Gå til innhold

Canesten stikkpille i uke 37?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er det noe problem? Tenker på i forhold til om man har beg å få åpning. Vil det ha noe å si for fosteret eller kan man trygt ta stikkpillen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tok en canesten stikkpille i går. Er 38+4. Jeg leste på en infoside på nettet (tror det var produsentens side) at det var viktig å behandle soppinfeksjon før fødsel. Hvis ikke kan den smitte barnet og gi trøske (soppinfeksjon hos baby). Siden jeg hadde krem liggende fra før kjøpte jeg bare en engangsbehandling med stikkpille (500mg), men nå har jeg ikke klart å finne ut hvor ofte/lenge jeg skal bruke kremen i tillegg. Har du pakningsvedlegg med info om dette?

Jeg ser at noen skriver her at man bør undersøkes mht om man har åpning, men jeg regner med at dersom det hadde vært en risiko i forhold til behandlingen, så ville det stått i pakningsvedlegget. Uten at jeg vet, kan jeg tenke meg at en grunn til å sjekke åpning vil være å vurdere risikoen for at babyen kan ha blitt smittet av en infeksjon, slik at nødvendige undersøkelser/behandling av baby kan bli gjort etter fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg fikk sopp mot slutten av forrige svsk, fikk jeg beskjed av legen om å bruke kun krem 2 g daglig fram til fødsel. Skulle ikke bruke stikkpille så sent, sa hun.

Når det er sagt tror jeg ikke at jeg var kvitt soppen før fødsel, da jeg fikk sopp på brystvortene og baby fikk trøske i munnen. Jeg revnet også voldsomt opp og frem på begge sider. Tror kanskje at soppen som tørker ut slimhinnene var medvirkende årsak til dette.

Ring jordmor eller legen din ang dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos legen og fikk bekreftet at det var soppinfeksjon jeg hadde og fikk også beskjed om å behandle det med Canesten noe som var helt ufarlig- både stikkpille og krem, så lenge man ikke brukte den "pinnen" til å sette stikkpillen inn. Jeg var over termin med åpning og kunne allikevel trygt bruke Canesten. Fikk også høre som sagt tidligere at det var lurt og gjøre noe med det før fødsel så ikke babyen skulle bli smittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... men er det noen som vet hvor mye og lenge man skal bruke krem når man i tillegg har tatt stikkpillen?

(Utifra det jeg leser her må jeg si at jeg ikke angrer et sekund på stikkpillen jeg tok. -Håper på et sunt og friskt underliv før fødselen!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Tror jeg tar stikkpillen. Alternativet høres ikke så bra ut! Det står på pakken at man skal påføre kremen 2-3 ganger daglig inntil symptomene er borte (ca 1 uke), deretter i tre dager til. Men det er kanskje om man kun bruker kremen. Vet ikke når det er i kombinasjon med stikkpille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...