Gå til innhold

Alle sammen: hvilke rutiner har dere?

Anbefalte innlegg

Med tanke på måltider og leggerutiner og sånn... Skriv gjerne når og hvordan dere gjør det forskjellige, gøy å sammenligne, og kanskje det er noen gode tips der ute? =) Vil ha med alle aldre!

Gutten min blir fem mnd om 4 dager.

Dagen vår starter når han våkner rundt halv åtte, han får frokost-puppen etter litt kos og prat i senga mi, og spiser ca hver tredje-fjerde time etter det når han viser seg sulten.

Han fullammes enda, tenkte å begynne med grøt etter ferien vår. Gullgutten sover ca tre ganger om dagen, alt fra 20min til 1,5t, når og hvor lenge varierer fra dag til dag, men siste luren er helst før halv sju.

Og så kommer kveldsritualet med et lite bad klokka åtte, før kveldskosepraten og natta-puppen i senga mi, til han sovner mellom halv ni og ni. Han pleier å sove natten igjennom og =)

Vi har selvfølgelig hatt mange dager i det siste helt uten noe system hvor han har vært urolig, spist med alt fra 2-5 timers mellomrom, ikke ville sove før halv elleve, våknet et par ganger på natten osv..... men mamman min sier han er urolig i kroppen pga hormonene som settes i sving før tennene kommer, så vi satser på det. (vi skylder litt på varmen óg ;-))

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5701800-alle-sammen-hvilke-rutiner-har-dere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jenta mi er akkurat blitt 3 mnd. Har foreløbig berre eitt klokkeslett vi går etter i løpet av dagen, og det er leggetid. No legg ho seg kl 20.30. det har blitt gradvis tidlegare og tidlegare; for 4 veker sidan la ho seg kl22. Før legging er det gjerne et bad, og ofte/masse pupp!! Prøve å hindre at ho søv etter kl 17-18 no.

Ingen rutine på natt, men stort sett søv ho til kl 04, så til 7-8 og så til 10, men det hender at ho søv heile natta.

I løpet av dagen søv ho 3 gonger, fra halvtime til 2 timer.

Guten vår er 10 mnd, og vår dag ser *omtrent* slik ut:

07.30: Våken. Kosar og ammar i senga, står opp ca 8.30.

08.30: Stell og graut, og så er det tid for litt leik.

10.00: Føremiddagslur i ca 1 1/2t. Får pupp på sengekanten

12.00: Føremiddagsmat; skjeve og fruktmos. Eventuelt pupp viss han vil ha.

15.00: Ettermiddagslur i ca ca 54 min.

16.00: Middag, han får det som vi andre et. Vil ikkje ha "babymat".

19.00: Graut til kvelds, og så tannpuss og eventuelt bad.

19.30: Pupp på sengekanten og så er det sovetid.

00.00: Pupp og så sove igjen.

03.30: Pupp og sove vidare, eventuelt i senga vår viss eg er for trøtt til å legge han tilbake i si seng.

Desse "rutinene" varierar veldig, viss han våknar seint har han berre ein lur i løpet av dagen og legg seg gjerne noko tidlegare. Når det gjeld middag et han stort sett når vi et. Blir det for lenge å vente får han pupp i mellomtida. Han får pupp litt innimellom på dagtid, når han vi ha.

For ei vekes tid sidan fekk han dei to framtennene oppe, og han var "monsterbaby" i eit par veker før dei kom igjennom. Då var det myyykje hyling både på dagtid og nattestid. Heilt normalt, og det går over så snart tennene tittar fram.

Heia!

Her i heimen ser dagen omtrent slik ut:

Ca. 06.00: Våkner og kommer opp i "storsenga" for kos og synging

Ca. 07.30: Står opp for stell og lekestund på gulvet

Ca. 08.30: Frokost (165 ml nan)

Ca. 09.30: Dupp i senga (ca 1 time) Leketid fram til lunch

Ca. 12.00: Lunch (100 ml nan + grøt) Leketid fram til duppen

Ca. 13.30: Dupp ut i vogna (ca 1 time) Leketid fram til middag

Ca. 15.30: Middag (halvt glass) Leketid fram til duppen

Ca. 17.00: Dupp i senga (ca 1 time) Leketid fram til kveldsmat

Ca. 18.30: Kveldsmat (135 ml nan + grøt) Rolig aktivitet og kos fram til kveldstellet

Ca. 19.30: Kveldstell evt bading

Ca. 20.00: Nattinatt

Ca. 04.00: Nattmat (165 ml nan)

Noen dager blir rutinene endret, men da forskyver vi bare hele dagen :)

Våre rutiner med 7 mnd baby:

08:30: står opp, og steller oss.

09:30: Frokost: 1/2 brødskive+vann+150 ml mme.

11:30: Dubb ca 30 minutt.

12:30: Lunch: 1 bolle grøt+vann+fruktmos

14:30: Dubb ca 30 minutt.

16:00: Middag+vann+150 ml mme.

17:00: Dubb, 30 minutt.

18:00: Kveldsstell med evt bading.

18:30: Kveldsmat: 1 bolle grøt+vann+50 ml mme.

19:00: legges i sin egen seng på eget rom, sover heilt til neste morgen litt over 08.

Å sånn går no dagan........

Annonse

moringen begynner kl 8-9 så får han en flaske..så sover han til 12...da får han grøt eller middagsglass...så ligger han i babygymmen og uroen til kl 15 ca..da får han frukt pure...så har vi han på fanget og leker og synger....så en flaske melk igjen kl 6 ca..så bad kl 7-8..så velling til kveld....kl 9...så sier jeg god natt og ligger dynen over han....

jenta vår er ca 9 1/2 mnd gammel. Hun våkner alt fra kl 5.30 til kl 9 om morgenen. Da tar jeg henne i senga mi og hun ammer og sover om hverandre til jeg står opp.Hun ammer flere ganger til kl blir halv tolv. Da får hun frukt (for det meste banan) med påfølgende amming.Når hun er ferdig med det skifter jeg på henne og vi går tur med vogna der hun sovner etter en stund. Når vi kommer hjem setter jeg henne under kjøkkenvinduet som er åpent slik at jeg hører henne og hun sover i beste tilfelle til kl 3. Da har mamma fri :o) Når hun våkner får hun middag fra glass og ammer. Hun ammer en gang til i 6 tiden og kl 8 begynner vi med kveldsstellet ( Grøt, stell, amming, og legging kl 9.)

Synes dette med rutiner er litt vanskelig.

Har begynt med rutiner nå jenta vår er 4 mnd, men vi skjønner ikke helt hvordan vi skal greie og opprettholde dem når vi dra ut...f.eks på kveldstid.

Her starter vi dagen med pupp, så ca 12 spiser hun litt banan, så pupp igjen, ca 17 tiden prøver vi med litt grøt eller annen hjemmelaget mat, så pupp, siste pupp før legging er ca kl 19, leker, koser og steller henne frem til ca 20.00 for så å ta natta !

Dagslurene er ca kl 13 sover da ca 1-1,5 time, kl 16 maks 45 min og noen ganger kl 18 ca 30 min.

Men hva gjør dere når dere går ut, og ikke får tatt kveldsstellet og gitt middag til de faste tidene? Blir så forvirret av dette jeg, liker ikke gå ut på kveldstid...besøk til venner, familie osv, hehe!!

Ødelegger alt jo ! Hehehe!!

Skjønner at dette kan ta tid å venne seg til, men ser at rutinene fungerer fint for henne. Vi har holdt på ca i 1 mnd nå og hun trenger å legge seg rundt kl 20.00, tar henne ca 10-15 min å falle i søvn når vi gjør det slik !

Jenta mi er 9 uker:)

ca kl 9 våkner hun og får pupp på senga,så steller vi oss begge to,hehe,så ligger hun en stund i stolen eller på teppet og leker,med eller uten meg.Ofte tar jeg husvask på denne tiden ,for da er hun veldig blid og ligger godt og leker for seg selv

ca12 tiden får hun pupp igjen og sovner somregel.Så da sover hun ofte i vogna ute på tur,enten ned til byen en tur eller handle mat eller bare tur alt ettersom:)

ca14 er hun sulten igjen.

Herfra er det ikke så mye rutiner,hun spiser i hytt og dynevær med alt fra 1-3 timer mellom.

det hender en sjelden gang hun sover en time på ettermiddagen.

22.30 steller jeg henne og gir henne pupp.Så sovner hun:)og sover helt til dagen etter i ni-tida igjen:)er kjempedeilig.Hun har våknet på natta 3 ganger etter at hun ble født,hehe:)

Men vi prøver å snu døgnet hennes litt for å få henne i seng til ca20-21..men det går som det går,hihi,hun er bare ikke trøtt da,enten hun ikke har sovet hele dagen eller ei..så blir spennende å se dette her:)

Ca 09.00 er det morgen. Tar han opp i senga, han får ca 200 ml nan, og koser å leker litt.

10-11.00 så sover han ett par timer.

12-13.00 våkner, og får grøt og nan.

16-17.00 får han middag og litt nan, og tar seg en lur etter det..

20.00 grøt og nan

Og rundt klokka 21 er det natta! Sover til neste morgen!

Er ikke så veldig streng på rutinene, men dette er nå sånn ca sånn det er hver dag =)

Sånn ser dagen våres ut:

07.30 - Han våkner og får komme opp i senga litt

09.00 - Får han 210ml nan(han drikker bare 140ml da) og lek

09.30 - Morras dupp på en time ca

10.30 - Lek og kos og vi drar evt ut

12.30 - Får 210ml nan igjen(men han drikker bare opp ca 140)

12.45 - Form dupp på ca halvannen time

14.15 - Lek og kos igjen

16.30 - Får 210ml nan(drikker ikke opp alt)

16.45 - Etterm dupp på ca 45min

17.30 - Lek og kos igjen

18.00 - Tid for grøtspising

18.20 - Kos og rolig lek

18.45 - Tid for kveldsstell og bad

19.10 - Nan igjen og rett i seng.

ca 05.00 Litt nattmat =)

Sånn går dagen våres som regel. Søvn kan bli litt foranddra på når vi er på farten da.. Men måltidene er til de samme tidene som regel =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...