Gå til innhold

For lite ferritin (jern)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble faktisk litt glad da jeg i dag fikk brev fra legen min om at jeg hadde ferritin på 5 (normal 10) Nå kan svigermor SE hvorfor jeg ikke har klart husvask, klesvask, gå turer, være på jobb osv.

I hennes øyne er jeg LAT!!!

Sambo dro rett til butikken å kjøpte jerntabletter. ( blitt litt lite sex på han i det siste ;o) )

Så nå håper vi på bedre tider!!! ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor har svigermor noe hun skulle sagt?? Er ikke hun du bor med vel?

Skrevet

Hmmm, ferritin er lagerformen for jern.altså er det viktig at du spiser jerntbl som øker ferritinen. Skal ikke normalverdien på ferritin være mer en 10, trodde den skulle være høyere jeg.

Har hatt lavt jern i mine forrige svangerskap så vet hvordan du har det. Ta ett glass appelsin juice ved siden av så taes det bedre opp.

Når det gjelder svigermor.....så Blæh(det kan du si te ho)

Skrevet

Jeg kjenner meg igjen, og så var jeg hos legen og hun sa at jeg MÅ ta jerntilskudd. Jeg var bare såååååååååå sliten og helt satt ut, at jeg ble den sofagrisen. Nå har jeg begynt med Floradix Formula, det er en jerntilskuddsdrikk som du får kjøpt i de fleste matbutikker. Jeg anbefaler denne, den virker veldig kjapt og den smaker faktisk helt greit. Den legger heller ikke beslag på magen, noe som jerntabletter ofte gjør. Jeg skal hvertfall si at det har blitt mye bedre tider her i huset etter at jeg begynte med Floradixen. (den inneholder også C vit, slik at jernopptaket går som en lek).

Løp og kjøp!!!!!

Skrevet

Jeg fikk målt min ferritinstatus til 26 hos legen på første kontroll, og han sa det var i nedre del av normalen.. Så mer enn 10 må det nok være da?

Men var det Hb status du ble målt til 5 på kanskje?

Skrevet

Normal verdien til ferritin skal normalt ligge mellom 13 og 150.

Fant selv ut her om dagen at jeg ligger på 7 og har serum jern på 6, det skal ligge mellom 9 og 34. Var godt å finne en grunn til at jeg har vært så svimmel og trøtt i det siste, tror jeg kan sove døgnet rundt for tiden.

Skrevet

Hmm...

Det står faktisk at normael på ferritin skal ligge på 10 i brevet jeg fikk hos legen. Men kan jo være han har skrevet feil da.... ??

Skrevet

10 er ikke normalen, men har du under 10 har du jernmangel.

Jeg hadde 8 en gang, ikke spesielt moro. Husk at du kan bli ganske dårlig av tablettene også, sambo bør ikke glede seg for tidlig.. haha :) Jeg kunne ikke rette ut kroppen en gang første uken jeg tok dem!

Skrevet

HB på under 5 er nesten for skummelt. Da snakker vi anemi ass! tror nok d m verdier må undersøkes nærmere...

Skrevet

Fikk beskjed av min lege at mine jernlagre (sikkert serumferritinet) lå på ca. 40 i starten av svangerskapet. Så lenge det ligger under 60 anbefales det nå å ta en mildt jerntilskudd fra uke 20. Hvis ditt lå på 5 er det ikke sikkert at en mildt tilskudd holder, men det har du sikkert fått nærmere info om av legen din.

Når du tar jerntilskudd husk følgende. C-vitaminer øker opptak av jern, derfor er det anbefalt å drikke et glass appelsinjuice sammen med jerntilskuddet. Andre C-vitaminrike matvarer vil virke tilsvarende gunstig, f.eks. appelsin, kiwi, kålrabi. Evt. kan et mildt c-vitamintilskudd tas sammen med jerntilskuddet. Det finnes c-vitamintabletter på 60 mg som ofte gis sammen med jern.

OBS! Kalsium hemmer opptak av jern. Det kan derfor være lurt å ta jerntilskuddet sammen med et måltid der man ikke drikker melk eller spiser youghurt eller andre melkeprodukter.

Håper du snart blir i bedre form.

Og husk. svigermødre skal man ikke alltid bry seg om. De kan selvsagt være greie, men de kan også være bitende. Er selv glad i min svigermor - hun er stort sett veldig grei, men samtidig kjenner jeg ingen som kan være så sårende og frekk og lite forståelsesfull som henne.

Skrevet

Fikk også beskjed om at jernlagret mitt er litt skralt om dagen, men jeg har nå fått beskjed om at hb skal ligge på over 15. Min var på 10,2 i dag, og jeg er ikke helt meg selv. Kan jo være varmen også som spiller inn. Har uansett kjøpt meg jern tabletter idag.

Når man snakker sex lyst... Nam... ;P Samboeren min klarer ikke holde tritt med meg, jeg er kåt 24 timer i døgnet, og har vært det fra dag en i svangerskapet. Er nå i uke 18, har termin 27 desember.

Tror kjæresten min koser seg :)

Skrevet

Normalverdi for hb for kvinner er 11,5 -16 (lommelegen.no). Kan ikke skjønne at det forventes å ligge på over 15 for en gravid kvinne. Selv blant ikkegravide er det vel få som ligger så høyt, for vi mister jo blod hver mnd i forbindelse med menstruasjon.

Uansett. 10,2 er nok litt i laveste laget, ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...