Gå til innhold

Jeg er ikke røyker og har noe på hjertet...

Anbefalte innlegg

jeg vet at dere som røyker blir provosert av oss her inne... jeg kan forstå det, for jeg har noen krasse meninger selv, men jeg er litt nyskjerrig på hva dere mener?

noen mennesker har sterkere viljestyrke enn andre. dette er noe som man må ha, ellers går det ikke. det er 100 ganger værre for en med lite viljestyrke å slutte å røyke, enn en med masse. viljestyrke pga barnet? ikke alltid der! jeg hadde det personlig som en prinsipp sak, og jeg nektet å tape mot meg selv. MEN hvis ikke man har dette i seg, kan det være vanvittig tøft.

Jeg beundrer dere som klarer å slutte. absolutt. Jeg synes det er supert med dere som virkelig prøver, ABSOLUTT!!! MEN jeg må si jeg synes det er urettferdig å røyke over 10 røyk om dagen... det gjør meg irritert.... og det gjør meg forbanna, dem som ikke engang forsøker.

har ei veninne som er gravid nå... hun røyker som et damp lokmotiv... 20 røyk om dagen, og hun prøver ikke engang... fornekter at det er skadelig, men holder seg likevell unna alt annet som er mye mindre farlig enn røyking, og det forstår jeg ikke helt? hun er livredd for å miste, men er nesten sanvittighets løs når hun røyker, og jeg må si jeg blir sur når hun sier at jeg hadde det så mye lettere med å slutte enn henne... (jeg sluttet da jeg fikk min sønn for 10 måneder siden) jeg hadde viljestyrken, ja, men jeg vet hun har det også, hun bare velger å ikke høre på den. var der i to timer forleden, og på den tiden gikk en tipakning.....

jeg vil i denne anledning spørre hva dere ville hørt, om dere var henne? jeg vil hjelpe henne, men er samtidig sint på henne (vet det høres teit ut men..) men jeg tror hun vil ha hjelp også....

hun sa til meg at røyking ikke hadde NOEN efekt på om ungen fikk ADHD.... jeg sa at det hadde det, men hun er veldig sta... jeg vet jeg var litt frekk, men sendte henne artikkelen..

det er så urettferdig synes jeg... hun sitter der med baby i magen, og jeg bare mister spirene mine... jeg vil ikke trøkke henne på tærene, så jeg har egentlig ikke sakt annet enn dette med ADHD, og noe om faren for allergi og astma.. Hvorfor kommer hun med begrunnelsen til at hun røyker er at de fleste får friske barn uten noen problemer??

hmm.... dette ble rotete... håper jeg ikke trøkket dere på tærne.... jeg ville ikke det men.... hjelp meg gjerne å hjelpe henne på en forsiktig måte, uten at hun blir sint...

Fortsetter under...

De fleste her inne på Røykedebatten sier at de har dårlig samvittighet fordi de røyker, men det har jo ikke venninnen din. Merkelig! Har hun bestemt seg for å røyke, vil hun vel fortsette uansett hva andre sier - virker på meg som om at noen røykere er slik at jo mer faktaopplysninger de får, jo hardere tviholder de på røyken. De tenker vel at "ikke faen om noen andre skal fortelle meg hva som er bra og ikke bra!" Der er egoismen - deres egen stolthet kommer før ungen.

Merk: Nå snakker jeg om DENNE dama, ikke om folk som faktisk prøver å slutte.

For en superegoistisk drittkjerring til venninne du har, unnskyld at jeg er så voldsom i uttalelsen min om henne, men jeg provoseres sånn av å tenke på at sånne som henne skal bli mor.. kan du ikke nekte henne å røyke i huset ditt for eksempel? Og når du er på besøk hos henne, gå ut når hun røyker? Blir jo ikke noe gøy for henne å skravle uten å kunne røyke samtidig!

Nekte å røyke i huset ..vet du hva!! hun hadde mest sansynlig offret vennskapet for røyken , hun hadde ikke giddet å komme på besøk .

Ei på jobb sier at hun gidder ikke å gå på besøk til folk når hun blir henvist ut , og det sier litt .

Nei det er sant , man gidder ikke gå ut å spise fordi man ikke kan røyke inne . Flere har den holdningen . Skal man røyke eller spise ?

Ja egoisme er det , man burde automatisk stompe røyken når ett barn blir til og vokser opp rundt deg . Nok er nok og nå er det stop .

Rød biff skal de ikke ha men røyk etter maten , JA takk .

Men en honør til alle som slutter , respekt for andres liv og oppvekst .

Jeg veit ikke hva du kan gjøre for henne når hun nekter så innbitt på at røyken er skadelig. Nå røyker jeg selv og har prøvd og prøver fortsatt fordi jeg veit hvor skadelig det er- ikke søren om jeg tør å vise for folk at jeg er en så egoistisk,slem og viljeløs person at jeg ikke klarte å slutte fra dag 1. Men du bør vel fortsatt prøve å fortelle henne at hun i allefall må kutte ned på antallet- har hun en samboer- hva synes han om dette? Kan du få han med på "laget"? Og det virket som en god ide det hn over skrev om det å gå ut hver gang hun tenner en røyk. Ellers er det ikke så mye å gjøre- det er hennes valg.

• 4 uker senere...

Er ikke dette venninnen din sin sak? Synes ikke du skal bry deg så jævli jeg! Det er jo ikke akkurat ditt problem da!!!!! Og plager det deg så får du jo la være å være samme hu.....

SKJÆRP DEG!

Annonse

Hvis en røyker skal klare å slutte er det viktig at det er røykerens egne avgjørelse. Moralisering, framlegging av fakta (som hun eeeegentlig vet) og komandering kan ikke føre til noe annet enn at dere blir uvenner. Jeg "slutta" over 30 ganger før jeg SLUTTA, og veit at det er lettere å skyve fra seg alle tanker om at det er farlig enn å ta inn over seg at man har mislykkes IGJEN. Dette snakka jeg ikke med noen om, derfor var det nok endel som sa det samme om meg som deg om venninda di. Men nå er det over ei uke siden sist jeg røyka og har ikke lyst på røyk engang. Enkelt og greit; det er ingenting du får gjort..beklager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...