Gå til innhold

Hvor etablerte er dere, økonomisk sett?

Anbefalte innlegg

Jeg og kjæresten er begge 31 år. Vært sammen i 1 litt over ett år. Vi har begge, på hver vår kant, valgt å leve livet litt annerledes enn de fleste ved å bo utenlands, prøve forskjellige jobber og egentlig vært veldig ustabile. De fleste av vennene mine eier masse, som hus eller leilighet, hytte, bil osv..

Vi eier ingenting, men angrer ikke på hvordan vi har valgt å tilbringe mesteparten av 20årene heller (vi møttes da vi begge bodde utenlands i fjor).

Men akkurat nå har vi begge gått inn i en ny fase av livet hvor vi begge vil ha stabilitet og vi ønsker jo oss så veldig en liten baby..Og da kommer jo tankene rundt alt vi skulle eid, alle pengene vi skulle spart osv. Dette har blitt en ganske stor bekymring for oss begge..Det jeg lurer på er om det er fler i vår situasjon, men som syntes det er helt greit? Og som tenker at det kommer til å ordne seg etterhvert? Eller MÅ vi eie biler og hus for å bli gode foreldre?

Noen som har noen tanker rundt dette?

Fortsetter under...

Da vi planla førstemann var vi begge studenter, men vi hadde faktisk egen bil og leilighet (dvs banken hadde, hehe...). Og det gikk fint. Nå prøver vi på nr 3, jeg er fortsatt student, men han er i full jobb og tjener ganske bra, vi har egen bil (og den er faktisk 100% vår!) og ny enebolig med 80% lån på. Jeg jobber litt når jeg får noe innimellom studiene, men når jeg blir ferdig og kommer i jobb blir nok lønnen bra.

Jeg tror økonomien er av liten betydning for hvor gode foreldre man blir, mine kriterier for å planlegge barn er vel følgende (og da understreker jeg planlegge her!):

*Være myndig

*Må bo for seg selv

*Må være i et stabilt forhold hvor begge parter er enige om at man vil ha barn

*Ha en ordnet økonomi, dvs vite hva man har og nok til å tåle en og annen uventet utgift i tillegg til de vanlige, men man trenger ikke akkurat ha fett med penger heller

Ellers så tror jeg de fleste vil klare seg veldig bra jeg, og min erfaring er at ting går seg som oftest til og alt ordner seg for snille gutter og jenter ;-)

Tror ikke dere trenger å eie så mye for å bli gode foreldre, det viktigste er vel at dere vet hva som er viktig å prioritere.... tror faktisk unger har godt av å lære seg at penger og matrielle verdier ikke er alt her i verden?

Om dere ikke har så mye penger betyr jo ikke det at dere ikke er gode foreldre heller!

Vi har en god økonomi vil jeg si... ikke sånn rikinger, men vi klarer oss kjempe fint:) skal ikke ha noen problemer med en til i familien:)

jeg skal starte på desentralisert(så jeg slipper lån=), og jeg jobber 50 %. Han jobber over 100% og har hatt fast jobb i 5 år nå:) ellers har vi kjøpt oss helt ny leilighet for 1,5 år siden og ny bil for noen mnd siden.. så føler vi har det meste i orden:)

Men skulle gjerna hatt 10 000 ekstra i mnd på å bruke på ting til meg selv, felles turer osv... vi tar oss en sydentur hver sommer, og reiser en del til mien foreldre, men begge jobber en del så det er begrenset...

tror ikke at så penger gjør en mer lykkelig:)

Heisann!

Da vi ble sammen, ville vi vente med barn og iftemål til mannen min var ferdig i militæret.

Dette gjorde at vi faktisk tapte 20 000 kr pga vi ikke var gift og hadde unger.

Vi ble sammen da han var 17, og han gikk i militæret da han var 21 år.

Vi kjøpte leilighet høsten før han gikk i militæret.

Vi ville ha det stabilt da vi fikk barn.

Vi giftet oss august i fjor og føler at rammen rundt det å få barn er riktig nå.

Ble gravid i mai, men spontanabborterte i juni i år. Nå prøver vi igjen.

Det at du eier masse har ingenting med å være gode foreldre.

Finnes tusen ekempler på dette.

Det viktigste er jo kjærlighet til barna.

Selvsagt ingen ulempe og eie hus/leilighet og bil, men inget must.

ønsker dere lykke til!!

Det er deres pesonlighet og engasjement for barn som gjør at dere vil lykkes som gode foreldre!!!

Klem fra Siri

Alt ordner seg på side 99, bruker jeg å si! Vi har 4 mill. i lån og null hus eller bil. Har en leilighet til verdi av litt under 2 mill.,som vi skal leie ut når vi kjøper oss hus. Hus kan vi ikke kjøpe før vi har solgt en stor sak som flyter på vannet til en verdi av 2 mill. Det er bare mannen min som jobber(tjener bedre enn gjennomsnittet,men ikke i millionklassen altså!) Selv somler jeg enda med utdannelsen som,strengt tatt,burde vært avslutta ifjor. Får antagelig ikke mer studielån og dermed ikke fødselspenger om jeg blir gravid. Vi tok et fri-år og har kost oss ute i den store verden,kom nylig tilbake til Norge med masse minus på konto! Er ikke så veldig bekymra,det ordner seg nok! Bil skal vi kjøpe nå i høst. Starter med grønnskilta og setter helle inn baksetet når babyen kommer:-)

Ingenting å bekymre seg for,if there's a will,there's a way!

Annonse

Tusen takk for svar alle sammen:)

Jeg vet jo egentlig at vi kommer til å bli gode foreldre, og vi er jo ikke fattige akkurat..vi bare eier ikke noe ennå. Men jeg blir så stresset av vennene mine som stresser fordi de må kjøpe hus med ennå flere rom i sånn at alle skal få plass. Man MÅ liksom ha hus og hage hvis man skal ha barn, og ihvertfall bil!!! De skjønner ikke at jeg ikke stresser mer som planlegger barn!

så deilig det er å lese at det er noen i samme situasjon som tar det med ro:)

Heisann!

Ja ta det med ro, ikke stresse.

Jeg vet at uansett hvor mye penger man har jo mer bruker man...er det ikke slik da:)

Et liv er verdt mer enn penger. Bare dere har tak over huet og masse kjærlighet så ordner alt seg.

Lykke til!

Heisann elinelinea! Høres ut som vi har lik historie. Jeg er 29 og mannen er 28. Jeg har bodd utelands i 7 år som freelance skuespiller og sceneinstruktør, mannen også som skuespiller. Vi kom til Norge i august med masse gjeld, ingen oppsparte midler og inhgen inntekt. Har brukt dette året på å betalre tilbake en del gjeld, men har ikke klart å spare noe. Ingen av oss har lappen, vi har ikke bil, vi eier ikke egen bolig, har ingenting på sparekonto, oig akkurat nå bare 100kr i lomma. Men jeg skal begynne i ny jobb nå i august, pluss jeg får studielån og mannen jobber fulltid. Så økonomien blir bare nedre og bedre, sakte men sikkert. Jeg føler likevel vi klarer oss fint med en baby når den kommer :-) Nå som vi kjener mere fra august av skal mannen begynne på lappen og vi skal prøve å legge oss opp en sparekonto. Og blir jeg gravid kjøper vi bare litt og litt hver måned. Og kjøper bleier når vi handler mat fra begynnelsen av... så det skal gå bra!!!!

:)

Det er sååå godt å lese om andre i lik situasjon:)

Vi har vært i Norge siden januar og må også bruke litt tid på å betale gjeld (min gjeld;). Han har ikke lappen og jeg tør ikke å kjøre bil, så den må han ta en eller annen gang. Men, jeg føler at det skal gå bra jeg også, vi er begge ståpå mennesker som ikke gir oss så lett:)

Annonse

Jeg har bodd i Scottland og jobbet på et callsenter der,så har jeg gått på skole i Ungarn og jobbet på Gran Canaria innenfor turisme. Der ble jeg "rekrutert" til en jobb i hellas og det samme ble kjæresten min av den samme felles vennen. Vi møttes i Hellas i April i fjor. Kjæresten min har jobbet som bartender på GC i 7 år:)

Hvorfor er vanskelig å si, eventyrlyst kanskje?

Vi flyttet sammen for å jobbe i bulgaria i november i fjor, jeg fant ut at jeg var gravid i desember og var da egentlig lei av hele bulgaria og valgte å flytte hjem til Norge. Dessverre mistet jeg, men vi er fast bestemte på at barn vil vi ha så snart som overhodet mulig:)

Oi!!! Høres spennende ut!!!!

Det callsenteret i scottland, la meg gjette, var det i glasgow? Kjenner mange som jobbet der for...ååå...husker ikke firma..noe på B...ihvertfall, så flyttet mange til manchester og jobbet for samme firma der... har selv jobbet på callsenter som Nordisk customer service rep, og vi som har det vi kjenner hverandre for vi roterer i jobbene :-) Jeg har jobbet for Microsoft XP activation, Michelin services, Zephus Ltd...osv...osv...

Skulle søke på den som begynner på B...men orket ikke hva het de nå igjen...?????

Hei!

Føyer til min historie her også! når vi fikk vår datter, hadde vi kun en gammel bil, ingen utdanning eller penger.... dette er nå fire år siden, vi levde for 5000 kr i mnd og det gikk bra! datra vår er en flott pike som har det hun trenger,,, og nå sitter vi med to biler, faste jobber og en stor gård, og har faktisk litt penger å leve for utenom lånet vi har! synes vi har greid oss bra.... så jeg har tro på at når man først får barn kommer resten etter i tur og orden! Tror de fleste lærer mye av de sparsomme periodene i livet og at det er god ballast å ha med seg videre!!:)

vi har det egentlig veldig bra...egen nybil og kjøpte oss ny leilighet som vi har flytta inn i.Samboern har fast arbeid og tjener rått.Jeg går i 100%vikariat...gjordt det siste 6årene.Har spart en del...så vi har det veldig bra.Min samboer ville ha ting på orden får vi startet og prøve og bli gravide.Men så lenge man har nok kjærlighet og omsorg og at man har tak over hode så tror jeg det er bra nok.Penger er ikke livet.

Vi eier ikke bolig ennå, men bil. Da vi ble sammen for 5 1/2 år siden var vi begge studenter. Nå har vi bodd sammen i 4 år, i to forskjellige leiligheter, begge leid. Den første leiligheten var på 43 m2 og den vi bor i nå er på 51m2.... Ikke på grunn av dårlig råd, men vi har flyttet litt p.g.a min samboers turnustjeneste, så det er dette som har passet for oss nå. Nå til høsten flytter vi inn i hus. Samboeren min har fast jobb, jeg har ikke jobb, men er jobbsøker.

For oss var det ikke noe problem å ikke eie så mye og ha alt klappet og klart når barnet kom. Så lenge man vet at man har b

økonomi til å kjøpe det barnet trenger går det bra. Det viktigste man kan gi barnet er jo uansett trygghet og kjærlighet:)

Vi kjenner nå at vi gleder oss til å eie noe eget, ha mer plass og vite at vi skal bo på samme sted en god del år. Men det har ikke hastet!

Vi tenker sånn at vi skal være flinke til å spare litt penge nå, slik at vi har nok til et innskudd til et lån på (forhåpentligvis) et hus om ca 5 år. Bil har jeg aldri hatt behov for, men det forandrer seg nok helt sikkert når vi får barn, så bil må vi kjøpe!

vi har lån på 100.000,han har fast jobb men ikke jeg.Men jeg har muligheten til det! Jeg vet vi ikke har verdens beste økonomi,men jeg VET vi kommer til å greie oss bare fint med en liten en i familien vår:) Vi har penger så vi greier oss fint,å vi greier tilogmed å spare en liten slant i ny å ne,så jeg tror ikke man må være styrtrik å eie en hel masse for å bli gode foreldre. Det eneste som må til,er å være villige til å gjøre alt for den lille, å tilpasse seg den økonomien man har!

Hei!

Samboeren min og jeg har vært sammen i 6 år Han jobber og jeg er arbeidsledig. Hadde en bra betalt jobb men fikk sparken da jeg ble gravid.

Vi bodde da i en 2-roms leilighet som vi leide, men fikk kjøpt oss en 3-roms.=o)

2 uker etter at vi flyttet inn kom gutten vår=o)

Har akkurat flyttet igjen, men økonomien vår er dårlig, men nok til å klare oss akkurat. Vi lider ikke akkurat=o)

Har så snille foreldre så. Får mye hjelp av dem=o)Dette var i begynnelsen.

Vi har nå en 4-roms leilighet, og bil.

Jeg har nå veldig lyst på nr 2 og en utdanning.

Man må ikke eie noe for være gode foreldre. men det er bedre,synes jeg da, å betale til banken enn å kaste pengene ut av vinduet.

Oj ble langt dette=o)Hihihi..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...