Gå til innhold

Hvilken bilstol anbefaler dere fra 0-13 kg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal kjøpe stol, kjekt å høre andres erfaringer

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har kjøpt Maxi Cosi Cabrio.... Har fått bra resultat i tester, er fint, det er ganske lett og lett å feste i bilen... Har da ikke fått prøvd det ut enda...hihi, men foreløpig er jeg veldig fornøyd...hehe..:)

Skrevet

Vi vurderer izi-sleep... Syns den er så fin og så kjekt med den ligge-funksjonen og at den kan festes til vogn understell. Og så kommer den godt ut i test. Den er litt tyngre enn andre stoler, men vi skal jo bare bære den inn og ut da, ikke gå rundt med den. Derfor vi har vogn-understell:) Lett og montere også. Vi har tenkt at siden man kan legge den ned kan man ha babyen sittende/liggende i denne når man f.eks er ute å spiser, på besøke, på shopping(med vognunderstell) etc å slipper å dra med seg bag og flytte babyen og kanskje vekke den opp og slik. Men skulle vi kun hatt bil stol hadde vi kjøpt maxi-cosi da denne er rimligere.

Skrevet

Vi skal faa izi-sleep av mine foreldre, av samme grunn som minas m/spire! Synes den er kjempefin, og selv om den er dyrere enn maxi-cosi, saa har den jo flere funksjoner...

Skrevet

Vi har en snuppe på 1 år fra før, og hun hadde Maxi Cosi cabrio, og vi var kjempefornøyde med det!

Vi har dessverre solgt det, for var ikke helt sikre på om vi skulle ha det eller Izi sleep. Men nå har jeg hørt så mye negativt om izi sleep at jeg tror vi ender med maxi cosi igjen likevel. Prisen spiller ingen rolle her, det er jo veldig liten prisforskjell. Men hører folk klager på at izi sleep er altfor tung til at man kan bære rundt på det med barnet i det hele tatt (inn og ut av huset, til folk vi besøker osv er kjekt), at mange monterer det feil (bruker hvilestillingen i bilen,noe som er livsfarlig! trodde noe av poenget med at den hadde liggestilling var å kunne bruke den også i bilen jeg,men), og at den likevel ikke passer på bl.a. quinny-vognunderstell pga en tilpasningsfeil.

Maxi Cosi cabrio kan også festes på vognunderstell hvis det er det dere er på jakt etter! Hadde et quinny-understell liggende i bilen kun for det formålet, men nå har vi Qinny freestyle 3xl comfort til snuppa her, og kommer til å bruke den til bilstolen tenker jeg!

En annen ting som er litt dumt er at Izi sleep ikke har vært med i noen sikkerhetstest og blitt testet mot de andre enda...

Skrevet

Vi hadde Britax Rômer Baby Safe Plus sist (best i test i flere tester de siste årene) og var veldig fornøyd med det.

Nå har vi kjøpt Izi Sleep-setet. Mye fordi vi sist opplevde at babyen sovnet i bilen og vi da vekket han fordi han ikke kunne sitte så lenge ad gangen. Nå kan vi bare legge ned ryggen. Og så kan setet festes på vognunderstellet. Det skal jo ikke gå an å feste setet feil da det har en indikator som lyser grønt om det er festet riktig....... Nå har ikke vi prøvd det ut, men.....

Skrevet

Jeg har også lest at det ikke går an å bruke liggestillingen til izi-sleep i bilen... og da ser jeg ikke helt poenget for å være ærlig. Det er altfor mange foreldre som bruker bilstolen masse utenom bilen, sittende stilling, de sliter på ungene.

Skrevet

Dette setet har vi kjøpt nå - som du sier har det vært best-i-test flere år, håper vi blir fornøyde med det. Om vi vekker barnet når vi stopper bilen og skal ut det vet vi jo ikke enda, men det kan jo gå greit å flytte dem også da :)

Skrevet

Har kjøpt et sete fra Graco. Den har også en indikator som forteller om stillingen er forsvarlig i bil. Det kjekke med dette setet er at det har en base som til enhver tid er festet i bilen. Selve setet kan enkelt kneppes fast til eller løs fra basen, så slipper man å feste setet med seler hver gang man skal ut og inn av bil. Mye enklere, med mine tidligere barn har jeg unngått å ta setet ut og inn av bil pga at det var så tungvindt. Setet kan også brukes i bil uten basen, noe som er kjekt hvis man har 2 biler og bilen med basen tilfeldigvis er i bruk (borte) når man skal ut og kjøre - eller hvis man er bortreist uten sin egen bil...

Ulempen er at setet ikke kan festes til Quinny-understell.

Jeg har 2 barn fra før. Brukte sete til førstemann. På den tid var det ikke vanlig med seter som kunne festes på vognunderstellet (vet ikke om det var produsert ennå). Opplevde det aldri som noe problem å ta junior ut av setet og over i vogna, det går oftest greit å flytte så små barn uten å vekke dem. Det er knapt de våkner i dag når de sovner i bil og vi skal ha dem inn i huset (6 og 9 år). Skulle jeg bare en snartur inn på butikken hendte det at jeg lot ham få sove i bilen mens jeg kjapt sprang innom. Ikke helt bra, men han hadde det bedre sovende, det var enklere, og det er jo liten risiko for at noe galt skal kunne skje med en parkert bil....

Til nr 2 brukte vi bag + nett. Dette likte jeg aldri spesielt godt, selv om det var lettvint å bare ta bagen ut av bilen og montere den på vogna.

Skrevet

Har tenkt på izi sleep her i huset og, av grunner som nevnt ovenfor. Den kan jo brukes på lik linje som en vippestol når man tar den ut av bilen og f.eks er på besøk. Vi kjøper ikke setet fordi vi skal bruke det isteden for vippestol hjemme, men som et supplement da setet kan brukes til så mye annet også. Vi kjøper IKKE setet for at barnet skal få sove i bilen så vi kan kjøre lenge om gangen, men fordi vi da har muligheten til å stoppe å la den lille sove uten å vekke henne når vi enten har pause, er på besøk, skal på shopping etcetc. Vi skal IKKE gå rundt å bære på setet, syns forsåvidt ikke det var så innmari tungt heller jeg da, men abdre er kanskje ikke like sterke(tihiii, må jo få opp egoet mitt litt til her:)) Å klart med en baby på 10 kilo så er det vel uansett en anelse tungt å gå rundt å bære på i evigheter samme hvilke sete du har... Man kjøper da ikke bilsetet for å bære det rundt i byen vel?!?! Ikke engang et lett et, hadde ihvertfall ikke jeg gjort... Da har man uansett vognunderstell vil jeg tro samme hva vekta på setet er. Vi har hørt at setet skla passe på nesten alle quinny understell også, men er man i tvil kan man jo alltids ta med seg understellet til butikken å prøve. Halve poenget er jo for oss at det passer på understellet, samt det at den har den liggefunksjonen når den ikke står i bilen. Syns setet virket lett å montere vi da vi kikket på det her tilfeldigvis. Om vi ikke går for dette, går vi for maxi cosi. Eneste ulempen med dette er at man da må vekke babyen når man skal inn om den sover..

Skrevet

Har ikke jørt noe om izi sleep (tenker også på å kjøpe det), bortsett fra at det ikke går an å bruke liggestillingen når det står i bilen. Det stod i bruksanvisningen (lastet den ned fra hjemmesiden). Stod veldig mye overbevisende der, men jeg fant ikke noe særlig på Maxi Cosi, så det er vanskelig å sammenligne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...