Gå til innhold

Avvenning med nattbleien

Anbefalte innlegg

MIn sønn på 3.5 år bruker fortsatt bleie på natta. Avvenninga på dagtid tok lang tid og han har kunn den siste uka begynt å bæsje på potta. Nekter å sitte på do (med eller uten sete) og bæsjet før den tid i buksa eller i nattbleia ved leggetid (som oftest kommer det på kvelden, heldigvis).

Mitt spørsmål er, hvilken metode bruker/ brukte dere for å avvenne med nattbleia?

Har alltid trodd at man først skulle vente til natta bleia var tørr på morgenen noen ganger på rad før man forsøkte, og at det var dette som var tegnet på at de var klare til å ligge uten bleia (at de klarte å holde seg hele natta).

Nå har jeg fra 2 ulike hold fått anbefaling på å begynne å slutte med bleia, selv om han kunn har vært tørr på morgenen noen få ganger, og da med våte bleier innimellom. Disse to sier at man skal vekke barnet flere ganger i løpet av natta for å tisse. Håper ikke det er denne metoden som er mest utbredd og suksessfull...???

Takker og bukker for deres erfaringer.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5731960-avvenning-med-nattbleien/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi ventet med å slutte med nattbleien til han stort sett var tørr på morgenen(kunne ofte se hvis han hadde tisset på morgenen før han gikk ned, ikke alltid han gadd å vente til han kom på do, men da hadde han jo vært tørr om natta). Han har noen uhell innimellom, men går ellers greit. Ville ikke begynt å vekke han om natta for at han skal tisse, da venner han jo kroppen til at den skal tømme seg for urin om natta. Jeg ville heller ventet en stund for å se det an. Gutten min sluttet med nattbleien for et par måneder siden, ca 1 mnd før han fyllte 4 år.

Hei, jeg er stemor til en jente på 3 1/2 år. Hun har vært tørr på dagtid siden juletider, men brukte bleie om natta. Bæsjinga har også vært litt vanskelig, men den ser nå ut til å gå bedre.

Vi merket at noen morgninger var hun tørr og andre var bleia gjennomvåt. Så vi bestemte oss bare for å prøve en natt uten bleie. Da hadde vi ekstra sengetøy i bakhånd som vi hadde gjort klart, for vi regnet med at det kom til å gå galt. Vi prøvde også å vekke henne å få henne til å gå på do før vi la oss, men da var hun trøtt og sur og ville ikke tisse. Vi snakket med henne om at nå har du ikke på deg bleie og må gå på do når du må tisse hvis du våkner på natta osv... før hun la seg..

Det gikk overraskende bra. Har kun hatt et uhell siden vi tok av bleia og da drømte hun stygt og regner med at hun tissa da hun våkna stakkars. Da var hun kjempe lei seg for at hun hadde tissa i senga.

Så jeg sier bare ta den av og prøv. Snakk litt med barnet om det å sove uten bleie osv.. Vi hadde en følelse at hun tissa om natta, fordi hun viste at hun hadde bleie på.

Det er veldig sjelden hun våkner om natta og må tisse. Hun tisser når hun står opp om morgningene da vi tar morgenstellet..

Lykke til

Hei, vi er akkurat i gang med avvenning. Hos oss skjedde det at gutten vår på snart 3 nektet å ha på seg bleie en kveld, selvom han ikke hadde hatt tørre bleier om morgenen. Det var helt utrolig. Han var helt tørr om morgenen etter! Og de 4 siste nettene også! Visste ikke at det skulle være så lett...

hei. vi holder også på med avvenning nå, både dag- og nattbleie samtidig. Er det ikke vanlig å ta begge deler samtidig?

Til nå ( i 4 dager) har jeg tatt henne opp en gang om natten, og da har hun tisset på do alle gangene. vært tørr om morgenen unntatt en dag. vet ikke om hun hadde vært tørr om jeg ikke hadde tatt henne opp... men vet at det ikke er så lurt å ta de opp om natten, så skal prøve å la det være.. men er redd hun tisser på seg da..

Noen andre som tar ungene på do om natta?

Jeg har 2 gutter på 3 og 9 år.

Minstemann bruker ennå bleier om natta, men vi oppmuntrer han til å tisse på do før han legger seg. Den dagen han er tørr om morgenen er d på tide å slutte med nattbleien. Gjorde dette med eldstegutten og han sluttet med bleie om natta noen måneder for han fylte 4.

Tror d er viktig å ikke stresse, men like viktig å oppmuntre til potte eller toalett! Lykke til =)

Lise27

Annonse

Hei!

Eldstemann på 5 sluttet på nattbleie nå i vår. Vi har tatt han opp på do rett før vi legger oss, og det går som regel bra. (Han sluttet med dagbleie da han var 3,5). Jeg snakket med legen vår om det å ta han på do. Og han mente at det var helt greit å gjøre det. Så vi blir å fortsette med det ihvertfall en stund til.

Har ei jente på 3. Hun sluttet med dagbleie da hun var 2,5. Hun har og lyst til å slutte med nattbleie. Så nå skal vi begynne å prøve med henne og. Det blir spennende :-) Virker som om hun har "mer kontroll" en storebroren.

Jenta mi sluttet med dagbleien fire mnd før nattbleien. Vi ventet til nattbleien var tørr på morningen, og det føltes riktig for oss. Hun var veldig stolt og glad over at hun tisset på do, og var redd for vonde følelser om hun sluttet for tidlig og tisset seg ut om natten. Dessuten var nattbleien tung av tiss hver morgen, og vi skjønte at hun ikke var like klar for å slutte med den. Men så ble den altså tørrere, og tørrere og tilslutt hadde vi tre/fire morgener på rad hvor den var tørr, og da tok vi den av:-) Har ikke tisset seg ut om natten etter det. Det er forresten litt rart, for hun har uhell på dagtid rett som det er...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...