Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har en datter på 5 år som har en mulig AD/HD diagnose vi har vært til 1. gangskartlegging på BUP og de vil ha oss til nærmere utredninger så langt alt bra. MEN så har vi alle såkalte forståsegpåere som mener at vår datter kan umulig ha AD/HD fordi hun er jo ikke hyper og utaggerende slik gutter ofte kan være. MEN mitt poeng er at gutter og jenter har forskjellinge symptomer. Vår datter er rastløs/urolig (problem med å holde seg i ro), har konsentrasjonsproblemer kan ikke holde på lenge med en ting , problemer med å få med seg beskjeder- må ha de i kort og enkel form forklart på en rolig måte øye til øye kontakt, impulsiv ser ikke farer ved ting bestandig. så det krever en del ekstra av oss foreldre. og når vi da får alle forståsegpåene i tilegg så blir jeg sprø.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5710161-jeg-blir-snart-spr%C3%B8/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke mye om AD/HD men mener jeg har lest i fagskrifter om jenters "annerledes" symptomer ("Spesialpedagogikk" o lign, kanskje på noen nettsider innenfor helse og pedagogikk også -finns jo et hav av de + hjemmesidene til foreldreforeninger) både ved ADH/HD, autisme, aspergers og andre diagnoser der guttene er overrepresentert. Det finnes hvert fall garantert litteratur på området som ikke skal være umulig å få tak i hvis du vil vite mer enn BUP har å si, og for å styrke deg i forhold til "forståsegpåing". Og uansett hva utfallet av utredningen(/-e...) blir ønsker jeg dere og dattera deres lykke til!

ADHD og jenter er vanskelig! For oss som jobber i skoleverket, er disse svært vanskelig å få øye på. Jeg har vært borti en hel drøss med ADHDere i jobbsammenheng, men kun ei jente! Jenters inagerende, eller i beste fall manglende utagerende adferd, gjør at de ikke stikker seg fram. Annet enn ved å vise svakere resultater enn forventet. Men svake resultater er ikke nødvendigvis noe galt. Mengden håndbagasje varierer jo, og dermed plumper man ikke ut med at en tror det er noe galt med en faglig svak jentunge.

Lykke til i din kamp. Vi her inne forstår deg i alle fall, selv om det hjelper lite i hverdagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...