Gå til innhold

dere er jo hysteriske!


Gjest

Anbefalte innlegg

Blir helt satt ut her jeg..om hvordan dere maser og tjater om hva dere kan spise el ikke. Folk har fått barn i mange tusen år, uten å gått å tenkt på det 24 timer idøgnet, og unga har vært friske. Det er når ammingen begynner, man bør tenke litt på hva man spiser..

Spiser akkurat det jeg vil, akkurat når det passer meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flott at du føler d slik for din egen del. og misunnelsesverdig. skulle gjerne ha kunnet følt meg så avslappet når d gjelder nevnte tema.

men den gang ei. jeg er nervøs for diverse infeksjoner ol. som fosteret jo er spes. utsatt for i 1. tri. og velger dermed å være forsiktig. så rått/blodig kjøtt og rå fisk + upasteuriserte melkeprodukter spiser jeg ikke. er mere nøye på vasking av grønnsaker og frukt enn jeg var før. Er oxo blitt flinkere å spise økologisk.

Ellers for d så spiser jeg som normalt og koser meg.

Tror at det er et valg hver enkelt må ta for seg selv. og om noen føler seg usikre, så må jo disse sidene være d perfekte sted å dele sin usikkerhet og få svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke greit da? At vi vil det beste for barnet vårt? Det er faktisk noen ting man skal unngå når man går gravid, som rått kjøtt og rå fisk, upasteurisert melk etc.

Ta en titt her: http://matportalen.no/Emner/Gravide

 

Og før i tiden var det heller ikke så farlig å røyke i graviditeten :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før i tiden var også spedbarnsdødeligheten mye større..Både i og utenfor mors liv. Som nevnt over her ER det faktisk enkelte ting man bør styre unna. Som enkelte fiskesorter, som kommer fra hav med stor miljøforurensing. DET problemet hadde de heller ikke for 1000 år siden...Rått kjøtt, og spekemat(som betegnes som rått kjøtt) erheller ikke bra. Hva du velger å gjøre, er opp til deg, men la nå oss "hysteriske" få lov til å være det da. Vi vil bare det beste for barnet vårt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og vil jo bare det beste. Men tror det er unødvendig å være så "hysterisk". Rått kjøtt spiser jo ikke jeg heller, for da kan jo være farlig selv om du ikke er gravid...

Opp til dere hva dere spiser, men jeg tar det hvertfall helt med ro...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jojo, men mye av de matvarene du nevner spiser du ikke til vanlig heller...Er sjeldent du finner upasteuriserte melkeproduter i Norge foresten.

 

Et godt svangerskap er jo at man spiser variert og sunt, og ikke har i seg altfor mye søtsaker etc. Det er hvertfall min mening! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer bare på hvor gammel du er Chanzei?? Du virker veldig uerfaren og UNG... Har du hørt om sushi? Er ganske vanlig at folk spiser det i dag! Det er rå fisk!!! Det er forresten ikke snakk om å være hysterisk, men forsiktig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her var det snakk om hysteri, ikke om hvor ung eller ikke ung noen er.. hva man putter i munnen er opp til en hver å bestemme. ja, å være forsiktig er en ting, men hysteri er ikke bra for en selv eller barnet.

synes chanzei har et poeng, av og til kan det gå litt over stokk og stein her inne. og synes dere er raske og hakke når det er noen som sier noe "galt" her inne, hun må vel få si sin hjertens mening også. eller?? det har ingenting med hvor gammel man er!!!

har ett barn fra før, og må si at jeg tenker ikke på hva jeg putter i munnen, i norge er det IKKE så mye farlig..

Anonum Mamma til snart to på 19!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint for deg da!! At du spiser det du måtte ha lyst på.... Jeg derimot tar imot alle råd jeg kan få og leser slike "fy-lister". Vil jo det beste for det ufødte barnet!!

 

Vet ikke, men det kan hende det er litt annerledes når man har prøvd en god stund??! Da har man liksom lest alt man kommer over før man faktisk har blitt gravid. Sier ikke at de som får klaff på første forsøk, eller som blir gravide uplanlagt, ikke tenker på slikt(!!) absolutt ikke!!

Men jeg ser jo på meg selv at jeg vet MYE MYE mer om ting som omhandler graviditet enn et par venninner som ikke hadde problemer med å bli gravide!!

 

Så Chanzei, la oss for all del være hysteriske! Jeg innrømmer at jeg er en smule hysterisk, jeg! Det skader vel ikke deg?! Synes det blir litt dumt å lire av seg slike ting her inne....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei ville bare si at jeg jobber med mat,og det er veldig sikkert å spise mat i norge.rått kjøtt er ikke bra ,men det gjelder når en ikke er gravid og. vasking av frukt og grønt gjøres hvertfall av meg uavhengig om jeg er gravid eller ikke.noen fiskesorter fra dypvann kan inneholde ikke nedbrytbare stoffer,men ellers er det vel bare å putte i trynet det en har lyst på. ikke farlig med norske melkeprodukter.....synes det er tendenser til hysteri her,men for all del det er bare dere som driter dere ut...graviditet er ingen sykdom,en skal prøve å leve så normalt som mulig.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driter dere ut? Det var da fælt da....

Det er vel ikke å drite seg ut å ta forhåndsregler??!! Også vil jeg heller ikke kalle det hysteri at man spør om det og det er farlig!!

Iallefall når man er førstegangs, vet man ikke mye, alt er nytt og man vil gjøre det beste for den inni magen!!

 

Så la meg være "hysterisk" da!!!!! Man driter seg heller ut når man driter i hva man dytter i trynet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chanzei: håper du da vet at røykelaks og spekeskinke er rått men røkt kjøtt... Gravlaks er også rått... det er forholdsvis vanlig å spise når man ikke er gravid... Jeg vil ikke kalle det å være overhysterisk... I begynnelsen av svangerskapet med sønnen min fikk jeg vite at koffein kunne medføre abort, så jeg turte ikke røre noe med koffein... Jeg var tidlig i svangerskapet, redd for å miste den lille spiren min så jeg fant ut at det var like greit å holde meg unna koffein! Når man blir gravid får man høre mange rare historier om hva som er farlig og hva som er bra! Man kan bli sprø av mindre, så jeg synes det er veldig dårlig gjort av deg å kalle disse mødrene overhysteriske! de er gravide og fulle av hormoner og vil bare det beste for lille spire! Kom heller med en hjelpende hånd istenden for kritikk!!!

 

 

Jenter: gratulerer så mye med den lille spiren! Til førstegangsgravide: gled dere! dere har gitt dere ut på en helt fantastisk reise! dere har så utrolig mange spennende og morsome opplevelser foran dere! :-D Å, som jeg gleder meg til å bli gravid igjen! :-D Men er dere usikre på noe når det gjelder mat, spør legen eller jordmor! de har mest innfo om hva dere kan spise eller ikke!

 

 

 

 

LYKKE TIL ALLE SAMMEN! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes at vi alle må få ta de forhåndsreglene vi selv måtte ønske, og ikke ønske....

selvfølgelig er det mye man må ta hensyn til når man ikke er gravid også,men det er vel bare sånn at man blir mer forsiktig og tenker mer over sånne ting når man har et menneske til å ta hensyn til. dessuten vil jeg si meg enig i at det er en del ting her i Norge også som er feks rått og upasteurisert av matvarer. Vi har feks roastbiff, sushi, røkt laks, carpachio (eller hvordan man skriver det!), spekemat, noen osteslag (for de som er osteelskere!) mm.

så det er vel ikke uten grunn at vi må være litt mer forsiktig...jeg har merket at det er en del matvarer som jeg faktisk ikke har tenkt på kunne være farlig for meg, nettopp pga at det er "rått" kjøtt eller upasteurisert feks.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann alle sammen! Først vil jeg si at jeg er enig med innleggene nedover her, jeg er også mer forsiktig med maten nå i 1. trim. Når det er sagt - dere skriver at sushi er et av risikoproduktene, og det stemmer ikke ifølge fagfolk. Fisken som brukes i sushi skal være dypfryst over en viss tid, og dette tar livet av evt parasitter og lignende. Så sushielskerne der ute kan faktisk trygt spise dette. Er man veldig redd for det rå kjøttet fortsatt, kan scampi-sushien være et godt alternativ. Denne er jo enten kokt eller fritert, og dermed varmebehandlet. Det man imidlertid bør styre unna, er tunfisk. Denne kan inneholde en del tungmetaller, og bør unngås av gravide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må si meg enig i at på 1.trimester er man veldig hysterisk på alt, bakterie, maten osv. skal man lese alt som står som fy fy, så blir man rar i hodet.....

 

er en stund siden jeg var ferdig med 1.trimester, og må si at jeg er glad det er over. ble jo nesten deprimert av å lese på 1.trimester....

bare fordi alle er så bekjymret for ditt og datt.

når 1.tri var ferdig, olg kom over på neste så var det en helt annen verden.med lite bekjymringer.

 

syns dere skal slutte å bekjymre dere, ta noen forhånsdregler, men trenger ikke å ta alle.

husk at det er ikke bra for babyenå være så ye bekjymret....

 

velger å være anonym, siden man er mest hormonell på 1.tri.

men uansett kos dere i svangerskapet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg lå på sykehuset med førstemann, kom det en dame inn med komplikasjoner og prematur fødsel. Det første hun ble spurt om var om hun hadde spist muggost!!!!

Jeg tror neppe legen spurte pga hans interesse for matpakka hennes....

Men spis og kos deg, det går jo som regel bra...........men la oss som setter sikkerheten forran få gjøre det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så noen nevnte Sushi her, som rå fisk. Men vet dere hva? Sushi kan faktisk spises..

 

(Men jeg lar være allikevell.. Sånn i tilfelle..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej alla,

 

Ok, ett litet försvar till Chanzel som är något bombatisk och kanske plump, men jag tycker det hon tar upp ett viktigt tema.

 

Vi lever nu i en skrämselkultur som jag tror kan vara väl så skadlig som lite parmesan på maten. Jag bor just nu i New York, där jag tror -och hoppas- att denna kultur har kommit ännu lägre. Om man är på Starbucks och beställer kaffe med synlig gravid mage är de ansatta pålagda att fråga om du är gravid eller har ett syndrom som gör din mage uppblåst. Om du svarar gravid, får du ingen kaffe...

 

Och häromdagen när jag bläddrade i ett gravidblad i väntrummet hos min läkare, stod det att om du inte hade börjat att ta ett kosttillskott av "folic acid" redan INNAN gradiviteten "kan det redan vara för sent"!! Det var sista gången jag läste i en sådan tidning...

 

Jag tror alltså att både försakelse och rädsla är starka krafter, och

bör undvikas! Jag tror mer på att lyssna på din kropp (beklagar om jag tar till klicheer) . Jag ignorerar inte vetenskapliga bevisade fakta, jag har också gjort min läxa, men det är många vedlagda "sanningar" om kosthåll och gradivitet som baserar sig på spekulationer.

 

Den viktigaste missförståelsen är att man så lätt skadar barnet. Jag kan ju nämna ett par- sushi- bär med sig en liten risk för en parasitisk infektion som kan göra dig (inte barnet) sjuk, vare sig du är med barn eller inte. gradivitet ökar inte risken för infektion, och får du den är det lite troligt att fostret tar skada. (källa "Pregnancy for dummies") Jag äter sushi, men inte färdigpackat typ deli de luca.

 

Jag vill heller inte gå alltför mycket in på bomben alkohol, men faktum är att inga vetenskapliga studier påvisar att ett glas då och då skadar barnet (när det är sagt är det ju självklart att stora mängder alkohol under lång tid inte är bra!)

 

Jag hoppas att min poäng har kommit fram, och att jag kanske har inspirerat någon till en mindre ångestfylld gradivitet!

 

Ta vara på er och njut livet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syns også det er mye hysteri rundt hva man kan spise osv.i mitt første svangerskap spiste jeg det jeg ville.levde et normalt liv og dattera mi er verdens friskeste unge i dag.var ingen som nevnte da hva jeg kunne og ikke kunne spise, men nå får jeg høre overalt at " det må du ikke spise og det må du holde deg laaangt unna." gidder ikke bry meg lenger.jeg er ikke syk, jeg er gravid.orker ikke stresse meg opp pga det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det mulig... spis det du pleier å spise du det er det beste for barnet.. da er du lykkelig å har det bra da har lille det å...

 

 

å jeg er ikke ung å hvertfall ikke uerfaren dette er mitt 3 svangerskap... å tror mange avde svanger hysteriene deres kommer dere til å ta med dere i morskapet å bli sånne dotte mammar som lar barna styre livet å stakars lille det kan jo ikke noe selv mammar..

 

 

sier bare stakkars barn jeg.. jeg er en streng men kul mamma å mine unger får jeg sinnsykt mye skryt for.. de er veloppdratte å høfflige blide å snille...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men mye skryt for skriveferdighetene dine får du neppe!!! Nesten ikke en riktig setning, eller etter riktig stavet ord... Stakkars barn som kommer til å få så dårlig hjelp til skolearbeid!!!!

 

BLÆ...akkurat lite lite som det bryr meg hvor dårlig hjelp dine skolebarn kommer til å få, så lite burde det bry deg at andre tenker på kostholdet sitt når de er gravide!

 

Ikke så rart at man prøver å skape et sunt kosthold for den lille som lever av næringen man spiser!! Behøver ikke være hysterisk fordi man prøver å leve sunt og holde seg unna mat som gravide advares mot!!! Uff...så teit du er!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss...så flott'a gitt :-/

 

Hvorfor blir noen så opprørte av hva andre diskuterer? Om du synes noen er hysteriske og driter seg ut...så bare ikke involver deg da. Gå til neste tråd. Start en selv.

Snakker du sånn til folk i hverdagen også eller er det bare på nettet? Pussig oppførsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg er ny er inne,men med en slik tone i flere av innleggene tror jeg at jeg foretrekker å holde meg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...