Anonym bruker Skrevet 23. juli 2006 #1 Del Skrevet 23. juli 2006 Hei! Jenta mi er 1 mnd og ammingen går greit. Litt såre brystvorter, JA, men satser på å fullamme. Ønsker å pumpe meg litt slik at pappa'n kan mate når jeg må ut en tur, og lurer på følgende: * Har dere tips til hvilken type flaske jeg bør kjøpe? For å unngå kolikk og med en tut som ligner mest mulig puppen slik at hun ikke glemmer å suge riktig på den når jeg er tilbake... * Må flaskene alltid kokes? * Hvor mange flasker bør jeg ha? * Mekanisk eller elektrisk pumpe? * Hvor lenge er morsmelk holdbar i kjøleskap og fryser? * Hvordan fryser man ned morsmelk? Har alle flasketyper både vanlig kork/lokk OG tut/smokk? Håper dere erfarne kan hjelpe en nybegynner med noen tips og råd... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5704665-noen-tips-fra-erfarne/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Froggi-Nikolai 17.11.05 Skrevet 23. juli 2006 #2 Del Skrevet 23. juli 2006 Bruk Avent flaske med anti kolikk tut (de fleste er det nå). Vil på det sterkeste anbefale å bruke tut med ener åpning (eller max 2'er åpning) for at hun ikke skal foretrekke flaska ovenfor puppen. Flaskene må vaskes med oppvaskmiddel, skylles skikkelig for så å kokes. Kan oppbevares i ren boks eller plastpose. Hvis det bare er en gang innimellom så kan du ha 2 flasker Hvis du pumper sjeldent trenger du bare manuell pumpe. Pumper du flere ganger i uka eller flere ganger hver dag vil ge nok anbefale elektrisk. Morsmelk er i alle fall holdbar i 1 døgn i kjøleskap. I fryser 3-6 mnd (kommer an på fryseren) Du fryser ned morsmelk i steriliserte glass/plastkopper, egne melkeposer eller f.x i plastposer. Alle flasketyper har topp/kort og tut ja Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5704665-noen-tips-fra-erfarne/#findComment-5705151 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillegull,2 på jorden,1 engel Skrevet 23. juli 2006 #3 Del Skrevet 23. juli 2006 Hei! Gratulerer med baby og beslutning om amming! Stå på, sårheten gir seg sikkert snart! Så til spm dine: Jeg har brukt avent sine flasker, og har desverre ingen erfaring med andre. Jeg synes de har fungert fint jeg, har ikke hatt problemer med magen eller vekslingen mellom pupp og flaske (nå ammer ikke jeg lenger da, men i ammeperioden veksla vi litt). Jeg kokte flasker og pumpe (alle deler) hver dag, til gutten min var ca 5 mnd. Skyll av alle melkerester etter bruk og vask med såpevann for koking i 5 min. Er litt uenighet om nødvendigheten av koking, men jeg syntes det var greit. Hvor mange du må ha avhenger litt av hvor ofte de brukes. Jeg tror jeg hadde to store og to små flasker mens jeg amma, da fikk baby bare litt påfyll av mme noen ganger. Jeg anbefaler elektrisk pumpe. Jeg fikk aldri ut mer enn 30-40 ml med håndpumpa, og 150-200 ml med den elektriske. Fersk mm mener jeg kan stå 1 døgn i kjøleskap, hvis den fryses ned rett etter pumping kan den ligge i fryser 3 mnd (ikke helt sikker nå). Det finnes kopper med tett lokk en kan fryse ned i (avent har i alle fall), og poser. Du kan fryse i isterningposer hvis du ikke har bruk for så mye av gangen, det er lettere å porsjonere da. Jeg brukte rett og slett små bokser jeg hadde i kjøkkenskapet jeg. Vaska og kokte dem også først. Viktigste er at det er tett!! De fleste flasker har også tette lokk som kan legges oppå slik at det blir tett... Håper dette hjalp deg litt.. Lykke til!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5704665-noen-tips-fra-erfarne/#findComment-5705202 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå