Gå til innhold

m-marikken fikk gutt 18.04.06 !!! ELLER til dere som er studenter og har barn !

Gjest

Anbefalte innlegg

m-marikken fikk gutt 18.04.06 !!! ELLER til dere som er studenter og har barn !

Hei du, jeg har nå pratet med lånekassen og ordnet alt jeg kan klart til å søke på fødselstipend mv. Det jeg lurer på er hvordan reglene rundt permisjon i utdannelsen er.

Altså om jeg velger å ta permisjon, MÅ jeg da ta studiet neste år ? Hva skjer da om jeg neste år tenker, nei jeg orker ikke studere alikevel. Mister jeg da det jeg har fått ? Altså stipendet osv. Binder man seg til å ta studiene neste år dersom man søker permisjon ? Eller kan man ta permisjon for så å ikke gå studiet året etter...?

Sikkert litt klumsete forklart, men prøver hehe !

Fortsetter under...

Så flott takk :) MEN da får man jo fødselstipend uten å ha studert, altså dersom man slutter eller ikke velger å gå studiet alikevel, føles litt som snylting !!! Enig ?

Det jeg mener er at om jeg nå høst/vår tar permisjon, og neste semester velger å ikke studere, har jeg jo fått masse fødselstipend uten å egentlig "studere". Hmm !

jo, det blir på en måte det, hvis du allerede vet at du dropper. Men hvis du bestemmer deg for å droppe mens du er i permisjon så.... Ingen vet jo hva som skjer....

Så mitt råd til deg - Lånekassen trenger jo ikke å vite at du har tenkt å droppe.. Du går ut i permisjon så tenker du på om du vil droppe...

Takk for svar ! Poenget er jo at man nå ikke vet hvordan det blir til neste år osv. Kanskje man rett og slett ikke orker studere videre, eller at det oppstår andre grunner, og jeg vil unødig binde meg for hele neste år allerede nå. Egentlig derfor jeg følte det som litt ubehagelig tror jeg.

Dersom man velger permisjonm, når søker man om permisjonen da ? Og hvordan ?

Man søker jo først vanlig lån og stipend i lånekassen, så når man har fått barnet, må man sende inn søknadsskjema G (for fødselstipend) med barnets fødselsattest. Er det også da man søker på permisjon ? Gjør man det via dette skjemaet, eller et nytt et ?

Får se hva det blir til ! Igjen takk for svar !

Annonse

Du forplikter deg ikke til å fullføre studiet året etter permisjonen, det er helt opp til deg selv, og det har ingenting å si på fødselsstipendet.

Lånekassen har ingenting med permisjonen å gjøre, de skal bare ha bekreftelse på at barnet er født. De vil vel egentlig også vite om du går ut i permisjon, men det er skolen du må snakke med ang det. Tenker du må søke minst en mnd før du går ut i permisjon, men snakk med skolens rådgiver, så hjelper han/hun deg med dette :)

Altså - søknad fødselspenger sendes til lånekassen, og søknad om permisjon sendes til skolen.

Takk for svar :)

"Problemet" mitt er at jeg har søkt på reststudie nå, og det ble lagt ut på torsdag, så jeg søkte fredag ! Så hele prosessen min blir nok litt tregere, altså om jeg kommer inn, må jeg DA søke på lån osv. og DA snakke med skolen om permisjon fra studiene !!! Altså om jeg kommer inn, må jeg først betale sem.avgift, så søke lån og stipend (som normalt, da jeg vil ha det i orden fortest mulig og forhåpentligvis før ks som er 31aug), siden må jeg vente til etter fødsel og søke fødsesltipend fra lånekassen, da jeg jo ikke kan søke på det FØR jenta er født og jeg har mottatt fødselsattesten hennes. Men når det gjelder permisjonen, kan jeg søke på den FØR jeg har mottatt fødselstipend ? Eller fått godkjent fødselsstipend av lånekassen ?

Huff beklager at dette blir litt rotete, men vet liksom ikke helt hvor jeg skal begynne eller slutte hehe !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...