Gå til innhold

Ul i dag 5+4, positivt møte med helsevesenet! :)

Mayflower *26.03.07 <3*

Anbefalte innlegg

Jeg har vært på ul i dag og sett spiren! Vi kunne til og med se at hjertet banket allerede! :) Jeg grein gledestårer så ul-bildet på skjermen hoppa og legen lo! :)

Dagen startet med at jeg våkna og var bråsikker på at det hadde gått galt, da jeg ikke lengre var øm og spent i puppene og jeg hadde sterke menssmerter i går. Jeg fikk panikk, da jeg nylig mistet i MA i uke 13-14. Da hadde fosteret vært dødt siden uke 6.

Jeg ringte dermed legekontoret og forberedte meg på å holde en lang "tale" for å forklare situasjonen og insistere på å få snakke med legen min på tlf. Så sa dama i andre enden bare "kom kl 11 du!" Og jeg dro til legen kl 11. Nok en gang forberedte jeg meg på en lang "tale" og planla hvordan jeg skulle legge frem problemet uten å virke overhysterisk. Og nok en gang ble jeg positivt overrasket: Jeg trengte nesten ikke si noenting. Legen sa hun ville sende meg på ul, og ringte sykehuset. "Sendt henne opp med en gang" var beskjeden derfra.

På sykehuset møtte jeg en kjempeflink og kjempehyggelig lege og sykepleier. Han snakket og forklarte mens han viste meg på skjermen hva vi så. Alt er perfekt her sa han, men vi skal følge med deg fremover så kom tilbake neste mandag kl 13 så tar vi ny ul. Jeg trodde nesten ikke det jeg hørte. Han tok meg virkelig på alvor og jeg følte meg veldig ivaretatt. Han snakket også litt om MA'en min, og sa han syntes det var beklagelig og veldig synd at jeg ikke hadde fått denne informasjonen av den legen som tok ul på meg da det gikk galt sist.

Det var så deilig å bli møtt på en ordentlig måte! Fikk nesten lyst til å gå ned å kjøpe en bukett roser til ham! :) Jeg var skikkelig heldig. Og best av alt: Spira vår lever, og legen mente sjansene for at alt går bra er veldig gode når vi har sett hjerteslag! :) Hurraaaaaa!!!! Måtte bare dele dette med dere og fortelle at jeg har vært heldig og hatt et positivt møte med helsevesenet.

Fortsetter under...

Heisann :)

Leit å høre at du mistet sist gang, men koslig å høre at du er gravid igjen:) Skjønner så godt hva du mener når du sier at du ikke vil virke hysterisk, har det på samme vis selv. Det er imidlertid helt normalt at du er usikker, nervøs og kanskje har mange spørsmål når du har vært igjennom det du har. Synes egentlig det var rart at du ikke fikk beskjed om at du ville få tettere oppfølging ved evt nytt svangerskap, men vet ikke hvor vanlig det er.

Ring legen din med en gang du, og forklar situasjonen din. Be om å få time så fort det lar seg gjøre, eller snakk med legen på tlf hvis det er lange ventelister. Kanskje slipper du å argumentere for å få oppfølging, eller kanskje må du omtrent be om det ordrett. Kan være lurt å forberede seg på at man må argumentere for "sin sak". Si evt til legen at det er mulig du virker litt hysterisk, men faktum er at du er livredd for å oppleve det sammen en gang til, og at det er legens jobb å ta frykten din på alvor. Hvis legen din er helt "vrang", kan du forsøke å ringe direkte til gynekologisk poliklinikk på sykehuset, eller kanskje til jordmor i kommunen din. Forhåpentligvis vil du møte en eller annen som har vett nok til å forstå din situasjon og ta deg på alvor. Det fortjener du :)

Masse lykke til, stå på ditt!

Klem

Tror ikke jeg får noe ekstra fordi det ikke er noe feil med meg elelr kroppen min. Grunnen til at jeg mistet var frdi navlestrengen snurret seg rundt halsen. Oppdaget det på UL. Men den jordmoren jeg hadde da var veldig hyggelig. Ringte meg etter at dette skjedde og jeg hadde kommet hjem fra sykehuset. Tenkte jeg skulle prøve å komme inn til henne denne gangen også. Legen min er også veldig ok, men hun er mere sånn "jatte med type"...

Gubben er også ganske nervøs. tør ikke helt å glede seg enda. Han klarer ikke før han hra vært på UL sier han. Siden det var en så neg opplevelse sist.. Vanskelig det der....

Men tusen takk for koselig svar. Det hjalp litt ;-)

Klem

Hei igjen:)

Jeg synes uansett du skal ta det opp med legen din på første time at dere er usikre og engstelige. Hvis du ikke sier noenting er det jo heller ikke sikkert at hun spør, og da kan hun ihvertfall ikke hjelpe dere på noe vis. Hun forstår helt sikkert at dere ikke tør glede dere pga det dere opplevde sist gang, så da kan det jo være en mulighet å evt be om en litt tidligere ul.

Uansett, det går jo mest sannsynlig bra denne gangen, selv om man er tilbakeholden med å tro på det:) Jeg vet ikke hvor vanlig det er at det dere opplevde skjer, men sannsynligheten for at det skjer samme person to ganger må vel realistisk være lik null komma et aller annet :)

Det positive med dette er nok at man blir mer takknemmelig og mer bevisst på hvor takknemmelig man er for de barna man får:) Og det er etter min mening positivt å ha en slik ydmyk holdning til livet!

Kommer nok til å følge med deg litt videre jeg ja... ;) Tenk på alt det fantastiske vi mest sannsynlig har foran oss:) Er du langt på vei forresten?

Klem

Hei igjen...

Skiftet nick jeg... Ringte til hun jordmoren jeg hadde sist. Fikk time på tirsdag. Forklarte at jeg var veldig nervøs. Hun syns ikke det var rart i det hele tatt... Hadde ikke regnet med å komme inn så fort. Skal ringe legen min i morgen. Få bestilt time til de nødvendige GYN undersøkelsene osv.

Jo sant det med ydmyk holdning til livet. Har ikke så lett for å bli gravid heller... Gikk over 2 år før jeg ble gravid med førstemann. 1 1/2 år nå.

jeg er 6+0 i dag tror jeg.

Hvor i landet holder du til? Jeg er i Sarpsborg

KLem

Annonse

Så bra at hun forsto og at du fikk time så fort! Da har du noe å se frem til :)

Det er jo bare to dagers forskjell på oss da, jeg har regnet ut menstermin 26.mars. Leeenge til... :) Føles som det har tatt laang tid å bli gravid for oss også, prøvd aktivt siden juni i fjor og mistet i slutten av november. Men det har jo egentlig ikke tatt så lang tid når jeg faktisk har blitt gravid to ganger på ca et år. Det er jo langt innenfor normalen. Ble så glad da legen sa til meg på tirsdag: "Du er jo fruktbar som bare det og du vil få dine barn". Var så godt å få den forsikringen fra en lege. Jeg slapper så sinnsykt av etter møtet med den legen, han var genial!

Ringte gyn. og gjorde om neste ul-time i dag da. Skal dit på tirsdag i stedet for mandag, da det krasja litt ifht jobben. Da skal sambo være med også! Det blir nok et stort øyeblikk, da dette er vårt første barn:)

Jeg er forresten fra en liten by i Nord-Trøndelag (Levanger). 8 mil nord for Trondheim, og nabokommune til Verdal -som de fleste nå har hørt om... :)

Så moro. Dere får en spennende tid i møte. Har jo en sønn fra før av. Store greier. Men ta godt vare på tiden for den går alt for fort.

Vet veldig godt hvor Levanger er. Er det ikke noe som heter Levanger flyplass også??

Ja, begge jordmødrene jeg har hatt er jeg veldig fornøyd med. Syns det er mye bedre å gå til jordmor enn lege. Føler de forstår mer, samtidig hvis man er heldig så kan hun være der under fødselen også. Det er litt trygt liksom.

Hvordan er formen ellers da? Har du noen plager eller symptomer??

Hihiii.... Levanger flyplass finnes nok ikke nei :) Men det hadde vært kjekt. Må til Værnes ved Trondheim vi...

Her har svangerskapssymptomene kommet for fullt denne uka... Har fått oppleve morgenkvalme tre dager nå, og kastet opp en gang hver morgen. Får ikke i meg mat før i 11-tiden, bortsett fra ritz-kjeks og eple som kommer opp igjen... Men var på helsekost og kjøpte ingefær-tabletter mot kvalme i går, så får se om de kan hjelpe framover. Det er ihvertfall bra jeg ikke er så kvalm hele dagen, men jeg merker helt klart redusert matlyst hele døgnet og vanligvis er det så absolutt ikke noe feil med matlysten min! :) Har ellers et større behov for søvn, og har sovet 2 timer på ettermiddagen både i går og i dag. Går egentlig og venter litt på at tiltakslysten skal komme over meg (tror sambo også gjør det:) Ser ikke ut her hjemme til helga...! Huff... Ellers er vel mine voksende og ømme pupper samt et angrep av kviser et tegn på at ting skjer der inne... :) For ikke å snakke om at jeg går rundt som en vandrende luftbombe!!! Sambo er helt oppgitt over meg, og det er jeg for så vidt selv også...

Men men, så lenge det kommer noe godt ut av det så er det verdt hver eneste svangersklapsplage! Det er jo dette vi har ventet på, og det er nok sant som du sier at tiden vil gå utrolig fort fremover nå... Får prøve å nyte hver fase av dette nye spennende som skjer nå. Først skal vi glede oss til ul på tirsdag:)

Hva med deg? Hvordan er din form? Merker du forskjell fra forrige svangerskap når det gjelder symptomer?

Ja, så feil kan man ta.

Kjenner meg veldig igjen. Er superkvalm jeg også, men klarer ikke å kaste opp... Det kommer heller den andre veien. Matlysten min er ikke på topp, men det er ikke noen nyhet. Har hatt det sånn ett års tid. Men må jo prøve.Veier ikke stort nå (52) og er nesten 170 høy. Kjøpte faktisk Urizal i stad jeg. Det med puppene har jeg hatt siden nesten 2 uker før IKM. ( det var ingen bra setning ). Men de må gjerne vokse litt til... hehe...

Tiltakslysten her er også forsvinnende liten. Med denne varmen er det jo umulig å få gjort noe som helst...

Det er veldig stor forskjell fra svangerskapet med min sønn til dette. Hadde ikke noe kvalme eller noe med han. Hadde en del kynnere bare. Men med hun jeg mista og denne gangen har jeg stort sett de samme symptomene, men syns de er litt sterkere nå.

Måtte du føde fram barnet? Det syns jeg nesten var det værste. Gå igjennom alt en fødsel innebærer for så å ikke få noe tilbake. Skikkelig merkelig. Fikk ikke noen form for oppfølgelse eller samtale etterpå heller...

Jeg bå¨de gleder og gruer meg litt til timen med jordmor på tirsdag. VI får tenke på hverandre ;-)

Ha en fantastisk helg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...