Gå til innhold

Er alt dette "nødvendige" ustyret egentlig nødvendig?!?

Anbefalte innlegg

Har lest et par tråder på skravlesiden der folk skriver lister over hva de har kjøpt, skal kjøpe, anbefaler å kjøpe osv. Det er litt av noen lister! Men hvor mye av dette er egentlig nødvendig spør jeg meg... Nå er ikke jeg den ekstreme typen andre veien, som mener at "alt et barn trenger er mat klær og kjærlighet", men det må da finnes en liten middelvei? Eller skal vi som gravide nå tvinges inn i en sinnssyk utstyrskarusell for å kunne føle oss som gode mødre?

Hadde vært interessant å kunne presentere en moderat, enkel liste over hva som er nødvendig, og litt som kan være kjekt å ha, med utgangspunkt i egne og andres erfaringer. Tror lista ville blitt mye kortere enn mange av de som verserer her inne på bim...

Fortsetter under...

Har sett litt på dem listene, men dem er så lange at jeg ikke orker ikke lese gjennom.

Litt stressende for førstegangs....

Det er vel egentlig hva man gjør det til ??

Jeg satser på å heller se og høre med dem som er rundt meg om hva dem har og se om det er noe VI kommer til å bruke. Er en del ting som vi ikke trenger med en gang, fordi barnet da er for lite. Så da kan vi heller kjøpe ting etterhvert og se hva vi ønsker - istedenfor å shoppe alt med en gang og finne ut når det er aktuelt at man angrer på kjøpet eller faktisk ikke trenger det.

Er vel mye lureri i butikker med fiksfakserier som ser sååå bra ut, men som faktisk kan brukes av noe billigere eller kombinert med noe annet.

Satser på en del shopping i USA siden vi har familie der borte...

Vi kjøper ting vi tror vi trenger med en gang og så satser vi å kjøpe resten etterhvert som vi oppdager at vi har bruk for det. OG så har vi kjøpt en del brukt! Til nå har vi anskaffet vogn, bæresele, vippestol og balje med propp i bunnen til bading. Skal opp til mamma å se hva hun har stående, baby kurv, sprinkel seng etc skal vi låne der. Ellers skal vi kjøpe vegghengt stellebord og bilstol. Kluter og bleier og slike ting samt litt klær og en lammeskinnspose og det er igrunn det vi har tenkt å kjøpe før nurket kommer. Gidder ikke sitte her med et tonn klær og utstyr vi aldri får brukt likevel.

Skjønner ikke hvorfor folk ikke vi lkjøpe brukt jeg, vi kjøpte babybjørn bæresele og vippsestol for til sammen 500. Alt sammen fint brukt, og alt kan vaskes. Skulle vi kjøpt dette nytt hadde det kostet 1700 kroner i butikk!!!! Vogn kjøpte vi til halv pris, med kvittering, fint brukt i 3,5 mnd. Sportsvogn delen var ikke pakket ut engang!

Det er ikke så altfor mye man MÅ kjøpe selv, fra starten av. En pakke bleier i nyfødtstørrelse er jo greit, eller evt. i str 3-6 kg, for de fleste babyer er over 3 kg når de blir født.

Noen bodyer kommer også godt med, gjerne en nattdrakt eller 2 + et eller noen flere sett klær (sparkebukse, hel drakt etc), slik at man har noe ferdig vasket opp og kan ha på babyen når man skal hjem + gjerne et eller flere ombytt, i tilfelle lekasje fra bleien de første dagene.

Noen gas-vaskekluter er kjekt å ha, slik at man kan bruke en ny for hvert stell (morgen + kveld). Ved bleieskift ellers om dagen er det nok å skylle stumpen under rennede vann fra springen, og den er like god som ny. Vaskeservietter, kremer etc er egentlig unødvendig, og er vel neppe det mest sunne for den nyfødte huden, men mange foretrekker vel det likevel. Ved vask under springen anbefaler jeg en flaske babyolje, sprut på stumpen, spesielt dersom avf. sitter fast, da løsner den lettere. Zinksalve er kjekt å ha hvis stumpen først blir rød/sår (bedrer sårtilhelingen). Men det er ikke alle som tåler zinksalva. I de tilfeller kan man visst bruke potetmel på stumpen.

Det kan være koselig med noen nye håndduker evt. flanellshåndduker å tørke babyen med /la h*n ligge på, fordi det er mykere, men den overlever sikkert de brukte også, spesielt hvis man bruker tørketrommel, for da blir jo gamle også myke.

Et par helsetepper er godt å legge babyen i, da trenger den jo heller ikke særlig klær på.

Et sengesett er jo også greit å ha klart, ferdig vasket.

Seng, vogn og stort utstyr kan like gjerne kjøpes brukt. Dessuten vil ofte vordende besteforeldre gjerne kjøpe en slik gave til sitt barnebarn.

Ellers vil dere nok oppleve å få enormt mye i gave, spesielt av klær, så ikke stress med å kjøpe mye på forhånd. Da jeg fikk førstemann, tror jeg ikke jeg kjøpte noe selv. Jeg hadde noen nydelige klær jeg selv hadde brukt som baby, og jeg fikk låne en haug med klær av en venninne. Til sykehuset hadde jeg med meg et sett svigermor hadde kjøpt til meg. Ellers fikk jeg alt jeg behøvde. Det samme opplevde jeg med litj-tuppa. Jeg kjøpte ikke noe på forhånd, men gikk nok noe amokk i klesbutikkker etterhvert, fordi det er så utrolig mye fint i jenteklær.

Mitt råd er derfor: Kjøp bare det helt nødvendige, basisvarer. Dere kommer til å få mer enn nok. Resten kan dere jo vente med til dere ser an behovet. Butikkene er jo åpne 6 dager i uken, og man kan få tak i det man trenger på kort varsel, hvis behovet skulle være der.

Helt enig. Er snart 4 barnsmor og her er det jeg anser jeg må ha...klart

4 par sokker

2 strømpe bukser str 50-56

6 bodyer langarma str 56.

3 sett med baby tøy str 56

2 pyjamaser

2 tepper

2 dyner 1,60x80 og 1,80 x100.

2 sengesett, ett til hver dyne

Men ikke alle bruker den minste.Jeg bruker den i korga på soverommet

Ett sett i ull til å ha uten på klærne når en skal ut eller vinterdress.

En vinter lue

Korg (istedet for seng)

Vugge til stua.Men slettes ikke nødvendig....Bare for kosen og har den fra før.

Bilstol

Vogn

Ammeinnlegg

ull og papir

gulpekluter

vaske kluter (kjøpt på sparkjøp) De er av gaz og er kjempe gode kan kokvaskes..

Resten venter jeg med for en får alltid så mange gaver. Folk spørr nesten alltid hva en trenger når babyen er født og da sier du hva du ønsker. Jeg pleier å ønske meg ting jeg har lite av. Ellers kjøper jeg etter fødselen det jeg mangler.Kos å få shoppa når babyen er født. Ut å vise den frem :0)

Da kommer ikke jeg på mer...

Bleier, smokker, salver og sånt kjøper jeg etter at babyen er født.

Annonse

Enig. Tror nok endel førstegangsfødende etterhvert vil finne ut at de har kjøpt endel unødvendig utstyr etter alt jeg leser på sidene her.

Jeg berget fint med førstemann uten både bæresele, brystpumpe og sterilisator bla. Babycall hadde jeg heller ikke, men da bodde vi i leilighet på 1 plan og ørene fungerte bra..... Denne gangen tenker jeg på å kjøpe, fordi vi har flyttet inn i 3 etasjes rekkehus!:-) Ellers kjøper vi en del brukt, låner litt og bruker masse sunn fornuft og kjærlighet!;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...