til at vi ikke har fått barn? - Er denne infeksjonen årsaken til at det befruktede egget ikke klarer seg? Forresten: Jeg heier på alle oss slitere! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5732394-flere-som-er-uforklarlig-barnl%C3%B8s/#findComment-5742434 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kirsty*2barnsmamma Skrevet 27. juli 2006 Forfatter #10 Del Skrevet 27. juli 2006 Dette var som å lese min egen historie Solis... sender deg en stooor klem! Skal begynne på hos akupunktør nå...strever bare med å bestemme meg for hvilken... har oxo lyst at mannen skal gå til dr purvis...men bor i Bergen...tror jeg tester akupunktur først. Betennelsen kan være årsak til sa og at det tar lang tid å befrukte mnener jeg å ha lest en plass...og sammen med det nyre problemet ditt kan det være en grunn. Bra dere får ordnet det opp da. Tror ikke du må ta antibiotika, regner med han hadde sagt noe om det da, siden purvis vet dere prøver... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5732394-flere-som-er-uforklarlig-barnl%C3%B8s/#findComment-5742797 Del på andre sider Flere delingsvalg…
LivLaga Skrevet 28. juli 2006 #11 Del Skrevet 28. juli 2006 Hei Kirsty, Når det gjelder akupunktør, så kan du jo allerede nå plukke ut alle aktørene fra GuleSider/ditt distrikt og ringe dem for å spørre om de har erfaring med behandling av barnløshet. Da finner du garantert noen som du liker bedre enn andre, noen som virker interessert i å hjelpe deg og ser det som sin utfordring å "få" deg gravid. Jeg er litt usikker på hvilke nåler (punkter) som hjelper til med det å bli gravid. Det virker til å være forskjellig fra akupunktør til akupunktør hvor man stikker, og leser man bøker om emnet finner jeg en tredje mulighet til "hvor" man behandler. Som er litt rart, for det er bare én ”vitenskap”. Likevel, i Østen er det mange som setter minimalt med nåler slik at energien blir sterkere kanalisert gjennom de få, mens i vesten mener de at mange nåler hjelper like mye og på forskjellige ting samtidig Jeg gikk til en akupunktur et par-tre ganger før jeg ble gravid i desember i fjor. Hun satte nåler i hendene, mellom brystene, ved navlen og akkurat ovenfor "trekanten" samt i hver fot. (7 nåler tilsammen) Jeg sluttet hos henne, mest fordi hun bare kunne behandle meg i arbeidstiden min, og litt fordi hun ikke var "til stede"- Litt freaky: hun satte nåler, gikk ut og kom tilbake for å ta ut nålene - alt uten et eneste ord. Det eneste hun sa var hviskende: "300 kroner, da". Da jeg kontaktet min nåværende akupunktør, sa jeg at det var viktig for meg at hun fortalte hva hun gjorde underveis. (Hvorfor setter du den nålen, hva hjelper det for?) Min nåværende akupunktør gir av seg selv og forklarer underveis. Hun setter ca.6 på ”fremsiden”, en i pannen for å hjelpe meg å fokusere og en i hodet for at jeg skal ”lande”/”grounde”samt i overkant av ti i rygg/korsrygg, hvor de fleste hjelper på nyrene og det hun kaller ”livets port” (høres lovende ut) og noen i nakken pga. stiv nakke. Til slutt setter hun nåler i øret, noen små som jeg går med til de faller ut av seg selv. Det er flere og flere nåler jeg slipper å ta. Blandt annet på hypofysens punkt som regulerer hormonene (progesteron osv) siden de nå ikke lenger ”tar” nålene. Dvs. at det har vært en bedring. I det siste har jeg likevel begynt å undre meg over at hun setter nåler andre steder enn det jeg fikk på det første stedet. Hun setter nåler bare i høyre foten og høyre armen, og sier det "hjelper likevel på hele kroppen" selv om hun ikke setter i venstre siden. Hun behandler riktignok flere ting på én gang, og jeg burde ikke bli utålmodig etter bare 2 måneder... Likevel, etter at jeg leste at Vibeke Fjeld som er mer eller mindre spesialisert på emnet, behandler på samme måte som min første akupunktør. Jeg tenker; "kanskje jeg ble gravid på grunn av den første metoden?” (jeg var jo gravid i fjor etter noen få behandlinger?) Men det kan jo bare være tilfeldigheter. Man har jo bare en femtedels sjanse per måned selv om man timer akten, sies det. SÅ deprimerende! Takk for oppklarende beskjed om at betennelse kan være en årsak til SA og nedsatt fruktbarhet. Send meg gjerne et pip om du kommer over mer info på dette om det faller seg slik:-) Jeg føler meg litt nærmere enn forklaring nå og jeg er glad jeg maste på samboeren til å ta spermtesten. Han trodde jo, at siden han hadde gjort noen gravid før (hun tok abort, de var så unge og hadde nettopp gjort det slutt) så lå ikke problemet hos ham. Menn knytter så mye av sin maskulinitet opp mot det at de har gode svømmere... Spermtesten gjorde også at han tok initiativ selv og søkte i div. forum (fora?) og leste om andre menn som hadde gått til Dr. Purvis. Min sambo og jeg er nå mer som et team i stedet for at han skal er den sterke som plukker meg opp hver måned jeg bryter sammen idet mensen kommer. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5732394-flere-som-er-uforklarlig-barnl%C3%B8s/#findComment-5748889 Del på andre sider Flere delingsvalg…
snøfilla - mamma til 2 Skrevet 28. juli 2006 #12 Del Skrevet 28. juli 2006 Hei! Vi er forsåvidt uforklarlig barnløse, men i og med at ingen av mine 18 egg ble befruktet ved prøverørforsøket i april mååååå det jo være noe galt med en av oss (eller begge to). Mannen har fått påvist antistoffer i sæden hos Purvis, men det er visst ikke forklaringen på hvorfor befruktning ikke finner sted. Nå skal vi ha ICSI-forsøk i august, og da håper jeg å få vite litt mer om kvaliteten på eggene mine. Om de er modne nok, om "skallet" er for tykt, om de deler seg riktig etter befruktning osv. Jeg hadde lap. i februar 05 og alt var fint "der inne". Jeg vil anbefale deg lap. før du bruker for mye penger på akupunktur osv. Hvis egglederne dine er tette vil ikke alternativ behandling kunne åpne dem. Det er ofte litt ventetid på å få lap. så jo fortere du søker desto fortere vil du bli undersøkt. :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5732394-flere-som-er-uforklarlig-barnl%C3%B8s/#findComment-5752447 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kirsty*2barnsmamma Skrevet 1. august 2006 Forfatter #13 Del Skrevet 1. august 2006 Har tent på det med lap, og er sinssykt redd for narkose...derfor bestemte jeg meg å vente noen sykluser til, til jeg ble desperat nok :-) har jo vært gravid da... og har "bare" prøvd 16pp... har fått time til fotsone og så etterhvert akupunktur... er skeptisk men håper det ihvertfall kan hjelpe på andre ting...vet ikke.... er veldig forvirra fortiden og veldig paranoid. :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5732394-flere-som-er-uforklarlig-barnl%C3%B8s/#findComment-5788635 Del på andre sider Flere delingsvalg…
snøfilla - mamma til 2 Skrevet 2. august 2006 #14 Del Skrevet 2. august 2006 Hei kristy! Ei på ass.befruktning fikk tette eggledere etter første fødsel. Hun møtte en ny mann og ønsket barn med ham, men fikk det ikke til. Det var jo veldig rart, i og med at hun hadde barn fra før, men lap. viste altså tette eggledere, og nå er de i gang med IVF. Jeg skriver IKKE dette for å skemme deg, men min mening er at så lenge det finnes undersøkelser å ta som gir svar, så bør man ta dem. Narkosen er ingen ting å grue for, du merker ingenting. Jeg var på fest 2 dager etter og trente aerobic 4 dager etter inngrepet. :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5732394-flere-som-er-uforklarlig-barnl%C3%B8s/#findComment-5789663 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kirsty*2barnsmamma Skrevet 2. august 2006 Forfatter #15 Del Skrevet 2. august 2006 Tusen takk for oppmuntring snøfilla :-) Må si det at jo mere tid som går, og jo mere desperat jeg blir, jo mindre skremmende blir lap... har tatt en liten utredningspause men utover høsten blir det nok på'n igjen, og da håper jeg at jeg tør. Må først finne en gyn som tar meg seriøst... kansje jeg bare stikker på volvat igjen... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5732394-flere-som-er-uforklarlig-barnl%C3%B8s/#findComment-5799256 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå