Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Eg er veldig einig med deg eg.

Guten vår er 10 mnd gamal, og får berre "skikkelig" mat. Han er veldig ivrig etter å ville smake på det vi andre får, men med eitt unntak har vi ikkje gitt han noko typisk sukkerholdig. Unntaket var at han fekk saftis for nokre dagar sidan. Vi var på ferie i Belgia, det var 37 grader i skyggen og han var så varm at eg fakk heilt vondt inni meg. Hadde vi vore heime hadde han vel heller fått kald fruktmos eller noko, men det hadde vi ikkje tilgjengelig der og då.

Eg skjønar ikkje kvifor "alle" på død og liv skal gje babyen så mykje søtt eg. Den får det sukkeret den treng gjennom morsmelk/mme.. Og etter det så får ein stort sett sukker gjennom det aller meste, i alle fall om ein ikkje lagar all mat heilt frå grunnen av. Det er ikkje mykje ein finn i butikkhyllene no til dags som ikkje er tilsett sukker...

Fortsetter under...

Hovudinnleggar snakka vel om desse små boksane med "juice", som strengt tatt ikkje er anna enn saft med appelsinsmak.

Det blir vel ei litt anna sak sersom det er snakk om usukra fruktjuice. For øvrig er det ikkje anbefalt å gje sitrusfrukter (f.eks. appelsinjuice) før babyen er 1 år pga allergifare.

Eit fint tips til dei som vil gje babyen litt god og sunn drikke (f.eks. viss det er vanskeleg å få i dei nok vatn i sommarvarmen) er å koke f.eks. eple eller pære eller mango eller annan frukt i litt vatn, og så kjøle ned kokevatnet og bruke det som saft. I tillegg får du billig og god fruktmos :o)

Jeg syns også det er unødvendig å la de små smake på masse søtt. Min gutt på litt over 9 mnd har fått litt is ved et par anledninger når det har vært som varmest, ellers ingenting. Aldri fått annet enn vann som tørstedrikk (melk ved måltider). Hvorfor skal han det? Han elsker vann:) De får tidsnok i seg nok sukker.

Dessverre er mine foreldre (jepp, ikke svigers her i gården) veeeldig ivrige på å gi han søtt. "Han må jo få noe godt, stakkar". Jeg har sagt tydelig i fra at DET bestemmer VI, og det respekterer de. De gir han heller vannmelon for det elsker han:)

Helt enig med deg, det er veldig unødvendig og man gir barna sine en dårlig start ved å fore de på søtsaker.

Må le av argumetet mange har når det gjelder å gi de søtt tidlig. Hvis de aldri får smake, er de slike barn som kaser seg over fatene når de er borte. Det er bare tull, og det er de som spier mye søtsaker selv som kommer med disse røverhistoriene:-)

Min eldste datter på 17 år fikk vel ikke smake søtt før hun var en 3 år(litt streng jeg ja:-) og da var det tanta og mine venninner som begynte. Hun har aldri forsynt seg med godt uten å spørre først, og hatt en normalt forhold til søtt senere. Hun drikker aldri brus og spiser sjelden godteri nå. Så tror ikke på at de som er oppvokst med et kosthold uten mye søtt, blir helt gale når de fpr tilgang:-)

En annen ting er det mange soer om juice, at det er jo det samme som å spise frukt når den er usukret. Det er det ikke!!! En juice er konsentert, og inneholder defor myyyyye mer fruktsukker enn det du orker å spise av frukt i løpet av dagen. Så du kan ikke sammenligne dette.

Lurt tips som Ranveig kom med, drikke vannet frukten har kokt i.

Jenta mi fikk smake saftis da hun var 9mnd. Det er vel det eneste hun har fått som er usunt. Som jeg vet om da. Hva hun får hos pappaen er jo noe jeg aldri får vite.

Syns ikke du er streng akkurat. Jeg gir ikke jenta mi annen drikke enn vann og mm eller mme.

Jeg skal prøve å gi jenta mi minst mulig unødvendigheter s¨å lenge hun er under året. Å heller bare la hun smake noe godt i helgen å når hun skjønner hva godt egentlig er.

Ville bare skjøte på at det er jo din unge å det virker som at folk rundt oss mener vi er sære fordi vi ikke gir ungen ditt og datt.

Det har jeg opplevd hvertfall. At om noen prøver å presse i jenta mi noe så får jeg høre at jeg er sær, men tror det er fordi de blir fornærma for at jeg "bestemmer" over de. Et voksent menneske syns ikke noe om at jeg sier: "nei det der får du ikke lov å gi henne"

Jenta mi har dessuten melkeallergi så det er veldig viktig for meg at hun ikke får ting med kumelk i. Men dette har ikke den andre delen av familien helt skjønt enda. Hun var hos pappaen fra lør-søn og bæsjen var rennende og hun har skreket i flere timer igår og idag å det er akkurat de symptomene hun hadde før melkeallergien ble oppdaget.

Sporet helt av her da, men uannsett jeg forstår at du reagerer slik du gjør.

Annonse

Helt enig med deg!

Ventet lenge med å gi eldste jenta mi brus, helt til hun fant ut at hun ville smake selv....og det har resultert i at hun ikke liker brus! (er 2,5) ..og det er vel bare bra? Hun får juice/saft ved festlige anledninger. Får de for mye av "det gode" blir det vanskeligere å gi dem hva som er bra for dem. Hva ville de små velge selv av vann og saft?

Nei, gi dem det som er sundt så slipper en mye "trøbbel"

Gutten min har fått smakt på nektarin, fersken og melon som er søtt han.. Synes ikke det gjør noe siden det er frukter og er sundt men er lenge til han kommer til å få brus, sjokolade, saft etc ja. Er jo så mye annet godt å smake på som er sundt så =) Bedre å vende han til å drikke vann synes jeg. Han elsker vann nå :)

Enig med hovedinnlegger!

Jeg har tenkt litt sånn som at alt "tillaget" skal snuppa få vente så lenge som mulig med å få smake.

Is og juice og godis er tillaget.

-Og laget spes. for at vi skal bli hektet på det! -Og hvorfor skal vi la barna våre bli hektet på det tidligere enn nødvendig?

Snuppis får da smake på frukt av ulike slag, og dessuten er det anbefalt å vente med rene og ubehandlede melkeprodukter til de har fyllt året.

Hvis is er såå stas, så hvorfor ikke prøve å fryse youghurt naturell i det minste da, eller fryse fruktsaft?

Men spør dere selv hvorfor det er så stas å gi dem dette... Er det fordi DU syns det er morro eller fordi du tror ungen syns det er morro? -Fordi ungen din har ingen forutsetninger for å vite om dette er godt eller ikke før du gir dem det!

Frukt er jo berre bra då. Vannmelon er ein storfavoritt her i gården om dagen. Han får ein bit av skallet med litt av det raude fruktkjøtet igjen på, då får han ikkje av bitar. Men det er veldig godt å gnage/suge på likevel.

Og eg trur favorittmaten hans i heile verda er tomat :o)

heilt vanleg appelsinjus utan tilsett sukker ser eg ikkje det store problemet med, bortsett frå at der nok er litt for mykje syre i det til ein liten baby.

Elles er eg heilt på linje med deg. Har tenkt å stå imot det presset der (som tok til å melde seg for fullt då han var ca 4 mnd) så lenge som i det heile tatt muleg. Han oppdagar heilt sikkert tidsnok at o'boy og nugatti er godt, utan at han treng å lære det heime. Men jobb er å lære han sunne matvanar. Før eller sidan kjem eg nok til å innføre laurdagsgodt, kafébolle og anna snadder, men heller sidan enn før.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...