Gå til innhold

flink lege jeg har :-)

Anbefalte innlegg

må bare igjen skryte av fastlegen min her i bærum. Har vaginell bakteriose og var derfor litt bekymret for at jeg også da var bærer av streptokokk B (etter de siste mediasakene) så jeg måtte sende han en mail idag tidlig for å sjekke hva han mente. Fikk svar pr mail 1 time senere om at han allerede hadde sjekket meg for dette ved forrige kontroll og at jeg var negativ, han hadde også sjekket meg for andre bakterier/virus som enda ikke var rutinemessig påkrevd for gravide, han var en av svært få leger i Norge som tok disse testene uoppfordret!!

Flinke legen min:-)

Sendte selvfølgelig skryt tilbake til han også :-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5729996-flink-lege-jeg-har/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hehe... ja greit å ha det på stell du som er sånn på flørtern... hihihi :)

Jeg likte ikke at jeg ble hiv-testa uten å bli informert om det først. Ifølge legen min er det en landsomfattende screening at de sjekker alle gravide for hiv. Men ifølge norsk lov er det faktisk forbudt å hiv-teste noen uten samtykke eller å bli informert. Jeg hadde jo selvsagt ikke nekta!!! men jeg liker ikke helt at det blir tatt en masse prøver av oss uten at vi vet om det, og så dumper plutselig en hel masse prøveresultater i postkassa.. grrrr!!! hormonell er jeg også... !

I postkassa??!! Har ikke fått et eneste svar hjem jeg... Alt har gått til legen...

Jeg har også en lege som tester for ALT og litt til når man er gravid og beklager seg over at det har blitt så slappt med kontroller. Sv.skapskontrollene tar jo ikke lang tid som han sier og han syntes det er veldig greit å følge opp skikkelig.

Noe jeg selvfølgelig syntes er kjempe betryggende. (selv om jeg er 2.gangs og ikke har like mange spm denne gangen er det godt å vite at muligheten er der... Er ikke helt likt å gå gravid som forrige gang heller...)

Spurte om streptokokk-b prøver og da lurte han på om det var en grunn til at jeg lurte, samtidig som han fortalte at han alltid tok det. En god vennine holdt på å miste sin nydelige lille sønn fordi ikke sykehuset skjønnte at han hadde blitt smittet med en gang. Det gikk HELDIGVIS bra!!

Annonse

Jeg vet :) Men det virka på meg da jeg skrev innlegget over her som om vi fremdeles måtte be om å få foretatt denne testen selv. Siden jeg ikke skal til ny-legen min før om tidligst 2mnd og han er den som skal være fastlegen min tenkte jeg det kunne være like greit å nevne det for ham.

Men nå kan det jo se ut som om myndighetene snur og det blir rutine likevel :)

jepp, var på ny kontroll i dag hos legen min og da spurte jeg opp nettopp det der med at det kanskje ikke er noen vits å teste seg for streptokokk B så tidlig, og da sa han at han tok alltid streptokokk b test ved overgangen fra 1. til 2.trimester og en ny test fra 2.til 3.trimester og den siste testen tok han 3-4uker før termin. Så han hadde full kontroll.

Ellers så så han at det å være gravid er ikke farlig men det er 3 ting som er farlige for gravide og det er 1.streptokokk B-virus 2. økt fare for blodpropp 3. bakteriell vaginose. Og ingen av disse 3 tinga er rutinemessig påkrevd av leger å teste på gravide i norge idag. Noe han finner underlig. Jeg mente det kanskje var for å at vi ikke skal bli helt hysteriske heller ettersom det er svært få(tatt i betraktning av antall graviditeter/fødsler som går bra), men han mente likevel at hans jobb var å være førevar og hvorfor skulle man velge å teste oss for noenting men ikke teste oss for det som er viktig å teste oss for. en test er ikke farlig. hmmm sikkert mye for og imot testing i hode og ræva men men jeg synes iallefall det er fint å vite at hvis det skjer noe nå så er det ment å skje, legen min har iallefall gjort de tester han kan for å forebygge at noe man kunne ha visst ikke blir påvist pga for lite testing.

:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...