Gå til innhold

Vært hos øyelegen med minstemann i dag =( Lei meg nå!

Anbefalte innlegg

Han trenger sterke briller. Styrke pluss 4,5.

Ble nedtur det der. Og jeg som trodde han bare trengte en lapp på øyet ei stund...

Stakkars lillegutten...Hvordan i all verden skal brillene sitte på nesen til turboen der, når solbriller får maks 1 sekunds sjanse?

Trenger tips og råd fra dere med babyer som har briller, eller har barn som startet med det før de var store nok til å forstå at de måtte ha dem på seg.

Jeg får tanker som at "hva gjorde jeg feil når jeg gikk gravid" =( enda jeg vet jo at sånt kan ligge i familien...

Kjenner tårene presse på , for jeg synes det er så fælt. Han er bare 9 mnd gml.

Jada, vet det kunne vært mye verre ting som kan skje, men jeg er nå likevel lei meg for det.

8 åringen begynte jo med briller nylig, men det er ikke snakk om en sånn styrke.

Så har du erfaring ang dette, vær så snill og gi meg svar her.

Fortsetter under...

uff kan skjønne at det ikke er noen god beskjed å få.. har ikke barn med briller selv.. men kan vel være lurt å ha slike briller med strikk rundt hodet? tenker på sånne som solbriller er for babyer? de sitter bedre og vanskeligere for å dette av...

tror han vi skjønne rimelige fort, at han ser bedre med briller enn uten...

hmmm, har på en måte litt erfaring men ikke som mor da...jeg har briller, styrke 6,5 pluss...begynnte med demda jeg var 3 år gammel, nå bruker jeg verken briller eller linser av den grunn at øynene mine har vendt seg til at jeg ikke bruker dem...linser klarer jeg ikke ta på og briller kler jeg ikke...pluss at de er svindyre, må nok kjøpe da men...

jeg har et vennepar som begynnte med briller på babyen sin og det gikk over all forventning altså, de fikk noen litt mykere briller med strikk rundt som de hadde på litt om gangen i begynnelsen...det kommer til å gå mye bedre enn du tror altså

Åi! Det var en overraskelse! Man er vel aldri forberedt på at så små trenger briller.

Har ikke personlig erfaring med briller til småttiser, men sønnen til ei venninne begynte tidlig med briller. Jeg mener at hans hadde stenger som føyde seg etter hodet, a la "studentbriller". De har sikkert funnet på andre løsninger siden den gang, så du får vel undersøke det.

Heisann

Skjønner godt reaksjonen din, en litt lei beskjed å få når junior er så liten.

Min gutt på 10 mnd har et godt syn tror jeg, men vil bare fortelle deg om lillebroren min.

Han er idag 19 år, men da han var et par-tre år fant de ut at han hadde dårlig syn (etter å ha gått inn i bord, skap, karmer ol, og måtte ha hjelm pga at han gikk inn i alt som var og de ikke visste hva det var...)

Han fikk da også så sterke briller som din sønn.

Han skulle ha en tilvenningsfase, og i tillegg ha lapp over ene øyet, der han nesten ikke så noen ting. Legen sa han ikke trengte å bruke brillene hver dag den første tiden om han syntes det var litt ekkelt i forhold til de i bhg osv... Men det som skjedde var at han oppdaga en helt ny verden med brillene, endelig slapp han å gå inni alt som var, og endelig fikk han se alle personene rundt seg ordentlig!! Han ble henrykt, og krevde og sove med de også:)

Nå var han litt eldre enn din sønn, men muligheten for at han opplever det likedan kan jo være der. Og når de har pluss-syn, så bedrer det seg jo større de blir, så muligheten for at han vil se bedre etterhvert er der:)

Håper det lille gullet ditt venner seg fort til det å ha briller, tenk så skjønne de ser ut med de små brillene på:)

Ønsker dere lykke til:)

Klem

Å, jeg skjønner godt at det var en litt umorsom overraskelse.

Jeg har ingen erfaring med briller på så små barn, men det er i hvertfall veldig positivt at brillebehovet er blitt oppdaget så tidlig. Jeg har mye dårligere syn selv, og det ble ikke oppdaget før jeg var syv år og hadde begynt på skolen. Hvis det hadde blitt oppdaget tidligere, hadde jeg nok hatt det mye bedre som småjente, for jeg kan huske at verden føltes veldig kaotisk og uoversiktlig (bokstavelig talt) for meg, og at jeg var redd for å være ute eller sammen med mange mennesker fordi jeg følte meg så "lost".

Gutten din venner seg sikkert fort til brillene, og blir sikkert kjempesøt med dem! :-)

Annonse

Har vært i "storbyen" i dag, men fant ikke et eneste sted som selger brillerammer med sånn babystrikk bak. Faktisk ingen av dem som hadde briller som passer en så liten pode, og ikke kunne de bestille dem heller. Dårlig service!

Men i morgen skal vi kontakte to andre øyeleger, som vi har fått vite kanskje har babybriller. Det har vi bestemt nå, at det er best med sånne som man har feste bak hodet.

Gutten er skikkelig irritert på briller etter å ha prøvd mange par i dag, men i morgen ringer jeg de to andre, og da blir det kanskje briller likevel.

(dama som tilpasser og bestiller briller hos øyelegen hans har ferie, og kommer ikke før om ei uke. Vi vil gjerne starte med briller for han så snart som mulig, og de sa det var greit om vi kjøpte rammen et annet sted)

Han blir nok like søt med briller som han er uten briller =)

Bare syntes det var en trist beskjed å få.

Men i beste fall går synet seg til av seg selv i løpet av de neste årene, og hvem vet, kanskje trenger han dem ikke tilslutt =)

Skal ta bilde av han, så får dere se hvordan han ser ut med briller, når han har fått dem.

Skjoenner det var en lei beskjed aa faa Northernlights, og haaper virkelig det blir slik som andre har nevnt over her at han blir kjempeglad naar han kan se alt rundt seg=) Og krysser alt som krysses kan at dette bare er midlertidig... Men saa klart han kommer til aa se helt nydelig ut= )

Troeste klemmer fra

hei..vi har også vært hos øyelege to ganger hittil. første gang ble han målt til 7+. nå var han der for en måneds tid side og det var nå 3,5+ på begge øyer. (han er 9mnd nå) . legen ga oss et brev om briller, men sa helt ærlig at hun var usikker om vi skulle begynne med dem nå eller ei. og at det måtte vi ta en avgjørelse på selv.

fordi: begynner han med briller nå, så vil ikke øynene fortsette å rette seg opp og han blir avhengig av briller resten av livet. men hvis vi ikke gir briller, så kanskje han ikke får utviklet seg ellers og skjeler resten av livet. vi har valgt å ikke kjøpe briller før vi har vært på nok en kontroll nå i august. hvis det er likt som sist gang så blir det briller har vi blitt enige om. men hvis øynene har bedret seg enda mer, så vet jeg ikke helt. (blir kontroll nr 3)

hvor mange kontroller har dere vært på? og skjeler babyen din? va slags tegn har dere på dårlig syn?

Jeg var hos øynelegen da min var 19 mnd. Han var der pga skjeling. Han skjelte ikke, men legen så at han var bitte litt langsynt. Skal tilbake når han er 3-4 år.

Men jeg kjenner en som hadde en gutt som hadde megadårlig syn. Ca det camme som din sønn. Om da han fikk briller så sa han til mammaen: "Se der mamma, se!!!!!

Stakar, han hadde ikke sett så mye han tidligere og endelig så han no. Og ikke no problemer å få han til og gå med brillene. Han så jo ikke uten. Og når din hadde +-4.5 så ser han ikke stort. Mannen min hadde -2.5 og han så bare 1-2 meter uten linser...

bridezilla;

Vi har vært der to ganger. 6 mnd og nå ved 9 mnd, etter påtrykk fra barnelegen. Øyelegen sa første gangen at vi kunne komme tilbake etter 6 mnd, men det godtok altså ikke barnelegen hans, og ga ny henvisning til legen.

Han skjeler. Veldig mye til tider, og det er begge øyne. Noen ganger når han konsentrerer seg på ting helt nære, går øyet helt inn i kroken mot nesen, mens det andre ser helt normalt ut. Neste gang kan det være motsatt øye.

Denne gangen sa øyelegen at "yup, he needs glasses" bare ved et eneste kikk på han. De målte synet med den maskina som "leser" øyet, etter at pupillene ble "dilated"(aner ikke norske ordet).

Ettersom jeg forsto, så er det viktig å begynne nå, for da kan det gå seg til hurtigere. Sjansen er stor for at han en dag ikke trenger briller i det hele tatt, om han begynner nå.

En ting jeg glemte å nevne i går; Dere skulle sett hvor store øyne gutten fikk da øyelegen satte brilleglasset foran øyet, medd en styrken han trenge! Var som om han så noe rart for første gang =)

Så han ser sikkert veldig dårlig i forhold til det han skal, og ble litt paff da alt ble helt klart.

"Yeah, you can see me clear now, can`t you!?" sa legen til han.

Vi ble ikke fortalt at vi hadde valget, nei. Og hadde vi fått valget, tror jeg ikke vi ville valgt å la det stå sin prøve. Nå har jeg ei venninne som sa at hennes datter begynte briller litt seint, og det går sakte men sikkert bedre.

Kanskje min baby er så heldig at han, før han begynner på skolen, slipper briller da.

Jeg har summet meg siden i går, og skjønner selvsagt at dette ikke var verdens undergang =)

Uff! Trist å lese Northernlights, men jeg tipper han blir den skjønneste babyen med briller jeg :-) Også blir det jo godt for ham å se ordentlig også! :-)

Lykke til i brillejakten! Håper dere finner briller som er perfekte til en perfekt babygutt! :-)

Klemmer fra

Annonse

Ja,solbriller eller vanlig briller er vel ikke det minsten har mest lyst til å ha på:( Jeg har ikke erfaring med briller på små,men det kan jo være mulig at han "oppdager" at han ser bedre med de og godtar at de er på:o)

Håper det ordener seg!

Ta kontakt med en helsestasjon i Norge. Trur dem har brosjyrer på "hvordan innføre briller". Mener jeg har sett det på veggen dems.

Uansett, ønsker dere lykke til :)

Det går nok sikkert lettere enn du tror. Og du må for all del ikke klandre deg selv, for det er sikkert ingenting du kunne gjort noe med likevel!

Ikke viktig i det hele tatt, men jeg klarer ikke å la være: "Dilated" betyr "utvidet" på norsk, altså utvidet pupill:-) (Ja, jeg var en sånn irriterende unge som alltid rakk opp hånden på skolen, "jeg vet, jeg vet!!")

Gutten din blir sikkert en skjønning med briller, og det blir nok deilig for ham å se. Tenk for en verden som åpner seg! Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...