Gå til innhold

Hvor mye melk er det i én pupp?

Anbefalte innlegg

Hvor mye melk er det i én pupp?

Høres ut som et merkelig spørsmål, men jeg har enda ikke prøvd å pumpe meg. Nybakt mamma og ganske så fersk på området... Jeg spør fordi jeg lurer på hvor mye jeg bør fylle flaskene når jeg pumper meg - slik at det er nok til ett måltid. Hvor mye spiser bebisen, sånn cirka...? Vet at det sikkert er veldig individuelt... Men hvor mye spiser en baby MAKS (for å være på den sikre siden)?

Alle bryststørrelser kan produsere melk, men det er selvfølgelig mindre lagringsplass i et mindre bryst - og man må muligens gi babyen av begge bryst til hvert måltid og kanskje noe hyppigere også. Tilføyer at jeg bruker C-cup og at det holder å gi babyen ett bryst. Hvor mye bør jeg regne med å få pumpet ut hvis det f.eks. er 2 timer siden amming? Stor forskjell på manuell og elektrisk pumping?

Takker for alle svar! :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5716336-hvor-mye-melk-er-det-i-%C3%A9n-pupp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

det varier hva en får ut av en pupp! Elektrisk er bedre for noen, for andre er håndmelking tingen.

Sånn ca regnes det 150 ml pr kg baby/antall måltider i døgnet

men noen drikker mye , andre lite av flaske, en full flaske er vel ca 180 ml og det skulle nok rekke

150 ml er ikke nok til et døgn - f eks blit renestykket for et barn på 5 kg som spiser f eks 10 ganger daglig : 150 ml X 5 kg = 750 ml pr døgn 750 ml : 10måltider = 75 ml men dette blir bare ca hva en baby spiser.

Du trenger ikke varme en full flaske på en gang, varm f eks 50 ml først og deretter nye 50 ml for å se hva din babby spiser ( evt 100 hvis det passer bedre) En oppvarmet flaske holder i ca en times tid ( ellere litt til) Hvis barnet ikke tar alt kan du la flasken stå i et litersmål eller lignende i govarmt vann fra krana i ca en time. Oppvarmet melk som ikke er drukket innen timen (1 1/2 går sikkert bra - smak gjerne)

Så da har man f.eks. én flaske i kjøleskapet man heller fra? Heller over i en annen flaske til kun ett måltid som man varmer opp... ? OK... Vannbad er tingen, eller holde under rennende vann? Kan vannet i vannbadet være glovarmt, eller må den varmes langsomt...?

Et siste spørsmål; hvis jeg skal bort en hel dag, må jeg da fryse f.eks. 10 enkeltflasker, eller har du et godt råd til meg? Vet at melk er holdbar ett døgn i kjøpeskap, men sett at melken er pumpet ut på forhånd og står i fryseren... Hvordan tilbereder da pappa'n hvert måltid...? Burde jeg fryse i små - små porsjoner? Har hørt noen nevne brødposer og isterningposer, men her er det vel 2 store ulemper: 1. De kan ikke kokes på forhånd og 2. fettet i ettermelken blir vanskelig å få ut av plasten (leste det på ammehjelpen.no).

Og er det riktig at melk aldri kan varmes opp 2 ganger? Vet at tint melk f.eks. aldri fryses igjen...

Annonse

Når du skal varme opp melken har du i glovarmt vann rett fra krana opp i

f eks litermålet nok til at det varmer melka - men ikke så mye at det renner over selvsagt når du setter oppi flaska. tar ca 10 - 15min å varme opp flaska vil jeg tro (nb morsmelk må aldri varmes i micro el kokes)

jeg har fryst ned i avent sine frysekopper (180 ml ca) - sterile og klare til bruk.

Disse er greie og stable og kan brukes til flere ting senere ( ha med grøtpulver i feks når den tid kommer)

melken holder fint i kjøleskapet i et døgn etter at de er tatt opp fra fryseren. det tar ca 12 t å tine en slik kopp hvis den settes i kjøleskapet. ellers går det greit å tine i et litersmål med kaldt vann og ( ca 1 t tid tar det da - skift ut vannet med kaldt ettersom det blir lunkent) eller holde boksen under rennende kaldt vann

de som fryser ned i poser koker de nok ikke først - de er sikkert rene nok, isposer passer best til tilberdening av små grøtporsjoner.

jeg ville ikke varmet opp melk mer enn engang. prøv små porsjoner i starten og varm mer etterhvert

fersk melk holder opp til 8 timer i romtemp! pga alle antibakterielle stoffene

fersk melk holder 48 t i kjøleskap

opptint melk holder 24 t i kjøleskap

i fryser - 20 grader opp til 6 mnd - fryser som ikke er dypfryser - opptil 3 mnd

ble mye dette- rop igjen om noe fortsatt er uklart eller du lurer på mer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...