Gå til innhold

VEKT

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann,

Jeg lurer på en ting. Om man ikke ønsker å vite vekta si når man går til kontroll, så har jeg fått forståelsen av at flere av dere der inne kan velge det. Men blir ikke vekt og BMI stående på helsekortet?

Jeg er redd for at lege/jordmor vil kommentere min vekt med at det vil bli vanskelig for meg, at jeg vil få en hard fødsel etc.

Redd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Trur vekta di må stå på helsekortet. Når legen skulle fylle ut dette berre sa eg vekta mi, så skreiv han den inn. Hos jordmor sa eg berre at eg har lagt på meg så og så masse sidan sist. Du kan også berre levere ein lapp der du har skrive kva du veg. Ingen kan "tvinge" deg til å vege deg verken hos lege eller jordmor - det er heilt valfritt. Men eg trur som sagt du må oppgi det på ein eller annan måte. For meg er det greit å berre kunne seie korleis vekta har endra seg - for å seie akkurat kor mykje eg veg er heilt forferdeleg.

Lykke til!!

Skrevet

På mitt helsekort er det feltet tomt, fordi jeg har gitt beskjed at jeg ikke vil vite hva jeg veier, kun hvor mye opp eller ned.

Nå går jeg både til kontroller på sykhuset og hos lege, og de veier meg begge steder, med ujevne mellomrom, men det virker ikke som det er noe problem overhodet...

Så bare snakk med de der du går til kontroll du, det holder jo at de skriver det inn i jornalen din :)

Jeg tror heller ikke det med å være overvektig er ensbetydende med å få en hard fødsel, man kan jo fint være i god form selv om man er tjukk! Dessuten, om du føler deg i dårlig form, er det jo ikke for sent å begynne, en liten spasertur hver dag vil jo gjøre underverker det og! :)

Skrevet

På mitt helsekort står det feltet tomt. Jeg har aldri veid meg verken hos lege eller jordmor. Har avtale med legen om at det ordner jeg selv. Jeg vet hvor mye jeg veier og hvor mye jeg har gått opp- og det eneste han har gjort var at han på en kontroll spurte hvor mange kilo jeg var gått opp, ikke noe om hvor mye jeg veier. For meg har det fungert supert og det har ikke vært ekkelt som jeg tror det ville vært for meg å veie meg på legesenteret( jeg kjenner flere av dem som ville veid meg).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...