Gå til innhold

April: Aprilbarna og snakking

Lykketrollet 05♂+06♀+10♀

Anbefalte innlegg

Det er liksom et hett tema her for tiden. For når begynner han å snakke "skikkelig" (les: si forståelige ord)? Og hva er det egentlig han mener når han bestemt sier akkurat det samme om og om igjen, men det ikke er et ord i vårt vokabular? Og når det med språket først løsner, løsner det skikkelig da, eller liv det sakte men sikkert gå fremover? Nå sier han mamma, dadda(=pappa, så vi prøver å jobbe oss mot p´en men...) og hei. Og så har han sagt pip-pip til fugl to ganger den siste måneden. Utenom det babler han jo hele dagen da :-)

-Hva sier Aprilbarna nå?

-Hvordan har språkutviklingen vært? Rykkvis, eller en kontinuerlig svak fremgang?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5704671-april-aprilbarna-og-snakking/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her har språkutviklingen kommet langt vil jeg si....hun har alltid vært glad i å skravle så en kan si at det har vært en kontinuerlig framgang. Hun elsker å ape etter oss så vi lever sammen med et lite ekko....hihi kjempemorsomt. Hun sier veldig mye veldig tydelig men så er det jo noe som ikke er fult så orståelig men vi som kjenner henne skjønner hva det er hun mener.

Hun kan si tydelig:

pus, pusekatt, kattepus, vovov, bæ, mø, pipip, gakkakk, bok, brum brum, mamma, pappa, lalle, data, pose(babysafe- posen), body, ball, namnam, bæsj, æsj, meir,

Ord som er nesten skikkelige:

tatte=tante

vagga= varga( hunden vår)

asse=asle

ingær= ingjerd

mommo

offa=morfar

besso=besto

besse=besten

jåje=jåle

tose=kose

bælle= bleie

butse=bukse

dotte=dokke

mani= mari

dalla=sandaler

ko= sko

aga= auga

Ord hun setter sammen:

opp å tå= opp å stå

pusse tenne

gå på badet

gå bade

mær nam nam

på do

ja det var et utvalg....hun sier nå det meste....he he prøver iallefall men alt er selvsagt ikke like forståelig.

Hei! Her går det sakte men sikkert framover, men har stoppet litt opp i det siste igrunn...kan kanskje ha sammenheng med at hun nylig har knekt gåkoden og konsentrerer seg om det... Men hun kan si mamma, pappa, bobbo (vov-vov), butta-butta (Bytte bleie), hei, nei, ja, hada!, lalla (sove), oj!, alika (annika), basse/batte (bamse), båt, bada (bade), kaka, heia, brrrrm (bil)

Ja, tror det var det...de fleste ordene er som du ser ikke helt forståelige for andre enn mor og far..hehe... Ellers babler hun hele dagen, og tror hun gjør seg forstått..hehe.. det kommer nok snart mer forståelig språk, det er jo nå og tiden fremover de begynner å utforske språket...

wow - skal si det er enkelte som kan si myyye! her går det sakte fremover, og ordene hun sier (har sagt lenge + noen nye) er:

pfu = pus

pipip

booooo = bzzzz (vepselyd)

mamma

pappa

se

hei

deah = der

ys = lys og noen ganger vindu (lyset ute regner jeg med)

oj

ja

nei

bapa = postmann pat (favorittboka)

ellers har hun begynt å nynne og det syns jeg er helt strålende skjønt :o)

Annonse

Ser det varierer, ja. Men da får vi bare vente tålmodig på at det kommer seg her også. Han har forresten sagt en del ord siden jeg skrev innlegget (han peker, så sier jeg hva det heter, og så sier han det).

Men han sier bare hvert ord en gang, og så vil han ikke si det noe mer... :-( Forrestenså har han ropt bestemt på sin far med navn 4-5 ganger, hvis det er noe han trenger hjelp til. (Hvor kan han ha lært det i fra tro...)

Hun sier

Mamma

Pappa

vov vov

dade (bade)

bøøøøø

den der

issssk (fisk)

ok (bok)

nei

ja

brrrrrrrr, nøøøøøøøørn (bil-lyder)

hade

hei

Hun sier hele tiden "dommaaaa"!!!! Og jeg har ingen anelse om hva det betyr. Hun sier det og ser på meg med noen store spørrrende øyne.... Uff så frustrerende det må være når vi ikke forstår....

Nora babler masse, men ikke alltid like enkelt for mamma å forstå hva hun snakker om :-)

Hun kan si:

mamma

pappa

baba (vil opp)

mama (hest)

taktak (takk takk)

hei eller heia

vofvof (hund)

hade (ha det)

se

der

nam nam

abo (mormor)

aja (farfar)

se der!

pappa se!

Ellers peker hun masse...

Annonse

Oi.. de er flinke da!!

Natalie sier:

Mamma

Pappa

Vovva - hund

pfhu - fly

tande - tante ( men det er bare av og til, hun har så mange tanter at det har gått i surr for henne tror jeg )

ko - sko

koko - bestemors gjøkur!!

hei

beie - bleie

hmm... husker ikke mer nå, men hun babler mye i tonefall da.. alt er ikke alltid lett å tyde.. og så synger hun med når vi synger eller hører musikk....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...