Gå til innhold

Får jeg i meg nok mat til den lille??

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er helt ny her på bim :) Er 14 uker på vei og har vært plaget av kvalme siden uke 7.. ikke så sterk kvalme, men plagsomt nok likevel.. Kaster sjelden opp, men det føles ofte som om jeg må.. Tingen er at jeg ikke får i meg så mye ordentlig mat, lever egentlig på ristet loff, jordbær og litt frokostblanding.. i blant et egg.. orker aldri tanken på middag.. har nærmest blitt vegetarianer etter at jeg ble gravid.. Har gått ned nesten 3 kg. Er veldig bekymret for at babyen ikke skal få det den trenger.. har jo hørt at den tar det den trenger da.. men.. er bekymret likevel!! Jeg drikker masse, og tar "gravitamin", omega3 og ingefærtbl. Noen som har noen råd?? Tar babyen skade av at jeg ikke spiser så mye? Bør jeg begynne med ernæringsdrikk?

Fortsetter under...

Tja, det er vel sånn at babyen tar det h*n trenger uansett, så får mor restene! :-)

Tror ikke du trenger å bekymre deg så lenge du drikker mye og får i deg noe mat. Er du veldig bekymret, slapp og sliten ville jeg kontaktet lege!

Den første tiden tar fosteret det den trenger av næring fra din kropp. At du ikke får i deg nok næring går dermed kun utover deg selv, ikke knøttet. Høres ut som du er flink til å ta vitaminer og mineraler og får i deg nok væske, det er bra :) Selv gikk jeg ned 4kg de første 3mnd pga mye kvalme og spying. Det ga seg heldigvis ca uke 13, og nå har jeg gått opp de kiloene igjen...

Du kan ta det helt med ro i forhold til knøttet ditt, men hvis du selv merker at du har lite energi og er veldig sliten, kan du vurdere å ta postafen eller annen reisesyketablett utskrevet av lege så du får kvalmen nok unna til å få i deg litt orntlig mat. Det beste rådet er likevel å ta vare på deg selv, drikke nok, få i deg vitaminer, og spise det du får i deg. Knøttet har det helt fint der inne foreløpig i hvert fall :)

Takk for svar!! Ble litt beroliget nå :) Jeg har vært mye sliten ja. Har blitt sykmeldt enkelte dager av legen og det har hjulpet å få hvilt.. Prøver å få sovet så mye som mulig nå som jeg jobber igjen.. Men det er tøft å gå på jobb.. er mye stress der.. Venter på energien som visstnok skal komme tilbake i 2. trimester :o) Ingen tegn til den ennå!

Gjest Riga19 - jente 22.10?

Høres faktisk akkurat ut som meg...husker faktisk ikke hva jeg spiste i februar, mars og april, for da mista jeg all matlyst. Husker bare at jeg spiste yoghurt for å ikke bli kjempekvalm. Og i april (da hadde jeg akkurat kommet i 2. trimester) spydde jeg for første gang i svangerskapet. Skjer ikke hver dag, men jeg sliter fremdeles med det!:-/ Veldig skjeldent at en er kvalm så lenge. Men tross dette så vokser magen min, og jeg har vært på 2 UL-er, og babyen vokser som den skal,- den hadde faktisk litt større mageomkrets enn gjennomsnittet!

Bekymra meg masse, men skjønte fort at babyen kjenner jo det stresset, og det er jo ikke så sundt. Nå spiser jeg det jeg får i meg (er ikke så mye da), og tar et kosttilskudd som heter nycoplus Multi. Tok opp det med at jeg ikke fikk i meg så mye med jordmor en del ganger, men hun tok det ikke så alvorlig...var faktisk på apoteket at jeg fikk info om hva slags vitaminer og slikt gravide anbefales å få i seg i løpet av en dag. Kanskje du har en bedre jordmor eller lege du kan snakke om dette med...er jo viktig at du ikke skal bekymre deg unødvendig.

Sov også veldig mye den første tida,- hadde absolutt ikke noe energi, og måtte kutte ut studiene. Gikk ned en hel del, og bare gått opp 2 kg etter at den verste perioden var slutt (fikk heldigvis litt matlyst tilbake). Merker at det er kroppen min som har blitt mindre, og magen som får alt det ekstra, så det lover jo godt for babyen. Kroppen vet hva den skal prioritere!:) Kjempebra at du greier å drikke masse...det hadde jeg også problemer med pga blæresykdom (som ikke er relatert til svangerskapet).

Ønsker deg lykke til videre!

Annonse

Jeg klarte ikke å holde på noe de første månedene, gikk ned ca 10 kilo.

Disse har nå kommet tilbake, nesten alle.

Jeg var så dårlig at jeg ble lagt inn på sykehus 2 ganger for å få væske intravenøs og kvalmestillende. Fikk vite av legene at det ikke er noe fare for barnet, h*n tar til seg det som trengs fra dine resserver, så det er du som blir dårlig og slapp. Jeg er nå i uke 25 og har ikke kastet opp på litt over en måned, var på 3d ultralyd på torsdag og jenta mi vokser og trives og har akkurat de målene som hun skal ha, så det er helt klart at de ikke tar noen skade av det.

Hvis du synes kvalmen er veldig ubehagelig, kan jeg anbefale på det sterkeste å gå til homopat og få akupunktur. det hjalp veldig på meg.

Ble også anbefalt av denne å ta B-vitamin, det skal visst hjelpe på kvalme, spes. vitamin B6 tror jeg det var.

Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...