guita Skrevet 22. juli 2006 #1 Skrevet 22. juli 2006 tenker å bruke formsydde tøybleier (sett på Kushies) til jenta som snart kommer, men syns det er vanskelig å finne skikkelig info på hva jeg eg. trenger. Hvor mange bleier trengs? I tillegg: bomullsinnlegg og rispapir?? Ikke noe mer? Ullbukser er til brettebleier, ikke sant? Hva er eg. forskjellen mellom feks Kushies Basic, Classic og Ultra? Håper noen har svar på ett eller flere av spørsmålene mine!
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2006 #2 Skrevet 22. juli 2006 Tøybleier består av en oppsugningsdel, ofte i bomull, og et vanntett sperrelag som hindrer lekkasjer. Som sperrelag kan du bruke både ull og polyester. Altiett-bleier har disse to delene i samme bleie slik at du slipper unna med å legge på bare en bleie i stedet for to lag. Kushies ultra er en slik altiett-bleie. Classic har også sperrelag, men ut fra det jeg leser på krabaten.no ser det ut til at en gjerne på ha sperrelag på denne også. Basic er helt uten sperrelag og du må derfor bruke en bukse utenpå som holder tett. Hvor mange bleier du trenger kommer litt an på hvor ofte du tenker å vaske bleier og hvor mange bleier du skifter på en dag. Bleiens tørketid bør også tas med i vurderingen. Dersom du ganger antall bleieskift pr dag med antall dager mellom hver vask så har du en viss peiling, legg til litt ekstra dersom du velger en tøybleieløsning som tørker sent (formsydde bleier pleier bruke litt tid på å tørke). Bomullsinnlegg er nok mer for større barn som tisser mer, eventuelt yngre barn som tisser veldig konsentrert ett sted i bleia. Rispapir er også bra etterhvert som avføringen blir hardere, nyfødtbæsj er jo for det meste flytende og da har rispapiret liten funksjon. Ullbukser kan du bruke utenpå brettebleier eller en formsydd bomullsbleie slik som f.eks. kushies basic. Forsmydde bleier er jo en ganske dyr fornøyelse, og det kan være greit å orientere seg litt. Det finnes mange ulike typer og modeller, også bleier som vokser med barnet slik at du slipper å kjøpe fullt sett av mange ulike størrelser.
guita Skrevet 22. juli 2006 Forfatter #3 Skrevet 22. juli 2006 takk for svar! Noen navn på bleier som "vokser med barnet" som du sier? Hadde vært greit å bare kjøpe en gang.. Vil prøve å kjøpe brukt, det er billigere.. hvilke bleier passer til nyfødte? Så da er det egentlig bare bleiene i seg selv jeg trenger i første omgang siden innlegg blir mer til de større barna.. på nyfødte bruker man altså bare bleien? Det må da bli forferdelig mye vask ettersom de tisser/bæsjer veldig ofte ettersom jeg har forstått? Eller kan de formsydde også bare skylles når det bare er tiss? hilsen "grønn"
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2006 #4 Skrevet 23. juli 2006 Nyfødte babyer har ofte hyppige bleieskift, derfor velger mange brettebleier til de minste. En formsydd bleie må vaskes mellom hver gang du bruker den. Det svømmer ikke over med brukte bleier på bruktmarkedet, men du kan være heldig å få tak i. Det er ikke så mange forhandlere av tøybleier i Norge, så utvalget er litt begrenset. Men du kan få tak i mange flotte bleier fra utlandet. Tror foresten det åpner en ny norsk tøybleie-nettbutikk i august. I mellomtiden kan du jo kikke på www.babykind.co.uk Forum med gode råd om tøybleier finner du på tettinntil.com (eget underforum som du må søke tilgang til) og sjalbarn.se Sjalbarn har også mange fine linker og et bruktmarked som er større enn det du finner her til lands.
Vero76 - 30.11.05 Skrevet 23. juli 2006 #5 Skrevet 23. juli 2006 du må nesten vaske brettebleiene også for kvar gong du bruker dei;). Brettebleier er veldig greie i starten, litt verre når babyen går som propell på stellebordet...Vi er jamt over nøgde med Kushies ultra, men dei tørkar seint og er vanskelege å få til å sitje godt over magen, så junior vert ofte våt på magen. Skulle eg ha kjøpt bleier no, ville eg nok ha kjøpt one-size-bleier frå Motherease.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå