Gå til innhold

kan jeg vaske babyklærne

Anbefalte innlegg

Skrevet

på 60 grader, selvom det står 30 eller 40 grader? eller blir det ødelagt? iallefall første gangen....? tenkte å vaske alt to ganger også...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skal du vaske det på 60 grader da ? Med dagens vasketeknologi holder det mer enn nok å vaske på 40 grader og med lav sentrifuge.

Skrevet

hvorfor skal du vaske det 2 ganger da?

jeg hiver klærene på 60 selv om det står 40 de som ikke tåler det går i bosset.

men som regel vasker jeg det på 40 så i tørketrommelen

det holder å vaske det 1 gang

Skrevet

mm, og hvorfor vaske 2 ganger?

Skrevet

...og så sant det ikke er reint ull er det helt uproblematisk å vaske 30 graders vask på 40 :-)

Men vasker du 30 grader på 60 grader kan du ødelegge fibre og funksjonaliteten til det aktuelle tøyet.

Skrevet

En skal vaske dei på 60 grader.For en ska "drepe" bakteriane,og d e mange bakteria som overleve på 30- 40 graders vask.Derfor skal baby kle (og truser) vaskes på 60 grader.

Skrevet

Sett det på spissen her... Hva gjorde man før vaskemaskinas inntog og det ikke kunne vaskes på lav temp? De hadde bare kokeklær da og det ble slett ikke kokt alt som gikk på oss heller!

Skrevet

Bare lurer på om man ikke kan bruke tøymykner på babytøy?

Skrevet

MYYYE hysteri blandt oss gravide :-)

Skrevet

Vi kjøpte noe sengetøy det faktisk stod på at det skulle vaskes to ganger før bruk for å være sikker på at alle produksjonskjemikalier var ute før bruk. Babytøy bør kunne vaskes på 60 grader fordi man får tatt flere bakterier da. Jeg kommer i alle fall til å vaske alt på 60 grader :)

Skrevet

barn blir syke av å ikke utsettes for "dagligdagse" bakterier. det er en grunn til at astma og allergi tilfellene har økt de siste årene. huden er et flott organ som er dekket med en naturlig bakterieflora, og disse bakteriene beskytter kroppen mot å bli angrepet av sykdoms bakterier. dvs at så lenge man har hel hud så er man beskyttet og overdrevent vask ødelegger bare tøy og er unødvendig, syns jeg da.

tar jeg ikke helt feil nå, så blir ikke alle bakterier uansett drept i 60grader, det må litt mere til enn det. tror du må oppi i 90grader og det er litt dryg temp å vaske barnetøy på...

Skrevet

Joa, men det er lurt å bruke noe uparfymert. Neutral ellerno slikt.

Skrevet

Så enig så enig:))

Rart førstegutten min overlevde...hehe. Ikke kokte jeg alt, ikke vasket jeg alt på 60 eller mer, faktisk tror jeg har fikk på seg bukser som ikke var vasket også. Håper virkelig ikke folk legger babyn sin på gulvet på et leketeppe. DER er det mye bakterier der. Og rangla som de klasker i gulvet og putter tilbake i munn...

Kan nevnes at gutten aldri har vært syk eller allergiske eller noe. Jo vært forkjølet et par ganger. :)

Skrevet

Jeg vil tro at det er en vesentlig forskjell på nyfødte babyer og barn på 6 mnd. Nyfødte er har ikke veldig godt utviklet immunforsvar, og det er heller ikke disse som ligger på gulvet og stapper ting i munnen! En ellers ufarlig bakterie kan jo også være kritisk for disse små ( dere har vel sett nyhetene de siste dagene??)

De første klærne bruker man så kort tid at de ikke rekker å bli slitt heller, så jeg ville vaska på 60 grader!

Har hørt at mange klær blir satt inn med kjemikalier før de selges (vet ikke hva eller hvorfor), men at de derfor bør vaskes to ganger den første gangen.

Skrevet

Klar over det. Dro den litt lenger, men sett så mye hysteri. Som en da 6 mnd. gammel baby som mister smokken sin på gulvet og moren ikke kan gi den tilbake før den er kokt. Mens lekene på gulvet kan barnet gjerne putte i munn:)

Er det noen barn som har blitt syke av disse kjemikaliene? Og/eller av klær som bare er vasket 1 gang og/eller da kun på 40 grader? Noe forskning på området? Noen som har noen linker? Bare lurer, for dersom det viser seg at babyne blir syke av dette så får man vel vaske dem på 60 da...

Skrevet

Jeg holder med dem som mener det er litt hysterisk å være så redd for naturlige bakterier. Den høye andelen av allergiske og astmatiske barn i den vestlige verden kan faktisk skyldes at barna helt fra fødselen av er i et unaturlig sterilt miljø. For å utvikle immunforsvaret må de jo utsettes for bakterier... Den viktigste grunnen til å vaske klærne to ganger før bruk, er vel at de små kan reagere på kjemikaliene som klærne er satt inn i, og ikke for å fjerne bakterier. Da spiller det ingen rolle om de vaskes på 30 eller 60 grader.

Skrevet

Vasker det meste på 40 grader jeg.. Dvs jeg følger vaskeanvisningen. Det som står kan vaskes på 60grader (dyner og slikt) har jeg selvfølgelig vasket på 60. Ikke har jeg planer om å vaske noe 2 ganger heller... Bruker vaskemiddel og skyllemiddel for sensitive hud.

Tror det er mer enn bra nok! Men det er selvfølgelig opp til hver enkelt da...

Jeg gjør det ihvertfall sånn, og er fornøyd med det. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...