Gå til innhold

2 åring over i stor seng, noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Vi har begynt å legge vår 2-åring over i stor seng (90x200 cm med sengehest) fra å ha ligget i sprinkelseng. Vi legger han ca kl 20 og han sover 1 time på dagen. Om kvelden har vi kosestund og sang for å roe han. Han har full mulighet for å gå ut av sengen, noe han også gjør hver kveld. Vi leier han tilbake, men i opptil 2 timer går han ut og inn av senga.

Hva kan vi gjøre for å holde han i senga? Har prøvd å legge han tilbake i springelsenga, i tilfelle han ikke er klar for stor seng, men han klatrer bare ut av den også nå.

Fortsetter under...

vet dessverre ikke, sidcen alle mine tre har klart overgangen til stor seng helt uten å vandre

Tror du bare må legge han tilbake, og etter første eller andre gangen kanskje ikke si noe til han. Så ville jeg tro det etter hvert blir kjedelig for han og at han skjønner at han ikke får mer oppmerksomhet om han vandrer. Han er kanskje for liten til å belønnes med klistremerker eller noe for å klart en kveld uten å vandre.

Bare mine tips, har dessverre (ikke for meg da...) ikke hatt problemer med stor seng.

Vi har sunget og lest eventyr til han sovnet selv.

Vet ikke om det er det lureste men det er iallefall hva v

har gjort. Ellers har overgangen vært problemfri, ingen overgang egentlig. Vi sang han i søvn i sprinkelsengen og.

Hadde vi ikke vært der til han sovnet hadde han nok gått ut av sengen i 2 timer han og!

Vi hadde akkurat samme problemet. Gutten vår var 1 år og 10 mnd, og sov også en time på dagen. Når han oppdaget at han kom set ut av senga selv begynte han med å springe ut av rommet i ett. Vi prøvde til slutt en metode vi så på supernanny på tv2. Først legge på vanlig måte, si natta o.l. Hvis han kom ut skulle vi føre han inn og bare si at det er leggetid og god natt. Dersom han fortsatte skulle vi gi null oppmerksomhet. Ikke si noe, ikke kose el.l. Bare føre han inn i senga igjen hver gang han kom ut. Det tok oss 4-5 dager så ga han opp. Men vi måtte være veldig konsekvent og tålmodig. Første dagen gikk det en time før han sovnet, andre kvelden en halv time osv. Funket kjempebra. Poenget var å gjøre det kjedelig med å ikke gi hverken positiv eller negativ oppmerksomhet.

Glemte å si at han begynte med denne renninga på nytt nå ca to måneder etter. Tror egentlig bare det er en testperiode han har nå, men nå har vi prøvd å kutte ut dagluren for å se hvordan det funker, for han virket ikke trøtt nok når vi la ham. Nå går det kjempefint igjen. Leser bok i stua til han begynner å gnikke øyne og da er det rett i seng. Ingen problem med at han kommer ut av senga igjen.

Annonse

Du har allerede fått gode råd.

Jenta vår hadde begge sengene inne på rommet en periode sånn at ho kunne velge hvilken ho ville sove i.

Når vi har sunget en sang og kanskje pratet rolig om det ho har gjort i løpet av dagen ("debriefing") så sier jeg bestemt at det ikke er lov å gå ut av senga. Og at jeg kommer inn og ser til henne om ti minutter. Det pleier å være nok til at det går greit for henne å roe seg ned.

Det hender jeg glemmer å si at ho ikke må gå ut av senga, og da spør ho om ho kan gå ut av senga med et glis. De er intelligente!

Ho er snart tre år, vi begynte vel med stor seng da ho var to år og 9 mnd, seint i forhold til mange andre. Ho trengte tryggheten i den lille senga, som ho klatra ut av uten problemer om morran.

Takk for gode tips her inne, vi har nemlig samme problem. Tror jeg først skal melde i barnehagen at nå er det kun soving en time på dagen, også prøve dette med stille leiing tilbake i senga når hun surrer rundt. Igår holdt jeg på 1,5 time med legging og da blir man ganske sliten... hun også, for det er jo tidlig opp om morgenen.

Vår jente er 2 år i dag. Vi byttet ut sprinkelsenga med vanlig seng for 14 dager siden. Hun ligger i senga helt til vi henter henne. Har ikke stått opp igjen en eneste kveld. Hadde gode leggerutiner fra før, så tror det har hjulpet en del!

mulig han ikke trenger sove så mye på dagen. Gutten her i huset var 21 mnd når han slutta å sove på dagen. Det begynte med at han plutselig ikke ville sove til normal tid om kvelden og han hadde også akkurat bytta til stor seng (vokseseng).

Så kutta vi dagsoving helt og legging var tilbake der det var før.. hender jo han sovner hvis han er veldig trøtt, men det går sjelden ut over leggetid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...