Gå til innhold

har så vondt av gutten vår!

Anbefalte innlegg

Gutten vår har slitt med magevondt helt siden han kom til verden, han har ikke hatt kolikk, men kavt med magen, både etter amming og når han skal ha avføring. Vi prøvde "alle" råd, dvs kiropraktor, minifom, ammete etc, med kanskje en viss effekt. Ved 2 1/2 mnd alderen begynte det å avta, og etterhvert gikk dagene som en lek, han ble roligere, rapte lettere og uten vondt, og fikk ut luft og avføring uten vondt. Men ikke på nettene! Om natten har han enda masse vondt desverre. Han hyler av smerte når vi skal få han til å rape, og rapen kommer ofte aldri. Det ender som regel med at vi må legge han uten rap, for det er nesten pining å holde han oppe/ legge han på magen slik at luften vil opp. Når vi legger han ned ligger han og kaver en stund, ofte mens han sover. Legger han med oss så han skal slippe å ligge alene med vondt. I 3-5 tiden våkner han og skriker igjen pga vondt, da må vi ta han på badet og "hjelpe" han å bæsje, dvs presse beina mot magen osv. Da kommer masse luft og avføring, og han roer seg etterpå (men vil da som regel stå opp etterpå;-)

Trodde magevondtene skulle gi seg jeg ved 3 mnd alder?? Flere som har opplevd at det ikke gjør det? Noen som vet hvorfor han har vondt på nettene enda? Og ikke minst, noen som har tips?? har så vondt av gullet mitt..;(

Har best. time hos manuell terapeut, men fikk ikke før om to uker. Må prøve det som prøves kan...

Tusen takk hvis noen kan komme med innspill.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5730133-har-s%C3%A5-vondt-av-gutten-v%C3%A5r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hmm... har ikke erfaring med akkurat det du skriver her, men lillegutten vår hadde kolikk helt til han var litt over 4 mnd. har du prøvd å gi han maltekstrakt? siden han sliter med å få ut avføring. jeg har hørt at homeøpat skal være bra mot det meste så det ville jeg prøvd. håper det snart blir bra! :)

har en liten tass på en mnd som har det ganske likt som gutten din... sliter litt vi og, tenkte bare jeg ville si at jeg har bestilt varmeputer på ammehjelpen sine sider. vet ikke om de hjelper da, har ikke fått de enda. men er nå verdt et forsøk, de kosta bare 100 kroner.

lykke til.

så dere også hadde en urolig gutt utover de typiske "12 ukene"? Mener ikke at det var kjekt, men er godt å høre vi ikke er de eneste. Kanskje det gir seg innen noen uker hos gutten vår også da *håpe håpe*. Maltekstrakt gjør han faktisk bare enda verre, men kanskje vi skulle ta en tur til homeøpat, det var lurt! Tusen takk!

Annonse

Sukkervann hjalp oss godt!! 1 dl kokt lunkent vann/ 1 ss (15 ml) sukker. Prøv å gi ham noen få ml, vi brukte 1 ml sprøyter.Dette gjorde underverker med var lille gutt. Ellers så bruker vi minifom, det må gies før alle måltid og gies noen dager før en evt. ser effekten, men det vet du sikkert. I går glemte jeg å ta med meg Minifomen på bytur og lille vennen fikk pupp to ganger uten => han har hatt vondt og vært urolig i hele natt. Så jeg har ikke sovet..Han er 12 uker.

Hadde en venninne som slet med det samme. Hun reiste til barnelegen med gutten sin. Hun ammet ikke og gav mme. Fikk beskjed om å kutte ut mme og gi soyamelk. (tror det var det) Hjalp med en gang.

Tror nok jeg hadde kontaktet legen om jeg var deg.

hm, hos oss hadde det ingen effekt, selv om vi gav til alle måltidene. Men kjøpte en ny flaske i går, tenkte vi skulle prøve igjen;) Sukkervann har heller ikke hatt den store effekten, men takk for tips, tror jammen meg vi skal prøve det igjen i natt.

Vi hadde det slik i 5 grusomme månder! Å det er ikke slik at legen kan ordne opp i alt!

Vi har vært innlagt på + hatt time hos spesialister på sykehuset 3 ganger + akupuntur, kiropraktor, allmennlege. Prøvde minifom, sukkervann, og malt. Frøkna ble ikke bra av noenting. Da hun ble 8 mnd ble hun plutselig kvitt magevondet, men det tok 1,5 mnd for å innføre gode rutiner and dagsrytme.

Kan med hånden på hjertet si at det har vært et hælvete!

Et tips ang avføring er å bruke en Q-tips med olje til å irritere endetarmen. Da kommer det ut.

Lykke, lykke til med den lille. Håper dere finner ut av det. ;-)

Jeg er lege selv - men opplevde likevel mye av det samme som dere til gutten vår var ca 5 måneder. Vi prøvde alle de klassiske rådene leger kan gi, men ingenting hjalp. Du kan tro jeg også ble fortvilet da 3 måneder gikk og gutten vår fortsatt virket plaget og bl.a. kunne våkne opp flere ganger hver natt med illskrik og sammenkrøkninger. Vi måtte bite i det sure eplet og ta tiden til hjelp.

PS: gutten vår har aldri vært plaget med hard mage, men litt sviskesaft/juice (f.eks. fra Nestlé for de som ikke boikotter produsenten...) har hjulpet mange. På glasset står det fra 4 mnd, men jeg mener man kan gi ei lita teskje også før dette. Ellers synes jeg andre har kommet med gode tips, men babyene våre er jo forskjellige og reagerer ulikt. LYKKE TIL!

Annonse

tusen takk for svar alle sammen! Det var litt trøst å høre at flere har hatt det slik, og ikke minst at det til slutt allikevel gikk over... Håper inderlig det snart gir seg for gutten vår og.

Sviskesaft har vi ikke prøvd, det skal vi jammen meg prøve!! Tusen takk for tips.

tror ikke det hadde hatt noe å si å gå til legen før, magevondt er jo et klassisk problem hos de små, og jeg "vet" jo det ikke finnes en vidundermix for dette på markedet. Heldigen den legemiddelprodusenten som fant en medisin mot dette;-D Men skal ta kontakt med lege nå, det kan jo uansett ikke gjøre det verre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...