Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg snakket med trygdekontoret i går, og spurte om det... men hun visste faktisk ikke!! Ganske utrolig, eller hva? Hun TRODDE det var sånn 4 uker før termin. Men det kan vel ikke stemme helt, siden vi går ut i permisjon 3 uker før termin, og behandlingstiden er ofta laaang!

Det går an å søke om engangsstønaden allerede nå. Den kan bli utbetalt fra 26 svangerskapsuke. Men fødselspenger er jeg usikker på, kanskje det er noe av det samme. Skal levere søknaden idag.

Jeg ringte og fikk beskjed om at det var bare å sende søknad om fødselspenger allerede nå. Så fort man har termin fra UL så sender man det inn (De skal ha kopi av terminbekreftelse og lønnslipp fra begge foreldre, så tar de direkte kontakt med arb giver. Det var ikke nødvendig å skrive opp hvordan permisjonen skal deles mellom foreldrene ennå, for det kan gjøres senere, og også endres underveis.

Jeg har levert papirer til arb giver i dag og skal sende til trygdekontoret i morgen. Har ikke termin før 24 des, men ei jeg jobber med sendte inn for sent(rett før fødsel) og fikk ikke penger den første mnd. Hvorfor vente tenker jeg!!! ;)

Det var jo et greit tips å ta med seg!

Lønnsslipper og ul-arket til Trygdekontoret.

Hva slags papirer leverte du til arbeidsgiver? Hehe, tror han dåner hvis jeg kommer med det allerede nå :)

Jobbet sammen med ei som ble sykemeldt fra uke 28 og han synes det var helt forferdelig dårlig av henne (vi har harde jobber, lange skift og bare løft hele skiftet igjennom. Tok med skritteller og går 20.000skritt pr vakt).

Jeg snakka med jordmora mi om dette i dag. Hun sa at man helst burde vente til etter uke 28. Dersom man sendte inn søknad før dette, ville de etter en tid sende den i retur og be om bekreftelse på at svangeskapet fortsatt foreløp normalt.

Jeg ser inne på trygdeetaten sine sider at man kan legge frem krav om fødselspenger senest inne 3 måneder etter at barnet er født.

Annonse

Det er vel forskjeller her og som alle andre steder tenker jeg.. Arb giveren min (jobber i staten)ville ha søknad om permisjon så fort som mulig med bekreftelse på ul termin. Når babyen er født må jeg sende fødselsattest slik at de får tilbakebetalt penger fra trygdekontoret.

Hvis ikke trygdekontoret vil ha papirene ennå får de bare sende den i retur, det gjør ikke meg noe. Jeg skal i hvert fall være sikker på at jeg ikke ender opp med å ikke få penger når jeg skal fordi jeg har vært for sein til å sende inn papirene. Bedre for tidlig enn for seint tror jeg ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...