Gå til innhold

hvordan er et tvillingsvangerskap i forhold til "vanlig" svangerskap ?

mamma til lillegull

Anbefalte innlegg

Hei,

har en liten en fra før som blir to år når tvillingene melder sin ankomst. Jeg er vel ca 10-11 uker på vei, vet allerede at det er tvillinger og det var et sjokk, men er glad, men til tider skrekkslagen.

syns allerede svangerskapet er vært 100 ganger tøffere en sist. Superkvalm, supertrøtt, alle pigger ute, aggressiv , helt ute av meg, gråter, kjempeemosjonell. har vært sykemeldt , men skal tilbake til jobb snart, men har jo skjønt at jeg blir sykemeldt etter 20. uke igjen.

kan noen fortelle hva jeg har i vente videre . hadde bekkenløsning sist og frykter at det nå blir dobbelt bekkenløsning , noen med erfaringer. fikk ikke strekkmerker sist, men kommer de nå ?

føler meg som en superfrustrert gravid for tiden , dette blir nok mitt siste svangerskap !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Fortsetter under...

Hei mamma til lillegul!

Jeg har ikke barn fra før, men kan fortelle deg om mitt tvillingsvangerskap...De tre første mnd var grusomme; hadde det akkurat som du har det nå. Men i 12-13 uke var det helomvending og jeg ble i storform. Nå har jeg det slik at jeg har aldri følt meg bedre... Jeg er i uke 24+3 og er i storform. Ting er tyngre enn før, men hviler med en gang jeg blir sliten. Jeg har ikke gått opp ett gram i vekt. Jeg veide 77 kg når jeg ble gravid og veier 74 nå. Jeg orker ikke goderi, snacks og fet mat, men har et sunt kosthold med masse frukt og grønnsaker. Så det er grunn til at jeg ikke går opp i vekt i følge legene. Jeg ble sykmeldt i uke 21 og nyter sommerdagene under parasollen. Så forvil ikke; ting blir bedre... Dette er slik jeg har det og jeg håper inderlig du får ett like flott svangerskap..

Vi "snakkes" nok mer på disse sidene...

Lykke til så lenge..

for min del, har nok dette svangerskapet vært lettere hormonellt. Har faktisk ikke merket de store svigningene før nå på slutten. Eller...slutt og slutt...har to og en halv måned til termin...

har faktisk (med unntak av de første tre månedene) vært i mye bedre form. Jeg har ikke hatt noe særlig bekkenløsning, antagelig pga at jeg ble sykemeldt tidlig. Jeg har tatt det mye med ro, og prøvd å akseptere at enkelte ting får jeg bare ikke gjort akkurat nå. Selv om jeg føler meg veldig hjelpesløs til tider. Nå hjelper det veldig at datteren min er tre år, hun forstår på en helt annen måte, og har innfunnet seg med at mamma orker litt mindre, og ikke kan bære henne. Er faktisk også mindre foreløbig, enn det jeg var forrige gang, så det er ikke bare negativt.

Strekkkmerkene fikk jeg ikke før jeg var 7 måneder på vei sist, så det gjenstår jo å se. Har et par uker igjen til det.

Du skal se det går seg til når første trimester er forbi:-)

Lykke til

Jeg kan dessverre ikke si noe om hvordan det er å være gravid med enlinger, men jeg kan si litt om mitt svangerskap så langt.

Jeg var ekstremt trøtt de første tre månedene. Klarte ingenting annet enn å sove. Sov fra jeg kom hjem fra jobb til det ble ordinær leggetid. Pussa tenna, og la meg til å sove igjen. Men jeg var ikke kvalm!!!

Har ikke vært spesiell hormonell, har ikke fått noen sære lyster. Nå begynner det å bli litt tungt (uke 25), og har litt ryggsmerter og kynnere. Ingen strekkmerker eller bekkenløsning så langt.

Siden jeg har hatt det så "lett" hadde jeg ikke anelse om at vi skulle få to før ordinær ul.

Så jeg tror dette er ganske individuelt, selv om det sies at man ofte er mer trøtt med tvillinger enn enlinger.

Jeg ble sykemeldt i uke 24.

Lykke til videre, håper det verste gir seg når du kommer over i andre trimester! Lykke til!

Annonse

Hei på deg!

Vi har en gutt på 2,5 år - er nå i uke 23+0 med tvillinger (en gutt og en jente). For meg har dette svangerskapet vært mye tøffere enn forrige!!!Som de over beskriver, var jeg også ekstremt trøtt de tre første mnd. Allerede fra uke 8 har bekkenløsningen vært veldig plagsom. Og JA! Jeg er vannvittig hormonell! Nå kan jeg prestere å begynne å gråte av værmeldingen..... Trolig er mitt reduserte aktivitetsnivå en av årsakene til at jeg er mye plaget med forstoppelse...

Joda, jeg synes det er mye mer "vondter" og mer slitsomt å bære på to gull! Men, nå må det være sagt - ikke for å være utakknemlig, men jeg missliker sterkt å være i gravidtilstanden (gleder meg veldig til "Pippi og Emil" kommer - ikke misforstå!)! Hadde det vært opp til meg, kunne jeg født 14 ganger på rappen om jeg hadde sluppet å være gravid:-)

Hei på deg!

Jeg har en gutt på 2 år, og venter nå tvillinger. Var veldig trøtt ved begynnelsen av begge svangerskapende, men det ble lettere etter ca uke 16. Har vært plaget med bekkenløsning ved første svangerskap, og var veldig spent på hvordan det ville bli denne gangen. Den meldte seg veldig tidlig, og jeg ble nokså dårlig i "gangen". Det at jeg ble sykemeldt tidligere enn forrige gang, hjalp betraktlig. Det å kunne variere mellom aktivitet og hvile har gjort at bekkenplagene ble redusert - samt at jeg går til behandling.

Er nå i uke 32 +4 og har en del "vondter"... Merker selvsagt på bekkenet tyngden av de to små, samt at jeg i varmen har hovnet veldig opp i bena.

Merker at dette svangerskapet er tyngre enn forrige, men jeg synes alikevel at det går veldig bra. Er jo større og tyngre enn sist - og så er jeg plaget av varmen - noe jeg ikke var forrige gang.

Ønsker deg lykke til med svangerskapet - og husk at det bare en for en "kort" periode.... :-)

Smil og solskinn fra

Hei jeg har en gutt på 6 år og en jente på 15 mnd og venter nå tvillinger er i uke 25+1. Siden det ikke er så lenge siden jeg var gravid så har jeg det friskt i minne. Jeg er mye mer kvalm, gikk ned 10 kg de første 15 ukene, men nå som den værste kvalmen har gitt seg har jeg gått de opp igjen. Jeg blir mye fortere sliten og er veldig slapp, har lav hb og mye eggehvite 4+ selvom de sier at det ikke er farlig. Alt i alt syntes jeg det er mye tyngre med to i magen og en liten tulle så er det hektiske dager og liten tid til å slappe av på. lykke til videre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...