Gå til innhold

August: hvordan forbereder dere dere til fødselen?


Ceci og prinsen.

Anbefalte innlegg

Nå som den nærmer seg begynner jeg å føle meg stressa, har nettopp oppdaga at det er noe som heter bringebærbladkapsler, og at det går ann å smøre underlivet for å ikke revne. Har kjøpt ei flaske jordnøttolje, men den har jeg ikke brukt, og nå tenker jeg at det sikkert ikke er noen vits i, når jeg ikke har begynt før - så den blir vel stående uåpna i skapet. - Så var det disse kapslene da, er det vits i å kjøpe de, eller er det også for seint nå??? Hva gjør dere andre?

- Og hva med disse pusteøvelsene man leser om? Jeg får til den rolige avslappingspusten, men hva i all verden er sommerfuglpust???

Da jeg var gravid for 4 år siden, tenkte jeg ikke en tanke på disse tingene, men nå er jeg helt oppslukt nærmest av tanken på fødsel. Ble keisersnitt sist, så jeg er jo på en måte førstegangsfødende.

Gleder meg egentlig veldig til å gå i fødsel, er kjempespent på hvor vondt det egentlig blir, og hvordan det kommer til å føles. ( tihi...sommerfugler i magen bare av å tenke på det...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei på deg!

Den eneste måten jeg forbereder meg til fødsel på, er å lage en plan for hvem som skal passe de andre barna og ungdommene her i huset. Ellers lar jeg det stå til;-)

 

Venter mitt tredje barn, og har hatt to helt forskjellige fødselsopplevelser. Vet at det sjelden blir slik som en har tenkt det skulle bli, derfor tar jeg det med ro. Har ikke brukt bringebærkapsler, har ikke smurt meg inn med noen oljer, har ikke øvd på pusteøvelser osv osv. Pusten kommer ganske naturlig for meg når jeg føder, det tror jeg egentlig gjelder for de fleste. Dette er jo en helt fundamental og naturllig ting for kvinnekroppen å være med på, og vi er nok flinke nok i oss selv til å fikse dette uten å trene så mye på forhånd. Hvis vi stoler på at det går, med hjelp av jordmor, far, smertestillende, burde det meste gå veldig greit. Hvis det blir krise, er vi heldige som bor i Norge og har all mulig bistand rundt oss.

 

Det er jo vondt som bare rakkern. Sånn er det bare med den saken. Jeg har født både med og uten smertestillende, begge deler var fantastiske opplevelser som jeg aldri kommer til å glemme. Epidural var glitrende under forrige fødsel, men ikke nødvendig under første fødsel. Denne gangen vet jeg ikke hvordan det blir, jeg ser det an og stoler på at hjelpen er der når jeg trenger den.

 

Lykke til! Kanskje det er lurt å spare pengene til evt kapsler og oljer, og bruke dem på noe helt annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aga:-)

godt å høre at andre heller ikke kaver seg opp med masse forberedende ting... jeg har ikke gjort noe, og var ikke tenkt til det heller. men når alle prater om pusteøvelser og bringebærkapsler og slikt blir jeg litt usikker. gleder meg til fødselen men tror jeg må ta det som det kommer.. det går jo ikke ann å forutsi en fødsel.

 

eneste tips jeg har fått var å telle seg gjennom riene slik at jeg hadde litt kontroll på hvor lenge det varer og når det skal gi seg... så tenker du på noe annet enn riene mens det står på. syns det hørtest ut som et godt råd:)

 

men jeg håper jeg går ut tiden min, vil nyte det å vere gravid litt til nå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann:-)

 

ei tok opp igjen yoga og meditasjon, men mest forde ei har gjort dette aktivt før og vet hvor rolig kroppen min reagerer. tenker da mest på pusteøvelsene.

ellers så har ei kjøpt sånn ølje, men glemmer stort sett å smøre, så d ble bortkasta penger tenker ei......

den største forberedelsen er kanskje d å fortelle sambo hve ei helst vil og helst ikke vil, når det kommer til fødsel. men er 1 gangs så vet jo ik hva ei går til....

ellers så slapper ei mest mulig av, gjør ik mer enn ei må!!!!

bare koser meg,før en liten klump kommer og tar over hverdagen min:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt på den at siden dette er første gang aner jeg ikke hva jeg går til. Det er forskjellig fra person til person og alle sier at forventninger er din største fiende. Dermed har jeg forsøkt å forberede meg minst mulig. Helt i strid med hvordan jeg normalt er, men akkurat nå føles det riktig. Jeg skal føde på ABC så smertestillende trenger jeg uansett ikke tenke på - there are none!

 

Det jeg har gjort er å forsøke å sette meg inn i hva en fødsel er; at det er tre stadier jeg skal gjennom og at de vil arte seg ulikt. Utover det, lar jeg detaljene ligge.

 

Hva gjelder preparater mente min jm på ABC at disse oljene mot revning ikke har noe for seg og dermed lot jeg det være. Derimot har jeg i dag vært og kjøpt bringebærbladkapsler i håp om at det kjerringrådet virker - har kort tid til termin og begynner å bli lei vonde netter. Virker det ikke så virker det ikke ;)

 

Lykke til alle mann. La oss håpe det blie en flott opplevelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. jordmorene sier så forskjellig, din (corobale)sa:

 

Hva gjelder preparater mente min jm på ABC at disse oljene mot revning ikke har noe for seg og dermed lot jeg det være. Derimot har jeg i dag vært og kjøpt bringebærbladkapsler i håp om at det kjerringrådet virker - har kort tid til termin og begynner å bli lei vonde netter. Virker det ikke så virker det ikke ;)

 

mens min gav meg en artikkel om at smøring visstnok skulle ha svært god effekt dersom man masserte i 10 min hver dag. så det er vel som så mange andre ting at de ikke klarer å bli enige..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei hei jenter!!!

 

Forbereding ja, jeg har tatt bringebærblad kapsler i noen uker nå, og skal starte med modnings akkupunktur i måra..Ellers har jeg ikke tenkt å smørre meg noe spesiellt.Jeg smørte ingenting sist og sydde et sting etter fødsel,så jeg satser på at det går like bra denne gang..

Ellers er det meste klart utstyrmessig til å få ut den lille der inne.. Kjenner jeg er klar til å bli tobarnsmor nå.Er lei av alt det å være HØYGRAVID bringer med seg av plager.. Lykke til jenter=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...