Gå til innhold

jern mangel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det farlig for fosteret mitt om jeg har lite jern.. gått på jern tabletter, men legen vil jeg skal begynne med sprøyte.. Hvis noen vet noe om dette, vær så snill å svar meg..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke om det er farlig for fosteret,men det er jo ikke bra for deg iallfall. Jeg har gått på jerntabletter (Duroferon 100mg Fe2+) nå siden den 22. mai.Har tatt rikelig med c-vitaminer til.Fikk streng beskjed av jm at jeg måtte d!! Så er nok nødvendig me nok jern i kroppen ja.

Skrevet

Ikke farlig for babyen, den tar det den trenger. Men du kan bli ganske dårlig av det, trøtt, slapp og svimmel. Sånn har jeg gått i mange mnd. nå, spurt på hver kontroll om de ikke skulle måle blodprosent, men fikk til svar at etter ny praksis gjorde de ikke dette før rundt uke 25. Da jeg endelig fikk tatt den, var den alt for lav, å jeg fikk svar på hvorfor jeg følte meg i så dårlig form. Så nå har jeg brukt jerntilskudd siden da, å begynner så smått å føle meg litt bedre. Men det som kan være faren med for lite jern er om du i forbindelse med fødsel f.eks. får en uventetet blødning. Har du da lav blodprosent og lave jernlagre, så kan det bli en tøff påkjenning for deg. Fikk legen til å måle blodlageret på sist kontroll, en uke igjen til jeg får svar på det. Er det for lavt tar jeg imot all hjelp jeg kan få for å få opp jernlagret før fødselen. Syns nok at du skal begynne med sprøyter om legen din synes det er nødvendig. Kan spare deg selv for mye ubehag.

Skrevet

dessuten trenger man et jernlager til ammingen.

Hos min lege målte de med en gang jeg kom for å få bekreftet graviditeten, men hos jordmor fortalte hun om den nye praksisen, og var veldig skeptisk til at jeg hadde begynt å ta jern allerede. men da hun også målte meg, viste det seg jo at det var riktig å ta jern! Greit å få "second opinion" av og til - de kan i hvert fall MÅLE, selv om noen kanskje ikke trenger å ta tilskudd med en gang, så kan man hvert fall få luket ut de av oss som MÅ begynne å ta jern tidligere!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...