Gå til innhold

Noen som har en vidunderkur mot sopp??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg nemlig veldig lei av denne soppen, som har fulgt med oss hele veien. Jeg har forsøkt med mycostatin (3 kurer på oss begge) og farris, uten at vi er kvitt soppen. Ammingen går jo sin gang, uten at vi har store plager akkurat nå, men det hadde vært fint å bli kvitt soppen før den kanskje blir plagsom igjen.

Noen som har noen effektive tips mot sopp?

Noen bra kjerringråd?

Alt tas i mot med stor takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tok Idoform samtidig med antibiotikakur + en uke etter og dermed forsvant jammen meg soppen også (som jeg hadde før ab.kuren). Det kan kanskje være verdt å prøve?

Skrevet

Har hørt en del sverge til Molkosan. Men har ingen erfaring med den. En candidadiet hjelper også mange. Noen får en tablettkur hos legen som hjelper, men det er ganske dyre greier tror jeg.

Skrevet

Og viktig: Ikke bruke ull-ammeinnlegg, soppen storkoser seg der. Kast de hvis du har det, eller kok dem (legges i kaldt vann i kjele, kokes opp og avkjøles uten at man rører dem, da går det visst bra). Skifte BH hver dag og vaske den på minimum 60 grader.

Skrevet

leste i felleskatalogen her en dag at normal behandlingstid for trøske er 4-6 uker. Hvordan har du brukt kuren? man bør smøre seg etter hver amming og baby bør få en bra dæsj ( 1 ml X4) i munnen. Selv brukte jeg 1/2 ml x 8 i stedet da 1 ml er mye for en baby. Mycostatin kan og blandes vann ( iflge felleskatalogen) siden det er sterk smak for baby

veldig viktig med hygienen- se fjummsis lenk ti ammehjelpen!

Hvis en føler en må ha ullinnlegg så bruk i alle fall engangs innlegg eller hjemmelagede filler som skiftes ved hver amming ( mellom pupp og ullinnlegg. Men som fjummsi sier så kok dem. (Anbefaler bruk og skift av innelegg etter hver amming jeg så slipper du å ha bh rett på soppen)

Lykke til videre ( mulig du trenger en mer systemisk kur - kan du sopp andre steder? - Vask f eks hånkle ditt på min 60 grader og etter hver dusjing - da jeg har en følelse av den soppen bor i håndklene og hvis en bruker hådkle flere ganger)

Skrevet

Som nevnt over her kan du få en tablettkur mot sopp (Fluconazol). Denne tar knekken på soppen, men den er som sagt dyr. Dersom du er veldig plaget med smerter og stikkinger innover i puppen ville jeg vurdert en slik kur.

Dersom du "kun" er plaget med stikking, kløe og hudforandringer utvendig på puppen kan du for eksempel forsøke middelet Citromed Frisk Pupp som du får kjøpt i utvalgte helsekostforretninger. (Produktet inneholder citruskjerneekstrakt og skal ikke brukes dersom du har citrusallergi). Jeg har selv hatt en langvarig soppinfeksjon i brystene. Jeg brukte dette produktet helt på slutten når jeg ikke var så mye plaget, og jeg synes det hjalp en del.

Du kan også forsøke å pensle brystene med krystallfiolett. Middelet fås reseptfritt på apoteket og er både bakterie- og soppdrepende. Det medfører en del søl og gris (fargen går ikke av), men det er verdt et forsøk.

Inntak av såkalt probiotika skader ikke. Ser at Idoform er nevnt her. Produktet Bio-Acidohilus fra BioCare (helsekost) er hakket mer effektivt. (inneholder flere bakterier pr kapsel). Det er med på å bekjempe soppen innenfra. I tillegg bør du være forsiktig med inntak av både sukker og gjær en periode. Jeg forsøkte å begrense inntaket av sukker, men merket at jeg ble mye bedre når jeg i noen uker også reduserte inntak av gjær (jeg erstattet brød med grove vafler en periode)

Og sist med ikke minst i disse dager; Sola er en effektiv soppdreper. Sol puppene så mye du kan, da kan det hende at du blir kvitt soppen.

I tillegg må du være nøye med ammeinnlegg, vasking av håndklær, koking av smokker/flasker og vasking av leker etc. Lykke til og god bedring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...