Gå til innhold

Hvordan begynte deres fødsler? :)

Swani-

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vannet gikk når jeg stod opp om morgenen. Hodet hadde ikke festet seg og dermed fosset det fostervann istedet for bare å lekke litt. Det var som å tisse nesten. Det fortsatte å renne hele dagen ettersom fostervannet hele tiden produseres. Det tok likevel lang tid før riene startet ordentlig.

Denne gangen tror jeg at jeg skal vente litt med å dra inn til føden. Jeg vil ikke gjøre som hun som var på forsiden av VG igår, men det er bedre å være hjemme til det hele er igang og man har 5 min mellom hver ri enn å være på et kjedelig sykehus, tror jeg.

Heisan.

Når fødselen er igang så vet man det bare... du vet det gjerne en stund før alvoret er igang..

Om vannet går så må man inn på sykehus å være der uansett hvor lang tid det er mellom riene, men hallo ta livet med ro og ikke stress med noe. Jeg for min del fikk de to eldste med styrtfødsler..... men alikevel så har jeg ingen intensjon om å reise inn på sykehuset før jeg vet at ting er ordentlig igang

lykke til

Annonse

Nr 1 ingen forvarsel (jeg lå allerede på sykehuset svangerskapsforgiftning etc.) 3,5 time etter var jeg blitt mor. : )

Litt "mensenvondt" på dagen, men det hadde jeg innimellom gjennom hele svangerskapet så jeg tenkte ikke noe over det og litt slimaktig utflod.

Det gikk over etter et par timer.

Så uten forvarsel våknet jeg av noe som kjente som et knyttneveslag i korsryggen og da var det igang, 2-3 min mellom hver rie, 65 min senere lå det ei vakker pike i armene mine.

Håper det går kjapt neste gang også (starter prøveperioden om en mnd må bare kvitte meg med spiralen først.), men det gjør ikke noe om det tar 5-6 timer, så kanskje jeg rekker å puste litt mer mellom riene : )

Vannet gikk og riene begynte over 2 døgn senere..!! Og da dro vi til sykehuset når de begynte å bli plagsomt tette.. tok 10 timer fra riene begynte til lillegutt var ute.. Så det er ingen grunn til å være på sykehus og vente på riene alltid selv om vannet har gått :-)

1.gang : - Jeg var helt oppslukt i en kinofilm og i det jeg reiser meg fra kinosetet kjenner jeg altså et tak i mageregionen som ikke er til å ta feil av. en stemning i kroppen. og jeg sier til sambo; om fødselen starter nå må vi dra innom å levere min eksamen før vi reiser til klinikken! Samme natt våkner jeg av at følesen har konkretisert seg i gjevne tak nede i lysken, en stram og prikkete følelse som kom med korte mellomrom. Trengte ikke regne, det var ikke mer enn tre minutter. Vi sov så mye vi kunne, spiste frokost og dro og mens jeg leverte eksamen merket jeg at det begynte å senke seg en tåke i mine tanker. Det ble vanskelig å stå under riene. Vi tok buss fordi vi var sikre på at vi ville bli sendt hjem og ville ikke dramatisere. En svimete busstur der jeg måtte STÅ hele veien. Ingen sitteplasser. Vel framme fant de ut at det piplet vann og vi ble innkvartert, men ingen trodde noe på snarlig fødsel, vi ble sendt på en tur der jeg ble så susete at jeg ikke fant veien selv og måtte støtte meg i riene. Da vi tok sånn rie-måling sperret jordmoren øynene opp for de sprengte jo skjemaet rett og slett...så sa hun: du takler riene jammen godt! Og det var jo og en undskyldning for at de ikke hadde trodd på meg og ikke målt før de sendte oss på tur....

Så gikk det slag i slag i 5 timer og da ble gutten født. Hardt og slitsomt og vondt, men mer av de to første enn av det siste egentlig.

Andre gang fikk jeg slimpropp, tegningsbløding OG kroppstemning OG lyskestrammefølelsen i det samme jeg sto opp en morgen.... og jeg visste at barnet ville fødes iløpet av de neste 24. Men gutten vår var syk, skarlagensfber. så mens fødselen tiltok reiste vi til lege, til apotek og så spiste vi på kafe der vi også måtte tvinge medisin i gutten og litt bløt pære som næring.. jeg var ganske stresset fordi han var så syk og trengte mammaen sin og så kjente jeg fødsel stige i kroppen... mine rier har vært regelmessige fra første merkbare ri, kort mellomrom, men i de første timene er det ikke så vondt eller så oppslukende. Jeg dro til sykehuset, og de ville jo ikke tro at denne våkne unge damen skulle føde til natten - som jeg sa, så de sa jeg skulle komme tilbake på kvelden og måle riene da... jaja. Så jeg ser olebrumm hele dagen med syk gutt og lirker i han litt drikke og litt youghurt, og lister for ikke å skynde på fødsel. Vi legger ungen vår på en rå dose smertestillende og overlater ham i bestefars varetekt, reiser med bag og det hele - fra vi går bestemmer jeg meg for å føde og tramper og tråkker og gynger alt jeg kan. Vi kommer og de ser jo av journalen at jeg plutselig føder selv om det ikke ser sånn ut og de sender oss på en tur - jeg går som en gal og når vi etter tre kvarter tur i tordenvær kommer inn er jeg nesten helt på knærne, jeg sier rare ting og har slørete blikk... Riene blir målt og jordmoren hever øyenbryn igjen, og er tydelig overrasket over at det er FØDSEL her. to og en halv time etterpå er jenta født.

Annonse

Vannet gikk en natt akkurat tre uker før termin. Så gikk det nesten tre døgn før riene startet. Jeg var hjemme, men til kontroll på sykehuset hver dag. riene startet om natten, men stoppet opp da jeg skulle til kontroll på sykehuset. Kl 17.00 startet de igjen og da var de skikkelig vonde. Mine rier var aldri regelmessig, men det økte på. kl 21.30 dro vi på sykehuset og kl 2.33 kom den lille godjenta vår ut etter 20 min med trykking. Hadde epidural da jeg var helt utslitt og hadde en fin fødselsopplevelse vil jeg si:)

På meg startet det hele med at jeg våknet av et "pang" kl 7 om morgen. Føltes ut som et pang i kroppen. Kom en ri, jeg reiste meg opp for å sjekke om det bare var kynner (riene skal visst bli sterkere når man går eller reiser seg). Fant for ut at det var en ri. Særlig da det kom en ny etter 10 minutter. Etter de to var det 5minutter mellom hver, så vi dro til sykehuset. Fra start til slutt tok fødselen 8.5time. En fantastsik opplevelse.

våknet om morgenen 6 uker før tida av at vannet var gått, en time etter var gutten født hadde da vert på sykehus i 20 min,.

andre gang våknet eg til pressrier og da var gutten født ein time etter , hadde da 12 min på sykehus.

tredje gang satte de fødselen i gang med å ta vannet 3 timer etter var gutten født.

håper fjerde mann også går like greit

16 dager over tiden, i 23 tia på kvelden, kjente jeg en svak murring under navlen. Lurte fælt på hva det var!? Tok tia på dem, og de var med ca 15 min mellomrom.

Gikk og la meg, men fikk ikke sove. Oppe om natta på toalettet mange ganger, og til slutt gikk slimproppen...Fikk litt sterkere rier, og ringte til føden i 8 tia om morgenen. Var inne å sjekka åpningen, men den var bare 1 cm. Så i ul, og fant ut at ungen var 3700!!

Dro hjem å la meg i badekaret, og der lå jeg til i 12 tia. Dro inn til føden igjen men VONDE rier. Huff...Klarte nesten ikke gå...Riene kom i ett, og da hadde jeg 5 cm åpning. Lå i badekaret der og fikk akupunktur, det hjalp utrolig godt på...

Så kl 17.56 ble lille Aurora født (3800g og 50 cm), nå er hun 8 år og begynner i 3 klasse.

Visst alt går med dette svangerskapet, skal jeg ha akupunktur igjen. Det anbefales.

Veldig svake rier (som veldig veldig svake menssmerter) startet ca 15 på ettermiddagen. Fortsatte svakt frem til ca 21.30 tiden. Trodde bare jeg hadde litt vondt i magen. Startet plutselig med 2-3 minutters mellomrom. ringte føden og ble bedt om å holde meg hjemme fordi jeg ikke hørtes ut om om jeg hadde noe vondt. Jeg blåste i hva hun sa og dro på føden allikevel. De ville sende meg hjem igjen men jeg nektet pga raske fødsler i familien. (Hadde vondt, men ikke helt uholdbart). Plutselig gikk alt slag i slag og 2 1/2 timer senere var guttebassen født.

Vannet og slimproppen gikk på sykehuset bare 1 time før han kom .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...