fiona71*2pp Skrevet 23. juli 2006 #1 Del Skrevet 23. juli 2006 Den her dagen har vært helt grusom... fatte ikke ka som har skjedd, og det bare på nån daga. Seinest på onsdag va æ i kjempe form, enda på torsdag faktisk...hade kjent ørlite rar smerte nede rett over rompa, men det gikk fort over hver gang. Nevnte det tell vikar legen min, som så ganske uforståanes på mæ, og mente at kaaanskje det va bekkenløsning. OK, men han sa ikke nåkka om ka anna det kunne være. Å no, den her helga, har det bare blitt verre å verre. I går kveld prøvde vi å gå tur, etter ett par meter, måtte æ ned me tempo,å bare lure mæ avgårde. Nedoverbakken va verst, oppover litt bedre, men flatmark helt for jævli. Så kom æ inn, å prøvde å kle avmæ sko, va helt umulig på ene foten, (høyre).Klarte ikke vippe foten fram engang uten at det reiv bak. Roa sæ litt utover kvelden...og tenkte at i mårra e det bedre... Men i dag har vært verre enn verst. Det e ondt å sitte ligge,stå å gå. Klare nesten ikke gå over stuegolvet aleina engang. Har grått så mange gang i dag både pga av smerte, og pga redsel og bekymring. E bare 12+6. E ikke det her veldi tidlig?? Kan det være nåkka anna galt me mæ? Har lest alt æ har kunne funne i dag, men alt æ ser av forslag e støtte belte, og behandling. Kor kan æ finne tak i sånne støttebelta, og hjelpe dæm?? E det andre ting æ burde gjøre, eller ikke gjøre? Vær så snill nån som har opplevd, eller oppleve det er, å kom me nån forslag. Æ e helt blank. Har levd på en rosenrød sky her no siden det her miraklet skjedde, innbillte mæ at æ sku gå rundt å stråle i glede over det som har skjedd, og bare glede mæ villt... Men no ve æ ikke. E mere redd å bekymra enn æ har vært på alle de her uken som har gått. Redd for at det ska være andre ting galt, redd for at det ska bli verre, redd redd redd... Æ har bare ondt i høyre sia, og det e veldi konsentrert ved sia av å rett over rompeskinka. Det kjennes ut som om hofta ikke klare å holde vekta mi... Det e så vanskeli å forklare.. E æ helt på jordet her, eller har æ fått bekkenløsning no... Og vil det bare bli verre? e det mulig a det blir bedre hvis æ bynne snarlig på behandling? Bynne me støttebelte?? Trene nåkka? Men klare æ å trene me det her, når æ ikke kan gå over stua engang?? korsen?? Hilsen kjempe redd og ikke fødeklar før i februar.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5708815-blir-s%C3%A5-fortvilt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
UnePune äntligen hemma! Skrevet 23. juli 2006 #2 Del Skrevet 23. juli 2006 Ring legen din og be om henvisning til fysioterapeut og si du må få time fort fordi du klarer ikke gå. Fysioterapeut kan fortelle deg hva du kan gjøre for å unngå å bli verre og muligens bli bedre. Eneste som hjelper hos meg er å ta det rolig...booring! Håper det går bedre med deg etterhvert, høres helt forferdelig ut å ha det sånn, også så tidlig da...har du anstrengt deg spesielt siden det slo sånn ut nå? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5708815-blir-s%C3%A5-fortvilt/#findComment-5710188 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fiona71*2pp Skrevet 23. juli 2006 Forfatter #3 Del Skrevet 23. juli 2006 Nei trur ikke det. Har tatt det veldi rolig i to uker no, på grunn av legens anbefalninge.. Det va pga av graviditeten da, som egentlig ikke sku gå an... Så æ har vært rolig, har ikke stressa, ikke løfta tungt, ingenting. Det bare kom, litt å litt, og i løpet av veldi kort tid beli det bare kjempe verre. Må bare få ringt nån i mårra,men fastlegen min har ferie, og vikaren..vel han va så i tvil..men han må vel uansett kunne sende æ tell en fysioteraput, bae for å se om det kan gjøres nåkka?? Det her e bae kjempe tungt, og det e masse mnd igjen, og allerede føle æ at æ mase på en kjæreste som gjør absolutt alt her, og e bare fantastisk no.. Ikke får æ sove heller..finn ikke nån go stilling... Blir bare klaging det her, men det her va skikelig nedtur, og e så lei mæ... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5708815-blir-s%C3%A5-fortvilt/#findComment-5710691 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jensin Skrevet 24. juli 2006 #4 Del Skrevet 24. juli 2006 Kjære Deg! Smertene du beskriver er NØYAKTIG det jeg opplever, i høyre side også. Har hatt de i 1 1/2 uke, og jeg er bare 10+5 på vei. Sitter og skriver klokken halv tre på natten fordi jeg ikke får sove. Har enda ikke vært hos lege pga ferie både for meg og han, men i morgen (eller om noen få timer!!) skal jeg på jobb igjen og vet ikke min arme råd for hvordan det skal gå (sykepleier). Skjønner du er fortvilet, men jeg tror at bare vi får kommet oss til en fysio vil mye hjelpe seg. Jeg har hatt veldig, veldig god nytte av å svømme! Lykke til - husk at alle gravide får bekkenløsning, det er bare typisk oss at vi merker det så godt (:-) Det er jo for at vi skal ha mulighet til å få babyen vår ut.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5708815-blir-s%C3%A5-fortvilt/#findComment-5711459 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lana<3 Skrevet 24. juli 2006 #5 Del Skrevet 24. juli 2006 slik har jeg det også...bare i høyre side...ikke så gale nå faktisk...fikk kraftig bekkenløsning i uke 13, startet med smerte over rumpen, skulle opp på en stol noen dager etterpå, hørte da tre klikk og så en forferdelig smerte. Hylte som bare det og spydde av smerte, så bekkenløsningen slo inn for fullt og kun på høyre siden i begynnelsen, det var lyskemuskelen som brast sa fyioterapauten. Noen dager etter det begynte bekkenet å klikke å bevege seg når jeg gikk så jeg fikk kjøpt meg bekkenbelte 800,- uff dyrt, men vet at noen fysioteraputer låner ut bekkenbelter gratis til sine pasienter. Det hjalp voldsomt til å stabilisere bekkenet. Hjelpemiddelsentralen som du får tak i gjennom trygdekonoret ga meg krykker, sklilaken,rullestol, bekkenpute og kommunen ordnet med handikap parkering.... Jeg fikk henvisning til fysioterapaut som ga meg øvelser jeg skulle gjøre hjemme, men jeg klarte ikke noen av dem siden hoftene sklei slik. Så hun begynte bare med varmebehandling på og massasje, gud det hjelper no helt sinnsykt..også er det gratis også for de med bekkenløsning med gangvansker vissnok(jeg gikk i slowmotion, akkurat som en gammel dame...he he) Har en venninne som gikk til manuellterapaut hun syns det var fantastisk, men det får du ikke dekket og hun måtte betale 300,- hver gang... Etterhvert kom smertene snikende innpå meg verre og verre og til slutt gjorde alt vondt, og den der dumme paraceten gjorde ingen nytte, så legen min anbefalte meg en krem som du smører rett på de vonde punktene, husker ikke hva den heter, men det er sånn tube som zon men denne virker bedre og er orange og hvit tube, regner med at de på apoteket vet hvilken det er.. Ble mye stillesitting på meg tilogbegynne med, men nå tvinger jeg meg selv til å gå en halvtime tur hver dag, har enten med rullestolen eller krykkene og bruker dem i krise..det var helt fælt i begynnelsen, gråt for hvert skritt, men etterhvert taklet jeg smerten og disse vonde dagene kommer bare sjeldnere og sjeldnere, når jeg kom hjem fra turene masserte jeg de vonde punktene med den orange kremen og la varmepute over og knyttet fast flaska med skjerf..for å holde alt varmt så lenge som mulig...støttet meg godt opp med masse puter og teppe og hvilte masse i sengen, la meg nedpå to ganger til dagen og samboer overtok støvsuging, vasking av gulver, soping siden alt som gjør at du må å vri på deg kan gjøre det verre. Nå er jeg i åttende måned og syns ikke bekkensmertene er galt lenger, utrolig hvor mye smerte man takler hvis man blir vant til det:) Både samboer og jeg har innfunnet oss med at slik er det bare og han hjelper meg så godt han kan....nå har jeg bare to måneder igjen så dette går bra:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5708815-blir-s%C3%A5-fortvilt/#findComment-5711493 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2006 #6 Del Skrevet 24. juli 2006 Mange gravide får bekkenLÅSNING- det likner på bekkenløsning i symptomer. Har hatt det selv, og det gjør helt utrolig vondt. Fysioterapeut og hvile hjalp ingenting, men da jeg oppsøkte kiropraktor skjønte han med en gang hva det var, og i løpet av en behandling var jeg 50% bedre- og i løpet av 6 timer til helt fin. Siden du bare har vondt på ene siden vil jeg tro at det er låsning du har- og da nerver i klem grunnet leddet som har "låst" seg. Ta en time hos kiropraktor. Etter bare en behandling bør du merke forskjell. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5708815-blir-s%C3%A5-fortvilt/#findComment-5711505 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2006 #7 Del Skrevet 24. juli 2006 ..kan nevne at jeg hadde så vondt før behandling at tårene rant av og til, og på et tidspunkt klarte jeg ikke bøye meg og plukke opp ting i det hele tatt. Jeg hadde også bare vondt på høyre side.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5708815-blir-s%C3%A5-fortvilt/#findComment-5711507 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fiona71*2pp Skrevet 24. juli 2006 Forfatter #8 Del Skrevet 24. juli 2006 Hei alle, og takk for svar. Har fått mange gode råd her no, va ikke klar over at det belte kunne hjelpe såå mye, og va heller ikke klar over at hjelpemiddelsentralen va så behjelpelig me ting... E oppe allerede, har vært våken sia kl 04:30 og da klarte æ ikke mere. Gråt en skvett før kjæresten dro på jobb, og no sitt æ bare å grue for å gå i dusjen, å komme mæ ned på legekontoret for å levere en urin prøve. Ska prøve å snakke me dæm der nede når æ e der, om veldi kjapp time, hvis ikke må æ bare ringe jordmor sentralen her. Det her takle æ ikke. Men æ må innrømme at æ e ved litt bedre mot siden man kan bli "bedre" me behandling og di rette bevegelsan. Håpe bare æ får time hos nån snart... Har heldigvis fri den her uka fra jobb, men neste uka ska æ på igjen, og æ jobbe på ett varelager.. norgesgruppen. Så det e mye gåing på murgolv,masse trapper,truck kjøring, og løfting. Får "måsehud" når æ tenke på det.. Tusen takk. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5708815-blir-s%C3%A5-fortvilt/#findComment-5711629 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fiona71*2pp Skrevet 24. juli 2006 Forfatter #9 Del Skrevet 24. juli 2006 lailaelin... Hvordan kom du kontakt me hjelpemiddelsentralen?? Måtte du få diagnose først av lege eller fysio, og så søke gjennom trygdekontoret, eller tok du bare kontakt selv? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5708815-blir-s%C3%A5-fortvilt/#findComment-5711636 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lana<3 Skrevet 24. juli 2006 #10 Del Skrevet 24. juli 2006 Hei Fiona...Kom i kontakt med hjelpemiddelsentralen enten med trygdekontoret el kommunen, husker ik helt..men begge kan gi deg nr til den hjelpemiddelsentralen som er nærmest deg.. Pass på å få deg handikapparkering også...helt utrolig deilig å slippe å gå over store parkeringsplasser for å komme seg dit man skal.. Ellers ser jeg på noen av innleggene her oppe om at smerte i høyre side er låsning... både mine to venniner og jeg har kjent det godt i lysken spesielt på høyre side...og det kan være både bekkenløsning og bekkenlåsnig...jeg fikk begge deler men min lege vil ikke henvise meg til kiropraktor før det var helt nødvendig..han mente jeg skulle først begynne med fysioterapi hvis ikke det virket manuellterapi og sist og kun hvis ikke noe av det andre virket kiropraktor...ifølge lege og min fysioteraput skal man visst være forsiktig med å knekke på rygg og bekken i svangerskapet for det er så mye hormoner at man er helt løse. Jeg gikk med bekkenlåsning i tre uker før det løsnet og la seg noenlunde på plass igjen...og idag har det låst seg igjen...har gått litt for mye idag...men imorgen kan det hende det løsner igjen...hormoner, hormoner, hormoner... Men når jeg har fått konstantert at hormonene mine har gått ned etter svangerskapet og bekken og rygg har stabilisert seg skal jeg absoooolutttt til kiropraktor og knekke alt på plass, samt at jeg skal begynne å trene hos fysioterapaut istedenfor bare varmebehandling og massasje...og gå på mor og barn trening på sportsclub.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5708815-blir-s%C3%A5-fortvilt/#findComment-5719466 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fiona71*2pp Skrevet 25. juli 2006 Forfatter #11 Del Skrevet 25. juli 2006 I dag har æ vær på behandling... Ikke at det hjalp så mye første gang...men æ fikk i det minste nån svar. Han mente at det mest sannsynlig va bekken LÅSNING pga at æ hadde ingen bevegelse i bekkenet når æ sku prøve å bøye mæ fram, ikke klarte æ å bøye mæ heller. Så ska fortsette ei stund å se, han mente han kanskje kunne lindre det, og hjelpe litt, men va usikker på om han klarte å få det helt på plass, før etter at æ va ferdi me hele graviditeten. Han sa og at det en go del ting han IKKE kune gjøre no når æ va gravid, som f.eks sette akupunktur ( det skjønte æ ikke, for det e da mange som e gravid å går til akupunktur?) , og heller ikke manipulering av skjelettet. Derfor kunne det ta lenger tid. Har gått lenge tell en anna manuell teraput me nakke og skuldre, og han ville ikke gi mæ nån behandlige for det engang, iallefall ikke før æ va komme bra mye lenger ut i svangerskapet. Så da skjønne æ ikke helt...for nån går jo både til kiropraktor og manuell terapi... e det ikke alle det kan gjøres på under graviditet? Æ har bare fått advarsla mot det. Vel, håpe iallefall det blir bedre. fikk bare beskjed om å ta det me mye me ro, og ikke provosere fram smerte, som mye gåing, løfting osv. Ved bekkenløsning bør man visst prøve å bevege sæ, så det her e vel litt omvent av det da. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5708815-blir-s%C3%A5-fortvilt/#findComment-5724528 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mrs1984 Skrevet 27. juli 2006 #12 Del Skrevet 27. juli 2006 hei eg og begynte så tidlig, var til fysioterapeut( gratis) fann ut at det ein ebeinet mitt var lengre enn det andre, derfor hadde eg også mest vondt på den ene siden. kjøpte 2 ekstraskosåler til den korte foten, slik holdt eg ut å gå litt lengre. kjøpte bekkenbelte, FANTASTISK, du trur det ik før du har prøvd det, føler meg nesten normal når eg har det på, det holder alt på plass. begynte på akkupunktørbehandling i ca 5 mnd, og det har hjulpet meg til å fungere godt nå etterpå, ikke lenger så vondt og eg greier å gjøremer før jeg er "knust" igjen. absolutt å anbefale, under 300 kr per gang, virker som leddene er blitt sterkere, eeeevig takknemlig fro akkup.min som hjelper meg!!! lykke til;) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5708815-blir-s%C3%A5-fortvilt/#findComment-5744614 Del på andre sider Flere delingsvalg…
♫ rockesmurf og smurfejenta♥ Skrevet 4. august 2006 #13 Del Skrevet 4. august 2006 Det er ikke noe problem med kiropraktor under ett svangerskap.....har gått jevnlig pga låsninger og min er VELDIG dyktig og behandler mange gravide. aldri vært noe problem sier han...iallfall verd å prøve...men det kan komme tilbake dersom du har en løsning som ligger til grunn for låsningen....er bekken løst så låser det seg lettere!!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5708815-blir-s%C3%A5-fortvilt/#findComment-5817367 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå