Gå til innhold

Begynne med tøybleier?

Anbefalte innlegg

Jeg har sittet og lest gjennom innleggene om tøybleier vs engangsbleier, og blitt kjempeinspirert til å prøve! Gutten min er 9 mnd og veier 9kg. Noen tips om hva jeg burde begynne med, "startpakke"? Merke, hvor man får kjøpt, både fra internet og vanlig butikker.

Klem

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5713422-begynne-med-t%C3%B8ybleier/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er veldig fornøyd med popolinoene fra nøstebarn, enten med ullbukse eller trekk fra imsevimse eller motherease.

Du kan også velge litt mer fancy pocketbleie eller altiett.

Nøstebarn har butikker i Bergen og Oslo, ellers er det for det meste nettbutikker som gjelder.

Hadde eg skulle kjøpt tøybleier no, hadde eg gått for Motherease sine one size-bleier, med rispapir, ev. ekstra nattinnlegg, og ullbukser etter Nøstebarn-modellen. Dei verkar utruleg greie.

Sjølv har eg Kushies, og dei er greie nok, men dei tørkar litt seint, og så har dei ein tendens til å lekke på magen. Bruker framleis ein del brettebleier, men det har vorte mindre praktisk etterkvart som junior har vorte meir og meir uroleg på stellebordet.

Det er utruleg stort utval på nettet, prøv t.d. babykind.com, motherease.com, og nøstebarn.no, så finn du heilt sikkert noko som fristar.

Har gutt på 15 mnd og ca 9kg. Vi begynte med popolinobleiene til Nøstebarn da han var 8-9 mnd. (De er formsydde.) Etterhvert pakket vi bort brettebleiene - husker ikke helt når. Jeg anbefaler Nøstebarn sine. Vi bruker str. L. Inni bleiene har vi rispapir. Ellers trenger du ullbukser som sperrelag. Vi har to i ullfilt og to hjemmestrikkete. Bruker helst de som er hjemmestrikket, selv om jeg da må ta av buksen. De i ullfilt er gode og lette å ta av og på (slik som formsydde bleier). Likevel foretrekker jeg de strikkete fordi de blir litt mindre klumpete og litt mindre i størrelse. Det er også greit å ha lanolinkur til å sette inn ullbleiene med i ny og ne. Hvis du ringer Nøstebarn er de veldig hyggelige og hjelpsomme. Popolinobleiene tørker litt langsommere sammenlignet med brettebleiene. Vi har 20 popolino og 10 alt-i-ett bleier fra Babykos. (Sistnevnte anbefaler jeg IKKE! Min mann liker dem heller ikke. Men de koster bare 10 kr og er greie som supplering. Jeg bruker ull utenpå de også.)

Lykke til, da! Spør igjen når du lurer : )

Jeg har ikke erfaring med andre bleier.

Du kan f.eks. kjøpe inn nokre "alt-i-ett-bleier" frå Babykos (www.babykos.no - søk på tøybleier). Det er nok det billegaste alternativet, og då slepp du å bruke så mykje pengar dersom det viser seg at du ikkje skulle bli fortruleg med tøybleier. Vi har desse bleiene, og dei er heilt greie. Men i og med at ein del av grunnen til at vi valgte tøybleier var at vi ikkje ville pakke inn babyen vår i plast i tre år, har eg tatt ut sperrelaget i Babykos-bleiene (veldig enkelt å greit å gjere, tar berre nokre få minutt pr. bleie) og brukar ullbukser strikka etter Nøstebarn-oppskrift utanpå.

Vi har og eit par Popolino-bleier frå Nøstebarn, og kjem nok til å kjjøpe fleire av dei etter kvart, men Babykosbleiene er veeeldig greie å ha i mellomtida, for Popolino'ene er dyre så vi kjem berre til å kjøpe ei no og ei då.

Veldig mange brukar for øvrig brettebleier til babyane når dei er heilt små, men ein del går over til formsydde når babyen blir meir aktiv. Dette fordi dei formsydde ofte heng bedre på. Både Babykos-bleiene og Popolino'ene er formsydde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...