Gå til innhold

Hvordan er fødeavd i Bergen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke prioritert omvisning på sykehuset og her sitter jeg, dager før termin og aner ingenting om hvordan fødeavd i Bergen er... Kan noen hjelpe meg og gi meg forklaringer etter sine omvisninger/erfaringer?

Alt jeg vet er hvor Ultralyden foregår. Går ut i fra jeg skal til samme bygget. Hehe, føler meg helt lost og det gjør meg jo enda mer usikker i forhold til fødselen som nærmer seg. All hjelp blir jeg veldig takknemlig for!

Nå angrer jeg som en hund på at jeg ikke har gått på noen omvisning som hadde gitt litt mer forutsigbarhet...

På de ulike avdelingene, storken og føden

* hvordan ser rommene ut?

* har de cd spiller?

* hvilken inngang bruker man?

* hvor henvender man seg?

Tusen takk for alle svar jeg kan få. Føler meg helt dum med slike spørsmål i hodet da jeg kunne gjort mye for å vite alt dette selv. Men nå trenger jeg desperat å vite bare for å ha litt mer kontroll over hva som skjer på selve dagen. Gruer meg masse nå, samtidig gleder jeg meg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du går inn på Haukeland sine nettsider (Helse Bergen) finner du litt informasjon der. De har også gitt ut en brosjyre til fødende som jeg regner med legen din eller jordmoren din har eller kan skaffe, der står det endel viktig informasjon, telefonnr. og hvordan de ulike tilbudene fungerer! Og det er bilder av de ulike avdelingene, tror jeg.

Når du kommer opp skal du henvende deg på Fellesmottaket. Det er på "baksiden", motsatt side av der hvor du går inn til ultralyden. Når du kommer til må du gi beskjed om hvor du ønsker å være (storken eller føden) - og så sant det er plass kommer du til der du ønsker.

Jeg var på omvisning før jeg fødte min første, og var både på storken og føden da jeg fødte. Jeg likte meg definitivt best på storken - men det er jo en smakssak. på storken er rommene store, fine og lyse, det er et ganske stort bad til hvert rom med stort badekar, og en "vanlig" dobbeltseng, ikke sånn sykehusseng. de har radio og cd-spiller der. stemningen er rolig og fin - var i hvertfall det da jeg var der! på føden er rommene mindre. det er ikke tilhørende badekar på rommene her, men mulighet for badekar i et annet rom (deles av flere). her er sykehus-preget mer fremtredende, sengene er fødesenger/sykehussenger og mere sykehusutstyr ligger fremme - det ser ikke ut som et vanlig rom liksom. noen synes det er mer betryggende - jeg syns ikke det var noe særlig da. vet ikke om de har cd-spiller der, var der ikke så lenge og bare i siste fase av fødselen.

En annen ting er jo tiden etter fødselen. hvis du er på storken kan du få familierom, og pappa kan overnatte der. eller du kan komme på barselloftet/pasienthotellet hvis du er i form til det. føder du på føden, og du ikke er i form etterpå, havner du på barsel på rom sammen med flere andre med nyfødte babyer. Det syntes jeg IKKE noe om - men det er jo også forskjellig...

Skrevet

PS - på storken har de også muligheten for å føde i vann hvis du ønsker det.

Skrevet

Tusen takk!

Fant forresten den brosjyren du nevnte. Men det er begrenset hvilket inntrykk det gjør. Nå har du gitt meg så mye mer enn en brosjyre kan gjøre :-)

Skrevet

Jeg kan fortelle dette...storken er ok å føde på hvis du ikke ønsker epidural. Det er et helt ok rom (ikke det at det spiller så stor rolle da du er helt i din egen verden! :) ) Jeg valgte det og mannen min kunne også overnatte der! Men,dagen etter fikk jeg beskjed om at han muligens måtte flytte ut og en annen mamma kom på mitt rom pga.det var så fullt da! Det kan skje! Uansett kan du velge overnatte på hotellet ,og ifølge mine venniner som har vært der har de fått akkurat samme oppfølging!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...