Gå til innhold

Når snakker en om forrige fødsel med jordmor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror jeg vil ha litt behov for det nå. Sist kom vi aldri til å snakke om fødsel siden jeg ble innlagt på sykehuset i uke 34.

Har jordmor fødselsjournalen første gangen en kommer eller er det noe en må bestille selv?

Er det negativt å begynne å prate om det tidlig eller er det bra?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg snakket med jordmor om forrige fødsel allerede første gangen jeg var hos henne (uke 16). Vi tok opp tråden og snakket litt mer om det også andre gangen jeg var der (uke 20). Siden jeg hadde en ganske tøff fødsel første gang, anbefalte jordmoren meg å få en samtale på sykehuset der jeg fødte sist, der har de såkalt samtalepoliklinikk - og det er de som har journalen din. Jeg var og snakket med dem nå før ferien - og det var veldig veldig bra. Snakket med en jordmor der i over en time, vi gikk gjennom journalen og hele forløpet sist, fikk klarhet i endel ting som jeg ikke husket helt, og forklart ting jeg lurte på. Jordmoren skrev dessuten et brev som skal ligge ved journalen min neste gang jeg skal føde, der det står litt om mine opplevelser og ønsker for neste fødsel. Det hjalp VELDIG å ta denne samtalen, så det anbefaler jeg alle som gruer seg for neste fødsel. Jeg tror det er viktig å snakke så mye som mulig om forrige opplevelse, tidlig og sent, for å bearbeide. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...