Gå til innhold

HVILKE TYPE ULL? TRENGER MANGE TIPS!!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ingen type ull dessverre. Ull er av så grovt matriale (selv om det kjennes mykt ut), at det skraper opp huden og gjør slik at betennelsesceller slippes ut i huden, noe som skaper hudkløe og igjen eksem. Barnet trenger jo ikke å ha ullplagg helt inn mot huden. Kan jo ha bomull inn mot kroppen og ull utenpå. Det gjør vi her og det fungerer helt fint.

Lanolin som finnes natrulig i ull er på listen over stoffer som kan forårsake kontakteksem, så det bør en atopiker unngå. Lanolin er blandt annet tilsatt i en del hudpleieprodukter. Silulen zinksalve inneholder lanolin.

Ser en over her skriver du skal unngå lanolin. Mulig det er rett, men jeg har en annen erfaring : )

Jeg har barn med kuldeeksem. Særlig hender, håndledd, ansiktet og halsen får gjennomgå på henne. Hun har slitt med åpne sår i perioder helt fra hun var baby til hun nå er 6 år. Vi har brukt ullkær fra både SparKjøp (Tom og Trine) og Nøstebarn. Nøstebarn sine klær er ren ull, dvs at det natulige lanolininnholdet fremdeles er i klærne. Vår datter er betydelig bedre i huden når hun går med ullklær (uansett produsent). Minstemann på 15 mnd har mest brukt Nøstebarnull. Han har hatt svakere utbrudd av eksem enn datteren vår. Dersom han får utbrudd kler vi ham i ull og det hjelper. (Selvsagt ved siden av å smøre ham!)

Ellers vet jeg at endel som ikke tåler vanlige ullklær har hatt god erfaring med nøstebarn sine ull-silkeklær. Har nettopp anskaffet oss en slik body til minsten. Vi får se til høsten og vinteren om den er bedre enn de andre... Silke skal i hvertfall virke dempende på eksem, og den gjør ullklærne glattere.

Forresten var de ull/bomullsklærne fra Cubus helt forferdlig på vår datter. Jeg har kastet alle sammen og synes de var noe stort tull : )

Lykke til! Ikke vær redd for å prøve Nøstebarn i hvertfall.

Annonse

Seriøst? Fleece på eksemhud? Huden til min datter er ille om hun får gå med fleece - ja, av plast da. Ullfleece blir nok annerledes, men det har jeg ikke prøvd ennå. Signerer ellers på alpakka, eneste kjipe er at det må produseres av deg selv, og det tar litt lang tid for meg ; )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...